Lontoon kansainvälinen välimiesoikeus määräsi eron tapahtuvaksi jo elokuun lopulla ennen autojätti Volkswagenin kärähtämistä päästöväärennyksistä.

Volkswagenin näkökulmasta Suzuki on siihen verrattuna niche-luokan valmistaja, mutta sen osuus on vahva Intiassa ja muilla kehittyvillä markkinoilla. Liittoutuminen tapahtui jo vuonna 2009, mutta karahti kiville pian seln jälkeen, kertoo Wall Street Journal ja toteaa, että se on oiva osoitus siitä, millaisia haasteita kansainväliset allianssit saavat kokea autoteollisuudessa.

Vaikka välimiesoikeus totesi, että Suzuki voi ostaa osakkeensa takaisin VW:ltä, se myös totesi, että Suzuki rikkoi liittosopimusta. Suzukin edustaja totesikin, että se saattaa joutua maksamaan korvausta VW:lle. Lopullinen ratkaisu neuvotellaan myöhemmin.

Volkswagen puolestaan odottaa saavansa 3,8 miljardin dollarin verran tällä hetkellä kipeästi tarvitsemiaan lisätuloja Suzukin osakkeiden myynnistä. Volkswagenin osakkeiden arvo ja todennäköisesti myyntikin tippuvat nopeaa vauhtia päästöhuijausten seurauksena.

Tilanne heijastaa hyvin pienempien autovalmistajien ongelmia, joilta puuttuu taloudellisia resursseja vastata yhä kasvaviin teknologian kehittämiskustannuksiin, joita taas ison luokan valmistajilta löytyy. Polttoaineen kulutuksen vähentäminen ja turvateknologian kehittäminen sekä yllättävä kilpailu esimerkiksi Googlen ja Applen kaltaisilta jättiläisiltä on vakava haaste.

Osamu Suzuki, japanilaisen autovalmistajan 85-vuotias pääjohtaja totesikin, että " tulevaisuudenlupauksemme on pysyä itsenäisenä".

Aikanaan sopimuksen solmiessaan Suzuki odotti saavansa Volkswagenilta tehokasta ja polttoainetta säästävää teknologiaa, kun Volkswagen taas kaipasi Suzukin osaamista pienten autojen valmistuksesta ja Intian markkinoilta.

Suzukin Intian filiaali, Maruti Suzuki on parhaiten myyvä autonvalmistaja nopeasti kasvavilla Intian markkinoilla.

Erimielisyydet valmistajien yhteistyössä johtuivat siitä, että Volkswagen väitti Suzukin rikkoneen sopimusta ostamalla dieselmoottoreita Fiatilta Italiasta.

Tällä hetkellä Suzikin johto on varmasti kiitollinen siitä, että yhteistyö Volkswagenin kanssa ehti purkaantua virallisesti ennen nykyistä skandaalia. Suzukilla on tällä hetkellä noin 1,5 % osuus Volkswagenin osakkeista.