Liian matala rengaspaine, jarrunesteen vähyys tai -palojen kuluneisuus sekä tietysti palanut lyhyitten valojen polttimo ovat helppoja selityksiä edellämainittuihin vikoihin, mutta useimmiten tuon tyyppiset ongelmat voitaisiin välttää optimoidulla moottoripyörän kunnon tarkastuksella ennen ajoonlähtöä.

Käytännössä kannattaa opetella tekemään sama rutiininomainen tarkastus tietyin väliajoin. Ennen ajoonlähtöä pitäisi tarkastaa öljyt ja sen jälkeen laitttaa pyörä käyntiin ja valot päälle ja varmistaa, että kaikki tarvittavat valot palavat, ja että jarruvalot ja vilkut toimivat. Lisäksi samalla pyörää kiertäessä voit varmistaa, ettei renkaitten urissa ole teräviä kiviä ja ettei pyörässä ole nestevuotoja. Samalla selviää myös renkaitten kulutuspinnan tila.

Muita kiinnostavia kohteita ovat tietysti jarru- ja kytkinnesteet sekä jäähdytysnestesäiliön täyteys.

Kehitä rutiineja

Mutta se rutiini: se on tietysti sinun itsesi rakennettava. Onko kyseessä viikon ensimmäinen ajo, jolloin käyt aina läpi kaikki vähän enemmän aikaa vaativat asiat, kuten jarrupalojen kuluneisuuden tarkastuksen ja rengaspaineitten mittauksen mittarin avulla sekä ohjauslaakereitten ja pyörän laakereitten sekä keinuhaarukan kunnon varmistamisen?

Vai yhdistätkö rengaspaineen tarkistuksen siihen, kun käyt huoltoasemalla tankkaamassa, ja samalla vielä automaattisesti paineitten lisäksi rasvaat ketjut ja tarkistat niitten kireyden? 

Kawasaki ZZR1400 vm 2016.

Kawasaki ZZR1400 vm 2016.

Tavoitteenahan on varmistaa ensisijaisesti oma ajoturvallisuutesi, joten sikälikin kannattaa kuunnella itseäsi sekä sitä, mikä luontevasti istuu mihinkäkin kohtaan tekemisiäsi.

Jo ajoon lähdössä? Muista käydä vielä läpi jarrut, että ne toimivat kunnolla, ja että jarrukahva ja -poljin tuntuvat normaaleilta eivätkä sienimäisiltä ja että jarrut myös toimivat ja pitävät.

Ajovarusteiden kunto

Samalla vaivalla voit ajoon lähtiessäi käydä läpi myös ajovarusteesi samalla, kun puet ne yllesi. Onko selkäsuoja paikallaan, kauluri, niskasuoja? Entä korvatulpat korvissa? Ovatko polvi- ja lonkkasuojat paikallaan, jos olet pessyt puvun välillä? Entä kyynär- ja olkasuojat? Saappaat ovat kunnolla jalassa ja tiukasti kiinni, samoin kaikki tarvittavat vetoketjut ja kypärän hihna riittävän tiukalla ja lukitus kunnolla kiinni?

Norton.

Norton.

Entä puvun ja kypärän tuuletusaukot? Ovatko kunnolla auki, jos on lämmin, tai kiinni, jos on kylmä. 

Jos käytät turvaliiviä, onko se tai turvavärinen rähinäremmi puettu ylle? Tai joissain puvuissa oleva piilotettava turvaväriosa näkyvillä? Entä visiirin kunto, ovatko ajo- tai aurinkolasit mukana?

Rutiininomaiset säännölliset tarkastukset pitävät pyörän ja kulkuvälineen kunnossa, ja takaavat toivottavasti paljon turvallisia kilometrejä itse kullekin. Miten itse toimit?