Kuolinsyytilastot kertovat myös, että miltei puolet mp-kuolemista ovat aiheutuneet yksittäisen ajoneuvon törmäyksestä. Consumerreports.orgin mukaan kuolinluvut ovat vielä pelottavampia vanhemmilla moottoripyöräilijöillä, jotka palaavat vuosien tauon jälkeen harrastuksensa pariin. Syynä tähän ovat hitaammat refleksit, heikentynyt näkö, haurastunut luusto sekä muut asiat. Yli 60-vuotiailla kuljettajilla on kolminkertainen riski joutua sairaalaan onnettomuuden yhteydessä kuin nuoremmilla.

Silti monet harrastavat elinikäisesti moottoripyöräilyä kärsimättä koskaan loukkaantumisista. Avain selviytymiseen on valmistautuminen ja riskien välttäminen. Ylinopeus on amerikkalaislähteiden mukaan ollut mukana 48 prosentissa ja alkoholi 42 prosentissa kuolemaanjohtaneista mp-onnettomuuksista vuonna 2010.

1. Muistakaa, että autoilijat eivät huomaa teitä!

Jos moottoripyöräilijöitä ei kesälläkään nähdä, niin keväällä ajokauden alussa valtaosa autoilijoista ei edes tiedä, että motoristeja on olemassa. Moottoripyörät eivät kuulu millään tavalla heidän henkilökohtaiseen maailmaansa, ja siksi he eivät myöskään näe niitä. Mitä ei ole mielessä, ei ole myöskään olemassa. Mitä ei ole olemassa, ei nähdä. Tämä ei ole moite, vaan moottoripyöräilijöiden on vain syytä ymmärtää tämä. 

Kesän mittaan, kun motoristeja on riittävän pitkään ollut liikenteessä, tilanne paranee. Mutta ei kannata koskaan eikä missään tuudittautua oman näkyvyytensä suhteen väärään turvallisuudentunteeseen. Lievä vainoharha on tässä asiassa parempi. Ja se ilmenee aktiivisena liikenteen tarkkailuna sekä suurena valmiutena toimia nopeasti; jarruttaa ja väistää.

2. Älä osta isompaa ja tehokkaampaa pyörää, kuin mitä pystyt käsittelemään

Jos olet aloittelija tai ollut moottoripyöräilemättä vuosia, voit yllättyä siitä, miten tehokkaita tämän päivän pyörät ovat. Jopa moottoritilavuudeltaan pienikuutioiset pyörät ovat merkittävästi nopeampia ja vahvempia kuin mitä ne olivat 10-20 vuotta sitten.

Kun ostat pyörän, aloita sellaisella, joka sopii sinulle. Kun istut sen päällä, sinun pitäisi helposti pystyä lepuuttamaan molempia jalkapohjia maan pinnalla ilman, että joudut varvastamaan. Myös ohjaustangon ja hallintalaitteiden pitäisi olla mukavasti saavutettavissa. Valitse pyörä, jonka saat helposti vedettyä keskiseisontatuelle ja myös siltä pois. Jos pyörä tuntuu tässä yhteydessä liian raskaalta, niin se todennäköisesti myös on sitä.

250-300-kuutioinen pyörä riittää hyvin alkuun varsinkin kaupunkiliikenteeseen. Jos aiot ajaa paljon valtateitä ja pitkiä matkoja, 500-750 cm3 voi olla sopiva vaihtoehto, että pysyt helposti liikenteen mukana.

3. Osta pyörä, jossa on lukkiutumattomat jarrut

Lukkiutumattomia eli ABS-jarruja on nykyään saatavilla miltei joka kokoluokan pyöriin. Ne ovat osoittautuneet melkoisiksi hengenpelastajiksi. Insurance Institute for Highway Safetyn (IIHS) tilastot kertovat, että ABS-jarruilla varustetuilla pyörillä on 37 prosenttia pienempi todennäköisyys olla mukana kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kuin perinteisin jarruin varustetulla. Ei ole myöskään väliä sillä, millainen kuljettaja on, ABS-jarrut osaavat jarruttaa paremmin kuin kuljettaja.

Tämä kuulostaa uskomattomalta väitteeltä, mutta kyse on siitä, että normaaleilla jarruilla varustetun moottoripyörän renkaat lukittuvat voimakkaassa paniikkijarrutuksessa ja samalla pyörän ohjattavuus katoaa. ABS-jarrut eivät lukitse renkaita, joten ohjattavuus säilyy loppuun asti, ja erityisen arvokasta tämä on liukkaissa olosuhteissa.

4. Tuunaa ajotaitoasi

Tätä asiaa on käsitelty Motouutisten artikkeleissa aiemminkin. Ajotaitoa kannattaa päivittää ennakoivan ajon kursseilla. Siellä opit sekä ajamisen perusteita että edistyneempää ajotekniikkaa ja ennenkaikkea opit jarruttamaan ja toimimaan oikein väistötilanteissa.

5. Käytä hyväksyttyä kypärää

Vaikka kypärä onkin henkilökohtainen asia, niin varmista, että se on ainakin uusimpien turvastandardien mukaan hyväksytty. Ja vanha viisaus kokokypärän paremmasta suojaavuudesta avokypärään verrattuna pätee yhä. Kannattaa myös olla tarkkana avattavien kypäröiden turvaavuuden suhteen. 

Kokokypärän etuna on myös parempi ajomelun ja ajoviiman vaimennus.

Puolueettomat kypäräntestaustulokset löytyvät varmimmin brittiläiseltä Sharpilta, joka ei ole kytköksissä kypäränvalmistajien kanssa, vaan Britannian hallituksen turvaviranomainen. Toinen vastaava organisaatio on amerikkalainen Snell Memorial Foundation.

Kypärä suositellaan uusittavaksi viiden vuoden välein sekä tietysti useammin, jos se on vahingoittunut tai ollut mukana onnettomuudessa. Myös erilaiset hiusrasvat ja kemikaalit voivat heikentää kypärän suojaavuutta.

6. Pukeudu asianmukaiseen ajoasuun

Farkut ja T-paita sekä sandaalit ovat mukavia pitää, mutta eivät suojaa onnettomuustapauksessa. Kunnon ajoasu taas suojaa ajoviimalta, hyönteisiltä sekä vaikka irtokiviltä. Lisäksi siitä on suojineen kunnolla turvaa kaaduttaessa ja luisuttaessa pitkin tien pintaa, suojavahvikkeet myös varjelevat niveliäsi ja luitasi tai selkääsi. Hyvässä puvussa on myös sopivasti tuuletusaukkoja viilentämään kehoasi lämpimällä säällä ajettaessa.

Kirkasvärinen, jopa turvavärein varustettu ajoasu myös parantaa näkyvyyttäsi autoilijoitten silmissä.

7. Ole hereillä

Auton ja moottoripyörän välisissä törmäyksissä autoilijat olivat syyllisiä noin 60 prosentissa tapauksista. Se tarkoittaa sitä, että sinun pitää motoristina olla erityisen hereillä ja ennakoida. Erityisesti tänä aikana, kun ihmiset puhuvat puhelimeen, tekstailevat tai katsovat jotain muuta puhelintensa tai täppäreidensä näytöiltä. Kannattaa siis huomioida erityisesti sellaisia autoja, jotka ajavat epämääräisesti omalla kaistallaan, vaihtavat kaistaa irrationaalisesti tai ajautuvat välillä penkan laitaan.

Lisäksi on hyvä pitää turvavälit kunnossa, jotta pystyt helposti pysähtymään ja reagoimaan asioihin tiellä. Lisäksi sinun pitää tietää, miten lähellä takana tai sivuillasi ajavat autot ovat.

8. Huomioi sään vaikutus

Voit myös tietysti kokonaan jättää huonolla säällä ajamisen väliin. Aina se ei vain ole mahdollista aikataulujen tai kesken matkan alkaneen sateen tai sumun vuoksi. Liukkaammat keliolosuhteet saattavat joka tapauksessa pienentää virhemarginaalejasi. Sade heikentää näkyvyyttä, mutta samalla se myös liukastaa tien pinnan. Tilanne on pahin pian sateen alkamisen jälkeen, sillä sade saattaa nostaa tiehen imeytyneen öljyn pintaan. Vältä siis äkkinäisiä liikkeitä ja kasvata turvamarginaaleja. Erityisen varovainen pitää olla jarrujen, kaasun käytön ja ohjauksen kanssa, jottet joudu luistoon tai kaadu.

Myös vesiliirto on todellinen uhka, joten varsinkin rankkasateella ja uraisilla teillä sekä kuluneillä renkailla on syytä hidastaa tuntuvasti.

Mikäli joudut ajamaan voimakkaassa sivutuulesssa, ole proaktiivinen ja varaudu tuleviin puuskiin siirtymällä ajoradan siihen reunaan, mistä suunnasta tuuli puhaltaa. Tämä antaa sinulle hieman pelivaraa kaistallasi.

9. Tarkkaile tien pintaa

Moottoripyörässä on vähemmän kontaktipintaa tiehen kuin autossa. Lisäksi kun vain kaksi pyörää on kiinni tiessä, jomman kumman renkaan pidon yllätyksellinen menettäminen voi olla kohtalokasta.

Varsinkin keväällä, mutta myös maatöiden aikaan myöhemminkin tiellä voi olla talven tai peltoliikenteen jäljiltä hiekkaa, savea, syksyllä puiden lehtiä tai pikkukiviä, jotka voivat tehokkaasti aiheuttaa kaatumisen. Töyssyt ja suoranaiset reiät päällysteessä ovat suomalaisen tienpidon tätä päivää, samoin urat. Mikäli et onnistu välttämään esimerkiksi monttua tiessä, yritä hiljentää vauhtiasi niin paljon kuin mahdollista ennen monttuun ajoa. 

Rautatie- ja ratikkakiskoja pitäisi lähestyä niin suorassa kulmassa kuin mahdollista, ettei liukastumisen vaaraa ole.

10. Valmistaudu ajoon!

Ennen jokaista ajelua kannattaa kävellä pyöräsi ympäri ja tarkistaa, että valot, äänimerkki ja vilkut toimivat kunnolla. Samoin tarkasta ketjut ja jarrut sekä renkaiden kuluneisuus ja paineet.

Sitten rauhallisin mielin kiireettä baanalle ja jos mielesi tekee ajaa kovaa, hakeudu jollekin Suomen lukuisista moottoriradoista. Ne tarjoavat harjoittelumahdollisuuksia myös yksittäiselle motoristille.