Leijulaudan takana on alunperin Meksikossa perustettu Arca Space Corporation. Sen tuotos on nimeltään Arcaboard, joka lentää 272 hevosvoimaa tai toisin sanoen 203 000 wattia tuottavien sähkömoottorien avulla.

Lauta pystyy lentämään kaikkiin mahdollisiin suuntiin, myös ylöspäin ja tarjoaa täydellisen vapauden lentäjälleen. Lauta ei ole halpa, sen hinta on 19 900 dollaria, 18 368 euroa, mutta se on jo hankittavissa oleva todellinen laite, jonka toimitukset alkavat 15.4. 2016.

Arcaboardin rakenne. Sähkömoottorit propelleineen sivuilla ja akusto keskellä.

Arcaboardin rakenne. Sähkömoottorit propelleineen sivuilla ja akusto keskellä.

Arcaboardin lentokorkeus on rajattu turvallisuussyistä 30 senttimetriin, ja sen maksimi etenemisnopeus on 20 km/h, joten aivan MartyMcFlymäisiin manöövereihin sillä ei vielä päästä. Suorituskykyä rajoitetaan laudalla olevien sensoreiden avulla.

– Arcaboard edustaa vallankumousta liikkumisessa. Viimeisen 17 vuoden ajan olemme kehittäneet sellaisia ilmailualan teknologioita, jotka ovat tähdänneet taivaalle. Otimme kaiken osaamisemme ja tietomme ja käytimme sitä toteuttaaksemme kaikkien unelman. Unelman lentämisestä, kertoo Arca Space Corporationin toimitusjohtaja Dumitru Popescu.

Räjäytyskuva.

Räjäytyskuva.

Oikea leijulauta

Arcaboard on rakennettu komposiittimateriaaleista, ja sen mitat ovat 145x76x15 cm. Laudalla voi lentää enintään 110 kg painava henkilö. Lentoaika on tällä hetkellä maksimissaan 6 minuuttia kerrallaan. Maksimiajomatka on silloin noin 2 km.

4500 dollaria maksavan lisävarusteena saatavan teholaturin avulla lataus täyteen tapahtuu niinkin nopeasti kuin 35 minuutissa.

Leijulauta ulkoa.

Leijulauta ulkoa.

Moni muukin on yrittänyt rakentaa leijulautaa, ja alustavasti onnistunutkin siinä, kuten esimerkiksi Hendo. Mutta ongelmana näissä on tähän asti ollut se, että laudan teknologia on vaatinut metalli- tai ei-ferromagneettista alustaa, joten tavallisen maan pinnalle tai veden ylle niillä ei ole ollut asiaa. Myös maksimikorkeus on ollut vain muutamia senttejä.

Toisin on Arcaboardin kanssa, jolla voi ajaa minkä pinnan päällä tahansa, ja joka lentää säädetyssä 30 sentin maksimikorkeudessa.

Takana todellista osaamista

Arcaboardille antaa toisenlaista uskottavuutta ja osaamista se, että laudan taustalla vaikuttaa yritys, joka on jo moneen kertaan näyttänyt osaamisensa ilmailu- ja avaruusteknologian alalla. Se on osallistunut jo 2004 Ansari X Prize -kisaan, jolloin se ampui ensimmäisen rakettinsa, Demonstrator 2 B:n. Euroopan avaruusjärjestö ESA palkitsi puolestaan Arcan sopimuksella testaamaan laskuvarjojärjestelmää, jolla Marsiin laskeutuva avaruusalus voisi laskeutua Marsin pinnalle 2016. Ja tässä vain osa yrityksen suorituksista.

Lauta käytössä.

Lauta käytössä.

Mielenkiintoista nähdä, miten akku- ja muun teknologian kehitys vaikuttaa laitteen painoon ja lentoaikaan sekä tietysti ominaisuuksiin muutaman vuoden sisällä. Voisi kuvitella, että lentoaika kasvaa ja paino laskee.

Lisää tietoa sekä leijulaudasta että yrityksestä Arcan omalla sivustolla. Kannattaa katsoa oheinen video ja nauttia siitä huikeasta onnistumisen ilosta, mikä Arca Aerospacen ihmisten kasvoilta näkyy, kun ovat lentäneet leijulaudalla. Asiasta kertoi ensin Gizmag. Juttu perustuu Arcan tiedotusmateriaaliin.

Huomautuksena vielä, että toisin kuin monissa tiedotusvälineissä sanaa käytetään, "leijulauta"-nimitys kuuluu ainoastaan lentäville laitteille, ei erilaisille sähköisille maata pitkin kulkeville vermeille.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Leijulauta on pian todellisuutta - villi teknologia