Bonhamin huutokaupassa 27.4. Staffordissa on kaupan George Broughin oma vuosimallin 1939 Brough Superior SS100. Brough rekisteröi pyörän 24. toukokuuta 1939 ja vain kaksi päivää myöhemmin hän otti sillä osaa Lontoo-Edinburgh-kestävysajoon yhdessä Motor Cycling -lehden toimittajan Henry Lairdin kanssa. Rekisterikilvellä FTV 702 varustettu pyörä oli alunperin rakennettu sivuvaunuksi, joten Laird toimi purkkiorjana matkalla.

George Brough matkassa kyytiläisen kanssa silloin ennen.

Laird myös kirjoitti jutun kestävyysajosta. Jutun kopio toimitetaan pyörän mukana.

Brough pani Superiorinsa rankkaan käyttöön. Sillä ajettiin paljon testiajoja ja muun muassa Irlannin kierros pitkän Lontoo-Edinburgh-ajon lisäksi. Pyörä myytiin huhtikuussa 1945 200 punnalla. Nyt pyörästä odotetaan saatavan huutokaupassa 140 000 - 180 000 puntaa eli noin 170 000 - 218 000 euroa.

Superioria on pidetty hyvin.

Pyörän nykyinen omistaja osti sen 70 punnalla 1961, ja varastoi sen 1967. Pyörää on kuitenkin käytetty ajoittain ja sitä on huollettu hyvin vuosien mittaan.

Bimota ja Scott

Muut huutokaupan tähdet ovat muun muassa vuosimallin 1975 Bimota 970 cm3 HB1, joka povataan huudettavan noin 66 000 - 79 000 euron hintaan sekä vuosimallin 1929 Scott kilpamoottoripyörä, jonka hinta liikkunee 28 000 - 34 000 euron välillä.

Bimota HB1.

Bimotan HB1-pyöriä on tehty tämä kilpaversio mukaan lukien kaikkiaan kymmenen kappaletta, joten joka nurkassa niitä ei tule vastaan. HB1 on lyhenne sanoista Honda Bimota 1, joten pyörässä on Hondan valmistama moottori.

Bimota HB1.



Vuosimallin 1929 Scott 596 cm3 kilpamoottoripyörä on puolestaan uniikkilaite. Yorkshiressä toimineella Scott-konsernilla oli pitkä ja kunniakas historia sekä Isle of Manin että lyhyempien ratojen kisojen osalta. He alkoivat ottaa osaa TT-kisoihin 1909 ja jatkoivat sitä 20-luvulle. Vesijäähdytteisiä kaksipyttyisiä moottoreita tuotettiin vielä 1970-luvullakin.

Vuosimallin 1929 Scott.

Edit: muokattu 8.4.2014, lisätty kuvia sekä kuvatekstejä.