Sähkömoottoripyörät näyttävät kiinnostavan kovasti suunnittelijoita. Se on ymmärrettävää, sillä sen sijaan että joutuisit miettimään ja ottamaan huomioon kaikki monimutkaisen polttomoottoripyörän vaatimukset ja lisä- ja apulaitteiden sijoittelun, sähkömoottoripyörä on rakenteeltaan paljon yksinkertaisempi ja selkeämpi.

Expemotionin e-Raw latausasemalla.

On vain yksinkertainen ja pieni sähkömoottori, akusto ja voimansiirto moottorilta takapyörälle. Kaikki ovat niin halutesssia hyvin yksinkertaisia rakenteita, edes vaihteisto ei ole välttämätön. Mahtaako sitä nykysähköpyörissä löytyä muuta kuin Brammosta / Victorystä? Sähkömoottori vetää täysillä jo "tyhjäkäynniltä" lähtien, mikä on huono kuvaus sikäli, että kun siinä ei ole veto päällä, moottori ei myöskään saa virtaa ja on täysin vaiti.

Suunnittelun houkutuksiin palataksemme, kukaan ei myöskään ole vielä "määrittänyt", miltä sähkömoottoripyörän ulkonäön pitäisi näyttää, joten mahdollisuudet ovat vielä niin rajattomat kuin ihmisen mielikuvitus nyt vain voi olla. Akusto on joustavasti muotoiltavissa, joten vapaa kokeilu on hyvinkin mahdollista.

Tämä, kuten aloituskuvakin on ilmeisesti rakennetusta prototyypistä tai täysikokoisesta mallista.

Hyvä esimerkki sellaisesta muotoilusta, jota olisi todella vaikea toteuttaa polttomoottorisessa pyörässä on tämä ranskalaisen Expemotionin e-Raw-sähkömoottoripyörä. Siinä on kelluvalta näyttävä istuin, joka on tehty kerroksisesta puulaminaatista, lisäksi pyörä käyttää iPhonea kojelautana.

Martin Hulinin suunnittelemaa sähkömoottoripyörää ei todennäköisesti ole ajateltu tuotantoon, sillä puuistuin näyttää vaikeasti valmistettavalta. Pyörä sinänsä on hyvin pelkistetty ulkonäöltään ja tuo mieleen viime vuosisadan alun kokeilut.

Pyörässä ei myöskään ole vilkkuja tai jarruvaloja, ja on epäselvää, miten hyvin iPhone toimii vesisateessa. Joka tapauksessa e-Raw on hieno esimerkki siitä, miltä moottoripyörä voisi näyttää, kun moottorina on yksinkertainen ja pieni sähkömoottori. Koska pyörä ei tarvitse polttoainetankkia, painopiste on saatu alas, ja pyörä näyttää myös hyvin kompaktilta.

Applen iPhone mittaristona.

Veto moottorilta takapyörään on järjestetty hihnalla, ja runko on yksinkertainen metalliputkesta tehty. Hulin on leikkinyt etupään rakenteella, ja siitä on nähtävissä CAD-kuvissa eri versioita Expemotionin sivuilla. Pyörän istuin on muotoilunsa ja poikkeavan valmistusaineensa vuoksi myös visuaalisesti varsin leimaa-antava.

Hulin itse on polttomoottorien ystävä, ja nauttii niiden tuoksusta ja äänestä, mutta on myös sitä mieltä, että ne vain joutuvat antamaan tietä sähköpyörille. e-Raw voisi olla hyvin yksi vaihtoehto siinä missä jokin muukin.

Asiasta kertoi Gizmag. Lisätietoja e-Rawista Expemotionin sivuilta.

Expemotionin e-Raw varustettuna hieman erilaisella etupäällä.

Perinteinen upside-down-teleskooppietupää.

Puu on kaunis valmistusmateriaali.