Moottoripyörien osalta 150 euron vuotuinen vero ei koske museoajoneuvoja eikä kevytmoottoripyöriä. Muita veronkannon ulkopuolelle jääviä kevyitä ajoneuvoja ovat mopot, mopoautot sekä kevyet mönkijät ja moottorikelkat. Veroa kannettaisiin moottoripyörien lisäksi kolmi- ja nelipyöräisiltä, kuten mönkijöiltä.

Veroehdotuksen mukaan vero ei olisi päiväkohtainen kuten autoilla, joten ajoneuvon poistaminen vakuutuksesta tai rekisteristä kesken verokauden ei vaikuta veron suuruuteen. Myöskään omistajan vaihtuminen kesken verokauden ei vaikuta veroon.

Jos ajoneuvo on poistettu vakuutuksesta tai rekisteristä, niin veroa ei kuitenkaan peritä enää seuraavan verokauden alkaessa. Veron perintä alkaisi kuitenkin heti, kun laite otetaan käyttöön.

Jos motoristi aikoo pitää välivuoden verosta, niin käytännössä hän siis joutuu ottamaan pyöränsä pois vakuutuksesta tai rekisteristä ennen verokauden vaihtumista.

Hallituksen esitys tuodaan eduskunnan käsittelyyn ensi vuoden helmikuussa. Jos lakiesitys menee läpi, veron on tarkoitus astua voimaan toukokuussa.

Keräilijöiden kannattaa puolestaan poistaa ne pyörät, joilla ei aio ajaa, kokonaan liikennerekisteristä ennen kuin lain aiottu voimaantulo koittaa.

Verotuksen hoitaa käytännössä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, joka lähettää veroliput verovelvollisille.

Epäkohtia

On vaikea ymmärtää erillisen tämän tyyppisen laitteen omistukseen perustuvat veron kantoa, jo senkään vuoksi, että Suomessa ajokausi on lyhyt. Parhaimmillaan keskivertomotoristi ajaa noin kuutena kuukautena vuodessa. Vähin, mitä verokohtelu voisi tarjota on se, että vero olisi päiväkohtainen. Silloin vero katkeaisi siihen kohtaan, milloin pyörä pannaan seisontavakuutukseen, ja tulisi taas kantoon niin pitkäksi aikaa, kun moottoripyörä olisi käytössä.

Kyse on verotuksellisesti epätasa-arvoisesta kohtelusta. Ehkäpä oikeusasiantuntijoillamme olisi tästä jotain sanottavaa, jos heidän arvioitaan enää hallituksen toimesta kuunnellaan.

Kyse on tietysti myös omaisuusverosta eikä käyttöverosta ja lisäksi vielä verotetaan harrastusta, mikä avaa verotuksellisesti täysin hallitsemattomia näkymiä.

Lisäksi voimme viitata nimettömään asiasta perillä olevaan lähteeseen, jonka tietojen mukaan Valtiovarainministeriö on kertaalleen palauttanut lakiluonnoksen hallitukselle huonon valmistelun vuoksi.

Toinen puoli asiaa on moottoripyörien yleinen verokohtelu. Moottoripyöristä maksetaan jo nyt suurempaa autoveroa kuin autoista. Hallitus alentaa pieni- ja keskipäästöisten autojen veroja lähivuosina, mutta vastaavaa ei ole nähtävissä moottoripyörien verotuksen puolella. Sensijaan verokuilu sen kuin kasvaa.

Tämä siitä huolimatta, että varsinkin ensi vuoden alusta voimaan tulevat Euro 4 -standardin mukaiset moottoripyörät täyttävät tietyt normit, ja vähintään niiden verokohtelua olisi ehdottomasti syytä muuttaa, sähkömoottoripyöristä nyt puhumattakaan. 

Tulevaisuus

On mielenkiintoista nähdä, miten monta moottoripyörää Suomessa on ensi toukokuun jälkeen rekisterissä, jos niitä tällä hetkellä on noin 260 000.

Varmasti moni alkaa miettiä myös vaihtoehtoisia ratkaisuja, kuten moottoripyöränsä siirtämistä muualle tai rekisteröimistä jonkin muun maan kilpiin.

Moottoripyöräalan toimijat kuten alan kauppiaat ja maahantuojat sekä tietysti motoristien oma edunvalvontajärjestö Suomen Motoristit ry pyrkivät toki toimimaan veron voimaantuloa vastaan.

Edit 19.12. klo 14:14. Lisätty omaisuusveroasia sekä VM:n osuus.