Bensiininkulutus Intiassa nousee kovaa vauhtia, kun miljoonat uudet kotitaloudet hankkivat autoja ja erityisesti moottoripyöriä statussymboliksi varallisuuden kasvaessa.

Bensiinin kulutus oli kasvanut miltei 15 %  550 000 barreliin päivässä kesä- ja elokuun välillä viimevuotisesta 480 000 barrelista. Kulutus nousi uuteen ennätykseen, 600 000 barreliin päivässä elokuussa Polttoaineministeriöstä kerrottiin Indian Economic Timesin mukaan.

Kulutus on edelleen alhainen verrattuna kehittyneisiin talouksiin tai Kiinaan, toiseen jättiläismaahan, mutta minkään muun maan kulutus ei kasva näin nopeaa ja jatkuvaa vauhtia.

Kasvu 16,5 miljoonaa moottoripyörää vuodessa

Rekisteröityjen ajoneuvojen määrä Intian teillä on kaksinkertaistunut joka seitsemäs vuosi, ja se oli vuonna 2013 jo 182 miljoonaa Tie- ja liikenneministeriön mukkaan. Valtaosa rekisteröidyistä ajoneuvoista oli moottoripyöriä, joita oli 133 miljoonaa kappaletta. Autojen määrä oli huomattavasti pienempi, 25 miljoonaa ja tavara-autoja oli 9 miljoonaa.

Toisin kuin autot, jotka voivat olla myös dieselkäyttöisiä, moottoripyörät yleensä toimivat bensiinillä. Moottoripyörien osuus kaikesta bensiinin myynnistä oli yli 60 % jo 2013.

Moottoripyörien myynti on kasvanut noin 7 % vuodessa 2010/2011 jälkeen, ja oli ennätyssuuri, 16,5 miljoonaa 2015/2016. Autojen myynti on vastaavasti kasvanut vain 2 % vuosittain, ja oli 2,8 miljoonaan 2015/2016.

Oman ajoneuvon omistaminen on Intian nopeasti laajenevalle keskiluokalle tärkeä statussymboli, mutta monet ostavat mieluummin moottoripyörän kiitos sen halvemman hankintahinnan ja käyttökustannusten.

Moottoripyörät helpompia käsitellä kansoitetuilla teillä

Intian hallituksen teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa keskiluokkaisista ja keskituloisista ihmisistä mukaanlukien yliopisto-opiskelijat matkustavat mieluummin kaksipyörisillä, sillä se on taloudellisempaa.

Moottoripyörät ovat myös helpompia ajaa ja käsitellä maan ylikansoitetuilla kaupunkien kaduilla ja valtateillä.

Kuten bensiininkulutuksen osuudestakin jo näkee, moottoripyörät käyttävät myös huomattavasti vähemmän polttoainetta kuin autot. Mutta koska niiden lukumäärä kasvaa niin hurjaa vauhtia, niin ne nostavat bensiininkulutusta nopeasti.

Bensiininkulutus kasvaisi vielä hurjempaa vauhtia, jos kuluttajat ostaisivatkin autoja moottoripyörien sijaan.

Intiassa moottoripyörien omistus on erittäin korkea, 108 moottoripyörää tuhatta asukasta kohti ja kasvaa vakaasti. Tosin Malesiassa vastaava luku on 362.

Kokonaisajoneuvomäärä on kuitenkin Intiassa alhainen, 149 moottoroitua ajoneuvoa per tuhat asukasta. Brasiliassa luku on 273, Meksikossa 277, Britanniassa 512 ja USA:ssa 781.