Olin viime kesänä anivarhain eräänä aamuna ajamassa pienen järven rannalla yli 300 kg painavalla moottoripyörällä ja etsimässä sopivaa kuvauspaikkaa. Edellisenä iltana oli satanut kunnolla ja puistomaisen alueen hiekkateillä oli isoja lätäköitä. Ajoin kävelyvauhtia lätäkköön, jonka pohja oli niin savesta ja vedestä liukas, että etupyörä lähti alta vilahduksessa. Pyörä kaatui samantien, onneksi ehdin pyörän alta pois. Miten, sitä en tiedä.

Aloin nostaa perinteiseen tapaan ohjaustangosta pyörää ylös kaikkine +320:ne kiloineen. Päälle tulivat vielä kuvausvarusteet ja muu pakollinen rekvisiitta. Ei noussut. Yritin uudestaan. Ei mitään apua. Pari vuotta aiemmin olin kevyesti nostanut ohjaustangosta ylös noin 310 kg painavan pyörän pahalla sisulla. Tällä kertaa se ei riittänyt.

Ainoat kaatumisen nähneet olivat kaksi sauvakävelyllä ollutta mummoa, jotka viisaasti kiersivät minut kaukaa. Hävetti.

Pysähdyin hetkeksi miettimään asiaa, koska jokin kello kilkatti mielessäni. Kyllä, olin juuri kaksi päivää aiemmin nähnyt erään moottoripyöräkerhon sivulla videon, jossa nostettiin kutakuinkin painavin mahdollinen normimoottoripyörä eli Honda GoldWing ylös hyvin kevyen näköisesti.

Kyse oli nostotekniikasta.

Kun katsoin videon muistan miettineeni, että turhan monimutkaista. Nouseehan se pyörä joka tapauksessa. Nyt oli kuitenkin nöyryyden hetki: tein kuten videossa neuvottiin, ja pyörä oli kaatua toiselle kyljelleen, koska nousi niin helposti.

Kiitin tietysti myöhemmin kerhon sivustolle videon ladannutta. Ja opin taas jotain liiallisesta omien kykyjen yliarvioinnista.

Oikea tapa nostaa

Oikea nostotapa on hyvin yksinkertainen. Jos nostaa normaalisti ohjaustangosta, varsinkin ne pyörät, jotka painavat paljon tai joiden painopiste on ylhäällä, ovat erittäin raskaita tai mahdottomia nostaa.

Oikea tapa on kääntyä selin pyörän pitkittäissuuntaan, kyykistyä ja ottaa selän takaa toisella kädellä ohjaustangon päästä ja toisella kädellä takaistuimen vieressä olevasta kahvasta tai takalokasuojan alta tai takaiskunvaimentimesta, sekä nostaa pyörä jaloilla ylös. Selkä pitää pitää suorana, ettei siihen tule ylimääräistä rasitusta. Ero on uskomaton, kuten tietää jokainen, joka on kokeillut.

Ohessa pari videota aiheesta. Ensimmäisessä nuori nainen nostaa Harrikan pystyy ja selittää samalla kunnolla Tampa Harley Clubin opetusvideossa, miten homma tapahtuu askel askeleelta, ja mitä kannattaa ottaa huomioon. 

Toisessa videoleikkeessä mies nostaa Gold Wingin ja huomatkaa, että nostotekniikka eroaa jonkin verran edelliseen pyörään verrattuna.

Artikkeli julkaistiin Motouutisissa alunperin 16.1.2014 ja julkaistiin nyt uudelleen joululomatarjontana.