Aprilia Racingin tehdastuotantohanke valmistaa suuritehoisia moottoripyöriä, jotka perustuvat lukuisia maailmanmestaruuksia voittaneen RSV4 -kisapyörän pohjalle. Pyörät myy suoraan Aprilia Racing.

Joukon tykki ja uusin uutuus FW-GP-malli on täynnä MotoGP-sarjaan kehitettyjä herkkuja. Pyörän teho on 250 hevosvoimaa, ja epäilemättä ajo-ominaisuudet samassa suhteessa sähköisine alustoineen ja tehdassäätöineen sekä kisaelektroniikkoineen.

Factory Works?

Aprilia Racing on Piaggio-ryhmän teknisesti edistynein ja innovatiivisin merkki. Se käynnisti "Factory Works" eli tehdastuotantohankkeen vuonna 2015. Tavoitteena on tuoda markkinoille sekä kaikkien kilpaa-ajamisesta kiinnostuneiden saataville samaa ratakäyttöön optimoitua teknologiaa, jota on maailmanmestaruuspyörässä.

Ohjelmaan kuuluu RSV4:n FW -versioita, jotka on kehitetty eri maiden Superstock- ja Superbike-sääntöjen vaatimusten mukaan. Tarjolla on eritasoisia alustoja, elektroniikkaa sekä moottoriversioita.

Vuonna 2017 hanke saa kliimaksinsa, kun RSV4-moottorista esiteltiin joulukuussa entistä voimakkaampi versio. Malli nimettiin FW-GP:ksi, ja siinä on 81mm:iin porattu moottori, jossa on pneumaattisesti säätyvä venttiilien ajoitus - samanlainen kuin mitä Aprilia käytti MotoGP-kisoissa 2015. Aprilia tuo näin saataville kovan tason kisatekniikkaa, ja samalla on tarjolla erikoispalveluja sekä myyntiä ennen, sen aikana että sen jälkeen.

Factory Works -ohjelman myötä yksityishenkilöllä on nyt mahdollisuus omistaa todellinen kisapyörä. RSV4:ää on tarjolla eri versioina SSTK:sta nyt tulleeseen FW-GB:hen. Luvassa on myös tietoa pyörän hienosäätämisestä ennen ja jälkeen kaupan.

2017 RSV4 R FW-SSTK1

  • - Aprilia RSV4 kisapaketilla (Öhlinsin alusta ja taotut vanteet).
  • - Vakioelektroniikka ultrakevyellä litiumakulla varustettuna
  • - Vakio ECU uudelleenohjelmoituna kisamoodiin, moottorin tehokartat ja dynamiikkasäädöt Aprilia Racingin käsialaa.
  • - Uudelleenohjelmoidut mittaristot. Multimediaympäristö, joka mahdollistaa telemetriatietojen hyödyntämisen niin tarkkaan, että ominaisuudet voidaan säätää radan kunkin kaarteen mukaan.
  • - Optimoitu ja kevennytty jarrujärjestelmä - ABS poistettu käytöstä
  • - Kevennetty tehdaskone ilman termostaattia, yksinkertaistetut jäähdytyslinjat. Akrapovicin putkisto, katesarja sekä täydellinen moottorin optimointi.

2017 RSV4 R FW-SSTK2

  • - Aprilia RSV4 kisapaketilla (Öhlinsin alusta ja taotut vanteet).
  • - Kisaelektroniikka, kevennetty ja yksinkertaistettu, konekohtainen johtosarja sekä litiumakku. 
  • - Aprilia Racingin valmistama APX2 ECU. Täysin ohjelmoitavat sytytyksen ja moottorinohjauksen parametrit käsitietokonepäätteellä. ECU sisältää myös datan talteenottojärjestelmän, jossa on mahdollista käyttää sekä alkuperäistä sensoria että niitä lisäsensoreita, jotka Superstock 1000 FIM Cupin säännöissä sallitaan. 
  • - Erityinen Aprilia Racing mittaristo. Erikoismoottori Aprilia Racingin muutoksin. Akrapovicin putkisto ja katesarja. Maksimiteho 204 hv.

2017 RSV4 R-FW SBK

  • - Aprilia RSV4 kisapaketilla (Öhlinsin alusta ja taotut vanteet).
  • - Kisaelektroniikka, kevennetty ja yksinkertaistettu, konekohtainen johtosarja sekä litiumakku.
  • - Aprilia Racingin valmistama APX2 ECU, mukana myös GPS-moduli. Täysin ohjelmoitavat sytytyksen ja moottorinohjauksen parametrit mukana seuraavalla käsitietokonepäätteellä. ECU sisältää myös datan talteenottojärjestelmän, jossa on mahdollista käyttää sekä alkuperäistä sensoria että lisäsensoreita. 
  • - Erityinen Aprilia Racing mittaristo, jossa myös kisakäyttöön tarkoitettu katkaisinpaneli.
  • - Elekronisesti ohjattu vaihdelaatikko, jossa avustettu alaspäin vaihto.
  • - Erikoismoottori Aprilia Racingin muutoksin. Maksimiteho 215 hv.

RSV4 R FW-GP

  • - Lähtökohtana on mallisarjan huippu, RSV4 R-FW SBK, mutta RS-GP-15:sta johdettu V4-moottori on porattu 81 milliseksi ja venttiilien ajoitus ohjataan pneumaattisesti. Nämä muutokset takaavat sen, että huipputeho on 250 hevosvoimaa.  
  • - Näille asiakkaille on luvassa VIP-kohtelu. Heidät kutsutaan Aprilia Racingin päämajaan Noaleen keskustelemaan sopimuksesta. Osittain siksi, että he voivat valita itselleen heidän tarpeisiinsa parhaiten istuvan ja ideaaleimman konfiguraation. Sinä aikaa kun pyörää rakennetaan, ostajat saavat livekuvaa valmistusvaiheesta ja heillä on puhelinyhteys, jonka avulla voivat kertoa, jos tarpeet muuttuvat. Ostajat saavat myös varikkopassin yhdelle MotoGP-viikonlopulle, sekä lisäksi kutsun Aprilia ratapäiville, missä Aprilia Racingin insinöörit säätävät pyörän huippuvireeseen omistajan toivomusten ja mieltymysten mukaisesti.

Lisätietoja Aprilia "Factory Worksin" sivustolta.