IBA eli Iron Butt Association on pitkiin moottoripyörämatkoihin erikoistuneiden motoristien yhteisö. Tunnetuin sen ajoista on 1000 mailin, 1609 kilometrin ajo, joka pitää suorittaa tiettyjen tiukkien sääntöjen mukaan 24 tunnissa. Ylinopeutta ei saa ajaa, ja reitti on pystyttävä jälkikäteen todistamaan tankkauskuittien ja lähtö- sekä maaliintulon todistajien avulla.

Iron Buttien kotimainen nimitys on yleensä "rautaperse", mutta pehmeämpiäkin nimityksiä tunnetaan, kuten esimerkiksi "rautahanuri". 

Perjantaina matkaan siis lähtee kolme suomalaista ja kaksi ruotsalaista motoristia, jotka kaikki ovat hyväksytysti suorittaneet rautahanuriajoja, jotka ovat myös edellytyksenä yhdistyksen jäsenyyteen.

– Kaikki mukaan lähtijät ovat kokeneita kuljettajia, ja nokkamiehenä toimii reitin suunnitellut Harri Hjulgren, kertoo IBA Finlandin puheenjohtaja Pekka Autio. Autio on myös Lapissa mukana huoltoauton kuljettajana.

Haastava Winter Butt

Tämänkertainen ajo on ristitty "Winter Buttiksi",  mutta sen virallinen nimi on "Arctic Butt". Reitti kulkee Leviltä Rovaniemelle ja sieltä Norjan Nordkappin kunnassa sijaitsevaan Honningsvågiin, joka on Norjan pohjoisin ja yksi muun maailman pohjoisimmista kaupungeista. Ja paluu tapahtuu sitten saman vuorokauden sisällä.

Mikäli kuljettajat mielivät läpäistä tavoitteen, mittariin pitäisi tulla yli 1609 kilometriä - hyväksytysti. Reitti mitataan jälkikäteen karttaohjelman avulla, ja hyväksynnän saaminen saattaa kestää viikkoja. Tarkastuksen tekevät IBA:n omat asiantuntijat.

Haasteena motoristeille ovat tietysti talviset olosuhteet. Pyörät on hyvin varustettu, niissä on alla nastarenkaat ja koneissa sisällä talviöljyt. Kylmyys on kuitenkin lunta ja jäätä suurempi ongelma. Pukeutuminen on haasteellista, ja sitä on pyritty ratkaisemaan lämpimällä ajoasulla sekä kerrospukeutumisella. Ajoviima lisää kylmyyden tunnetta, varsinkin kun esimerkiksi kelkkailuun verrattuna moottoripyörän selässä istutaan täysin paikallaan.

Aikataulu minuutilleen

Autio toteaakin, että Lapissa on hyvät tiet ja rehellinen lumipinta. Sula talvinen tie on motoristille hankalampi ajettava, sillä renkaat kuluvat nopeammin. 

Vuorokauden mittainen ajo on vaativa, joten aikataulu pysähtymisineen on suunniteltu minuutin tarkkuudella. Lähtö matkaan tapahtuu perjantaina 8.1. kello 5.40 ja paluu Neste Kittilään vuorokautta myöhemmin. 

Mukaan lähtee myös muutama huoltoauto varmistamaan turvallisen ajon. Säätiedotus lupaa perjantaiaamuksi -26° pakkaslukemia Rovaniemelle. Keli lämpiää päivää kohti, ja Honningsvågissa pitäisi olla vain -3 - -4° pakkasta. Mikäli pakkanen laskee yli 30 asteen, pyörät jäänevät parkkiin.

Mielenkiintoisesta talviajosta kertoi ensin Lapin Kansa.

Edit: perjantaina 8.1. kello 8.19, tehty muutamia korjauksia, kuten Harri Hjulgren oikaistu ajon suunnittelijaksi ja vetäjäksi. Myös lähtöaika muutettu toteutuneen mukaiseksi ja aloituskuva vaihdettu.