– Tavoitteenamme oli rakentaa jotain, joka saa jokaisen hetken tuntumaan elokuvanomaiselta, ja halusimme, että pyörällä ajaminen on joka kerta tapahtuma itsessään, Hondan Vultus-projektin vetäjä Keita Mikura totesi.

Toinen tavoite oli tehdä pyörä, joka puhuttelee uutta, laajempaa ja nuorempaa yleisöä. Sen varmistamiseksi Honda käytti suunnittelutiimiä, jossa oli yli kaksikymppisiä ja vähän yli 30-vuotiaita suunnittelijoita.

Mattamusta sen olla pitää

NM4 Vultuksen ulkonäkö on suunniteltu toimimaan parhaiten mustana, joten sitä saa vain mattamustana. Ajokokemuksen pitäisi olla vangitseva, sen varmistamiseksi esimerkiksi kojelauta muuttaa väritystään valitun ajomoodin mukaan. 

Futurismia.

Sana Vultus on puolestaan latinaa ja tarkoittaa ulkonäköä, vaikutelmaa, ilmentymää tai kasvoja. Suunnittelijat ovat tavoitelleet Vultukseen modernin stealth-hävittäjän muotoja futurismin rinnalle.

Tekniikasta

Ulkokuoren alle on pakattu kaksisylinterinen 745 cm3 voimanlähde, joka on kallistettu eteenpäin matalan painopisteen saavuttamiseksi. Luvassa on ala- ja keskierroksille runsaasti vääntöä ja tiedotteessa lupaillaan myös pientä polttoaineenkulutusta. Mukana tulee automaattisesti myös Hondan DCT, Dual Clutch Transmission eli kaksoiskytkinvaihteisto, jota voi käyttää sekä manuaalisesti että automaattisesti.

Vaikuttavat kasvot.

Pyörässä on 43 mm etuteleskoopit ja tukeva teräsrunko, levyjarru edessä ja takana, monoshokkijousitus Pro-Link-vivustolla sekä 18 tuuman etu- ja 17 tuuman takarengas. 

Vaihtuvaa valoa

Vultus on leveä, pitkä ja matala. Sen istuinkorkeus on vain 650 mm, joten se soveltuu hyvin pienikokoisellekin kuljettajalle. Valot ovat kokonaan LEDejä päävaloa myöten. Peilit ja suuntavilkut on integroitu katteeseen. Päävalossa on rivi sinisiä ledejä huomattavuuden parantamiseksi. 

Vaihtuva mittaristonvalaistus.

Mittariston valaistuksen väri riippuu valitusta ajomoodista ja se voi vaihdella Neutral-valinnan valkoisesta D:n siniseen tai S:n pinkkiin ja lopulta MT-asetuksen punaiseen. Lisäksi kuljettaja voi valita värin viiden muun värisävyn joukosta, jolloin valittavana on kaikkiaan 25 väriä oman mielen mukaan.

Vaihtuu osin valitun ajotilan mukaan.

Matkustajan istuimen saa käännettyä kuljettajan selkänojaksi silloin, kun ketään ei ole kyydissä. Selkänojan saa lukittua kolmeen eri asentoon ja se liukuu myös etu-takasuunnassa 25 mm. Pyörässä on katteen vasemmalla puolen litran vetoinen lukittava säilytystila, jossa on 12 voltin sähköulosotto.  Oikealla puolen on kolmelitrainen säilytystila. 

Punasieen asti. Valittavana 25 värisävyä.

Kaksoiskytkinautomaatti on vakiomanuaali myös

Hondan kaksoiskytkinvaihteisto on Vultuksessa viritetty tuomaan juohevaa vääntöä kiihdytyksissä. MT-tilassa vaihtaminen tapahtuu manuaalisesti ohjaustangon läpykkeistä. Automaatin D-valinta on täysin automaattinen ja suunniteltu kaupunki- ja valtateiden ajamiseen sekä optimaaliseen polttoainetehokkuuteen. S-vaihtoehto puolestaan on suunnattu sporttisempaan ajoon ja antaa moottorin kiertää ylemmäs ennen vaihtamista suuremmalle vaihteelle. Se myös vaihtaa pienemmälle vaihteelle aikaisemmin tehokkaamman moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi.

Selkänoja tai takaistuin.

Myös automaattiasetuksilla kuljettaja voi vaihtaa vaihdetta niin halutessaan manuaalisesti.

Moottorista 

Vultuksen moottori on nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rinnakkaismoottori. Suhteellisen pitkäiskuinen kone antaa mukavasti vääntöä yhdessä erityiseti suunnitetujen palotilojen kanssa, ja kun ne yhdistetään suurimassaiseen kampiakseliin, vääntöä on tarjolla koko kierrosalueella.

Huipputeho 40,3 kW, 55 hevosvoimaa saavutetaan 6250 kierroksella, ja vääntöhuippu 68 Nm on puolestaan 4750 kierroksessa. Poraus on 77 mm ja isku 80 mm, puristussuhde on 10,7:1. Moottorissa on lisäksi värinöiden vähentamiseksi kaksi tasapainoakselia. Sytysjärjestys on 270 astetta. Osien minimoimiseksi kampiakseli pyörittää myös vesipumppua kun taas toinen tasapainoakseleista pyörittää samalla öljypumppua.

Polttoaineenkulutukseksi luvataan alimmillaan 3,5 litraa, jolloin 11,6 litran tankin pitäisi riittää yli 300 kilometrin matkaan ilman välitankkausta.

Siistejä yksityiskohtia.

Pyörän akseliväli on melko pitkä, 1645 mm ja paino tankattuna 245 kg. Edessä on 320 mm levyjarru kaksimäntäisellä jarrusatulalla ja takana 240 mm levy yksimäntäisellä jarrusatulalla. Kaksikanavainen ABS vastaa jarrujen lukkiutumattomuudesta.

Vultukseen saa lisälaitteina korkeamman pleksin, sähkölämmitteiset kahvat, sivulaukut sekä varashälyttimen.

Tekniikkaa:

  • Kaksisylinterinen nestejäähdytteinen 4-tahti, 8 venttiiliä, SOHC,
  • Kuutiotilavuus 745 cm3
  • Poraus /isku 77mm x 80mm
  • Puristussuhde 10.7 : 1
  • Teho 40,3kW/ 55 hv @ 6250rpm
  • Vääntö 68Nm @ 4750rpm
  • Öljytilavuus 3,9 litraa
  • PGM-FI elektroinen polttoaineensyöttö
  • Polttoainetankin tilavuus 11,6 litraa
  • Polttoaineen kulutus alimmillaan 3,5 l / 100 km
  • Kytkin märkä monilevyinen kaksoiskytkin
  • Vaihteita 6 DCT
  • Ketjuveto