Kisaan osallistuvat 220 jälleenmyyjän kustomit 21 maasta. Jälleenmyyjät valitsivat haluamansa Dark Custom Sportster -moottoripyörän kilpailutöidensä alustaksi

Kilpailu käydään kahdessa vaiheessa. Jokaisen maan/alueen voittajat valitaan 14.2.2017 asti jatkuvalla yleisöäänestyksellä, ja raati valitsee koko kisan voittajan marraskuun 2017 EICMA-messuilla järjestettävissä finaaleissa

Kyseessä on jo kolmas Harley-Davidsonin järjestämä kustomointikisa Euroopassa. Kilpailussa esitellään myös Dark Cutom -malliston varaosien kirjoa. Kisan äänestys on käynnissä, ja Pohjoismaista kisaan osallistuvat kolme Harrikan jälleenmyyjää Ruotsista (Helsingborg, Tukholma ja Täby) ja yksi Norjasta (Ålesund).

Jälleenmyyjät saivat valita pohjaksi minkä tahansa Dark Custom Sportster-moottoripyörän: Street 750, Iron 883, Forty-Eight, Street Bob, Fat Bob, Low Riders S tai Roadster. Kilpailutöille annettiin tiukka 6 000 euron (plus verot) kustomointibudjetti, ja lopputuloksen on oltava katulaillinen. Kilpailu käydään kahdessa vaiheessa. Alueellinen kuninkuus ratkaistaan yleisön ja tuomariston antamien yhteisäänien perusteella, minkä jälkeen aluevoittajat ympäri Eurooppaa etenevät loppukilpailuun asiantuntijoiden tuomaroitavaksi. Battle of the Kings 2017 -mestari valitaan Milanossa järjestettävillä EICMA-messuilla marraskuussa 2017.

Omaa pohjoismaista suosikkiaan voi äänestää verkossa täällä. Äänestys on käynnissä 14.2.2017 asti.

Ehdokkaat

Harley-Davidson Helsingborgin (kuva jutun aloituskuvana) pyörän perusideana oli rakentaa klassinen café racer modernilla teknologialla. Roadster 1200 valittiin alustaksi sen päivitetyn jousituksen, USD-haarukan ja 1200-kuutioisen moottorin ansiosta.

”Inspiraatio pyörään tulee kiinnostuksestani klassisiin Mansaaren TT-ajoihin”, suunnittelija Rickard Berg sanoo. Kilpa-ajo-fiilis saavutettiin muun muassa kääntämällä ohjaustanko ylösalaisin, ottamalla polttoainesäiliön vanhasta englantilaisesta kilpapyörästä ja siirtämällä jalkahallintalaitteita, jotta kuski saatiin kilpa-ajoasentoon.

Tukholma

Harley-DavidsonTukholma.

Harley-DavidsonTukholma.

Harley-Davidson Tukholman pyörän suunnittelu alkoi aivoriihellä. Suunnittelija Hans Angermund kertoo, että Scrambler-tyylisen ”Eagle Spirit” Roadsterin sotilaallinen look saavutettiin ruotsalaista JAS-hävittäjää muistuttavalla maalauksella ja Ruotsin kolmella kruunulla. Off-road-henkeä saatiin luotua muun muassa Metzlerin renkailla, motocross-tyylisellä ohjaustangolla, Daymaker-ajovalon suojalla, leikatulla takalokasuojalla ja sivulle asennetulla rekisterikilvellä.

”Me tykkäämme todella paljon lopputuloksesta, ja toivottavasti niin myös tekin!” Angermund päättää.

 Harley-Davidson Täby

H-D Täby.

H-D Täby.

”Kun olin kahdeksanvuotias, isäni osti ensimmäisen Harley-Davidsoninsa. Kuten monet muut Harrikkaomistajat, hän halusi pyöränsä erottuvan joukosta, joten hän kustomoi sitä itse. Tämän kautta minäkin kiinnostuin Harley-Davidsonien kustomoinnista”, Harley-Davidson Täbyn ”Speedster”-kilpailupyörän suunnitellut Adde Bengtson sanoo.

Forty-Eight valittiin alustaksi sen pienemmän peanut-polttoainesäiliön ja tyylikkään, täysin mustan 1200-kuutioisen moottorin takia. Tyylillisinä innoittajina toimivat vanhat flat track -kilpapyörät, johon haluttiin yhdistää street ja drag race -henkeä. Pyörää kustomoitiin suureksi osin H-D Original -varaosilla, joita muokattiin hieman sopimaan paremmin pyörän 70-lukulaiseen tyyliin.

Ålesund

H-D Ålesund.

H-D Ålesund.

Ålesundin kilpailutyö on voimakas “Dirt Scrambler”, jonka pohjaksi valikoitui Roadster 1200 sen tehokkaan 1200-kuutioisen Evolution-moottorin ansiosta. Pyörässä riittää todella hyvin vääntöä, etenkin Screamin Eagle -ilmansuodattimen kanssa, ja sen takarenkaassa on rutkasti voimaa.

Pyörässä on käytetty Harley-Davidsonin mustia pinnavanteita Metzlerin Karoo 3 -renkailla. H-D Ålesundin teknikot Espen ja Ronny ovat tehneet pyörän ilmanohjaimen, pohjapanssarin, pakoputkiston ja takalokasuojan. Pakoputkistoon on liitetty kaksi Akrapovicin vaimenninta.

”Halusimme rakentaa pyörän, joka näyttää rankalta, mutta on helposti hallittava sekä maastossa että kaduilla. Lopputulos vastaa meidän visiota täydellisesti. Emme malta odottaa, että pääsemme keväällä ajamaan sillä enemmän!” Ålesundin Custom King Kjetil Kleiva Lervaag iloitsee.