Vuodesta 1980 lähtien on BMW:n Spandaun tehtailla valmistettu myös bokserikoneisia GS-malleja. Tänään valmistunut 500 000 bokserikone oli R 1200 GS.

Vuonna 1980 BMW julkisti R 80 GS:n joka oli tarkoitettu sekä kadulle että offroad-ajoon. 798 cm3 kuutoinen ja 50 hevosvoimainen moottori on kehittynyt R 1200 GS:ksi, jossa on 125 hevoisvoimaa ja 1170 cm3. Lisäksi pyörässä on ABS, luistonesto ja semiaktiivinen jousitus. Jatkuva kehitystyö on tehnyt matkaenduroista niin suosittuja ympäri maailman, BMW:n tiedotteessa todetaan.

– Yhdistämällä katu-, offroad- ja jokapäiväisen ajon ajettavuuden tekijät BMW aloitti uuden matkaenduroluokan R 80 GS:llä. Bokserimoottorisesta GS:stä tuli synonyymi koko segmentille. Bokserimoottoristen GS-mallien ajettavuus, offroad-ominaisuudet, mukavuus ja kestävyys ovat ominaisuuksia, joita on koko ajan kehitetty ja viety menestyksekkäästi myös muihin BMW-malleihin, BMW Motorradin pääjohtaja Stephan Schaller totesi.

BMW:n Berliinin tehtaan johtaja Marc Sielemann puolestaan oli sitä mieltä, että nestejäähdytetyillä kansilla varustettujen GS:ien myötä saavutettiin uusi kehityksen aste viime vuonna. 

– Puolen miljoonan GS:n valmistaminen vahvistaa sitä tosiasiaa, että bokserimoottoriset GS:t muodostavat moottoripyörätuotantomme kulmakiven vahvemmin kuin koskaan.

BMW:n Berliinin tehtaanjohtaja Marc Sielemann vasemmalla ja Motorradin pääjohtaja Stephan Schaller iloitsevat 500 000:sta BMW:stä.