Henkilöautojen katsastuksiin esitetään kevennyksiä. Ne olisi määräaikaiskatsastettava ensimmäisen kerran neljän vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä ja sen jälkeen kahden vuoden välein 10 vuoden ikään asti, jonka jälkeen vuosittain.

Moottoripyörien katsastus

"Moottoripyörien määräaikaiskatsastusvelvollisuuden osalta ei esitetä tässä yhteydessä muutoksia nykytilaan. Moottoripyörien liikenneonnettomuuksissa tekninen vika on aiheuttavana tekijänä harvoin, eikä moottoripyörien katsastamisella näyttäisi olevan kansainvälisen vertailuaineiston perusteella selkeää liikenneturvallisuutta lisäävää vaikutusta. Direktiivin velvoitteiden täyttämiseksi on tarkasteltava katsastusvelvollisuutta kevyempiä vaihtoehtoisia tapoja edistää liikenneturvallisuutta.

Edellisessä kappaleessa kiteytyy SMOTOn ja alan harrastajien tekemä monivuotinen työ moottoripyörien määräaikaiskatsastuksen torjumiseksi. Moottoripyörien määräaikaiskatsastamisen hyödyt ja kustannukset Suomessa –raportti ja SMOTOn lausunnot ovat vaatineet lukemattomia työtunteja ja ne on huomioitu laajasti EU:a myöten," todetaan SMOTOn sivuilla.

Mitä seuraavaksi?

"Katsastuspeikko on siis jälleen kerran työnnetty luolaansa ja viranomaisia myöten olemme Suomessa sitä mieltä, että moottoripyörien katsastuksesta ei olisi merkittävää hyötyä liikenneturvallisuudelle. EU ei kuitenkaan luovuta. EU parlamentissa vuonna 2014 hyväksytty katsastusdirektiivi vaatii , että vaihtoehtona katsastukselle jäsenvaltion on otettava käyttöön tehokkaita vaihtoehtoisia liikenneturvallisuustoimenpiteitä. Nämä todennetaan liikenneturvallisuustilastoilla viiden vuoden ajalta. SMOTO tekee viranomaisten kanssa yhteistyötä ja on käynnistämässä Moottoripyöräily osana liikennejärjestelmää –projektia, jossa määritellään suuntaviivat katsastusdirektiivin vaatimusten täyttämiseksi," SMOTO jatkaa.

Korvaavista toimenpiteistä enemmän hyötyä

Aiemmassa artikkelissamme käsittelimme SMOTO:n ja muiden liikenteen hyväksi toimivien organisaatioiden ajatuksia asiasta, ja nämä kiteyttivät näkemyksensä siten, että kattavin katsastuksen korvaavin keinoin päästään kustaannustehokkaammin parempiin tuloksiin kuin katsastamalla.

SMOTOn mielestä lähtökohta moottoripyöräilijöiden turvallisuuden parantamiselle oli, että moottoripyöräilijällä pitää olla samat oikeudet ja kohtelu kuin muillakin tielläliikkumismuodoilla. Lisäksi moottoripyörät pitää ottaa huomioon tasavertaisina liikennejärjestelmiä suunniteltaessa rakentamalla moottoripyöräystävällisiä teitä. Niissä rakenteet on toteutettu siten, etteivät ne vaaranna motoristin turvallisuutta. Se tarkoittaa reuna- ja keskikaiteiden rakentamista motoristeja vaarantamattomalla tavalla sekä tien luiskien jyrkkyyden sovittamista motoristien mukaan. Teiden kaarteet rakennettaisiin siten, ettei kaarresäde pienene kesken kaarteen, ja teiden pylväät yms toteutettaisiin motoristille vaarattomiksi.

Seuraavaksi, mikäli hallitus ja eduskunta hyväksyvät katsastamattomuuden, on vakuutettava toukokuussa EU:n viranomaiset siitä, että Suomella on toimiva suunnitelma katsastusta korvaavien toimenpiteiden osalta moottoripyöräilijöiden liikenneonnettomuuksien ja -kuolemien pienentämiseksi. 

Linkki Liikenne- ja viestintäministeriön autojen ja moottoripyörien katsastusta koskevaan tiedonantoon tässä.

Aiheesta aiemmin sivuillamme:

VI Motoparlamentti: ”Valtiovarainministeriön virkamiesten kyettävä todistamaan SMOTOn väitteet mp-veron negatiivisesta tuotosta vääriksi”.

Suomen Motoristit ry:ltä tiukka kannanotto moottoripyörien katsastusaikeisiin - pelkkää näennäistarkastelua

YLE: Katsastus uusiksi - tienvarsikatsastuksia ja katsastuksia kokoontumisajoissa

Varmistus: Suomi vältti moottoripyörien katsastuspakon