National Highway Traffic Safety Administrationin, NHTSA:n eli yhdysvaltalaisen liikenneviranomaisen mukaan takaisinkutsu laajenee koskemaan myös 2013-2015 Gold Wing -malleja ainakin Japanissa, Kanadassa ja USA:ssa. Alkuperäiset kutsut eivät vielä koske näitä uudempia malleja, mutta sen odotetaan laajentuva myös niihin.

Ongelma on Gold Winginintegroidun jarrujärjestelmä toisiopääsylinterissä. Jokin aiheuttaa takajarrun laahaamisen, vaikka jarrupoljin vapautetaan. Päällä laahaava jarru voi vaikuttaa pyörän stabiilisuuteen ja siten kasvattaa onnettomuusriskiä. Suurempi ongelma on, että pitkässä ajossa lämpöä saattaa syntyä niin paljon, että se voi aiheuttaa tulipalon.

NHTSA:n vuonna 2011 julkistamien dokumenttien mukaan ongelmana on liian pieni välys pääsylinterissä, joka saattaa aiheuttaa tasausventtiilin tukkeutumisen. Toisen takaisinkutsun dokumentointi osoittaa puolestaan, että ongelma jatkuu korjauksista huolimatta. Vuoden 2014 heinäkuun 24 päivään mennessä Honda oli saanut 533 raporttia jarrun laahaamisesta päällä, joista kahdeksassa on myös tapahtunut pieni tulipalo.

Sinkki syynä

Tällä hetkellä Honda uskoo löytäneensä ongelman syyn ja siten myös ratkaisun siihen. Syy on ilmeisesti kemiallisessa reaktiossa, jossa sinkkiä sekoittuu jarrunesteeseen, joka sitten estää hydraulista painetta laskemasta ja vapauttamasta takajarrua.

Honda on kehittänyt uuden toisiopääsylinterin, jonka pitäisi pystyä poistamaan ongelma. Hondan jälleenmyyjät tarkistavat jatkossa Gold Wingien toisiojarrupääsylinterit, ja jos tarpeen, vaihtavat uusiin.

Asiasta kertoi ensin Motorcycle.

Hondan Gold Wingien takaisinkutsu muistuttaa hieman pari vuotta sitten Suzukille sattunutta vastaavaa tapausta, joka koski yli 210 000 R-mallia maailmanlaajuisesti. Myös siinä oli kyse jarrunesteen kemiallisesta reagoimisesta.

Silloin takaisinkutsun syynä oli etujarrupääsylinterin jarrumännän pinnoituksen pettäminen. Se saattoi aiheuttaa vetykaasun muodostamista jarrusylinteriin mikäli jarrunestettä ei vaihdettu ajoissa. Ongelmana oli jarrutustuntuman heikentyminen ja siitä syntyvä vaaratilanne.

Asiasta aiemmin sivuillamme

Honda takaisinkutsuu massiivisen määrän Gold Wingejä

Suomessa Suzukin takaisinkutsu koskee tuhatta pyörää