Useimmat lukijoistamme muistanevat edellisen älykypärävalmistajan Scullyn kohtalon. Scullyn kypärään piti niinikään tulla heijastusnäyttö ja runsaasti älytoimintoja. Se keräsi myös valtavan rahoituksen, mutta ilmeisesti kävi niin, että rahat paloivat omistajien makeaan elämään, ja tuotteen kehitystyö jäi toissijaiseksi. Sijoittajat menettivät konkurssin myötä isot rahat, joten kun CrossHelmetiä varten alettiin kerätä joukkorahoituksella varoja, rahahanat raottuivat paljon varovaisemmin.

CrossHelmetin piti alun perin olla myynnissä jo viime kesänä, samoihin aikoihin puoliksi kotimaisen Nuvizin - kypärän älylisälaitteen, jossa on myös navigointi ja HUD, mutta vain Nuviz on näistä kolmesta tällä hetkellä tuotannossa ja voi hyvin.

CrossHelmet

CrossHelmet on melko isokokoisen näköinen, mutta sopivan futuristinen.

CrossHelmetin X1-kypärää voi jo ennakkotilata, mutta tuotantoon se on luvattu vasta vuonna 2019. Kypärän hinta on 1599 dollaria, 1326 euroa. Jos hinnoittelu menee kuten Nuvizissa, niin taalahinta siirtyy suoraan euroiksi.

CrossHelmetissä on muutamia todella mielenkiintoisia ratkaisuja, joita aiemmissa kypäröissä ei ole ollut. Ensimmäinen on tietenkin kypärän yläetuosaan kiinnitetty kaksiosainen HUD-näyttö. Sille heijastetaan kypärän takaosassa sijaitsevan taaksepäin kuvaavan videokameran kuva sekä niitä tietoja, mitä muuten tarvitaan, kuten esimerkiksi navigoinnissa tarvittavia ohjaustietoja. Ratkaisu muistuttaa auton peruutuspeilin toimintaa, joten se voi olla helppo omaksua.

CrossHelmet

CrossHelmetin kamera kuvaa taaksepäin. Kuva näkyy HUDissa vähän kuin auton taustapeilistä.

Taaksepäin näyttävä kamera on tarkoitettu ensisijaisesti lisäämään kuljettajan turvallisuutta. CrossHelmetin mainonnassa onkin todettu, että sitä käyttäessä kuljettajan näkökenttä kattaa koko 360 astetta. 

Kypärän elektroniikan ohjausta varten kypärän oikeassa reunassa korvallisen kohdalla on kosketuspinta, jolla voi ohjata kypärän toimintoja. 

Kypärässä on myös bluetooth-yhteys, jolla sen voi kytkeä älypuhelinsovellukseen, jolla voi sitten säätää kypärän toimintoja. Samalla sovellus käyttää puhelinta navigaattorina aivan kuten Nuvizissakin. 

CrossHelmet

CrossHelmet

Yksi mielenkiintoinen ominaisuus on CrossSound Control -järjestelmä. Kypärässä on melunkontrollointijärjestelmä, jolla voidaan säätää niitä äänitaajuusalueita, jotka joko halutaan suodattaa pois tai joiden halutaan kuuluvan selvemmin. Järjestelmä on suunniteltu vähentämään niitä ajoviiman ja moottorin ääniä, jotka aiheuttavat rasitusta tai vahingoittavat kuuloa.

Lisäksi kypärässä on ryhmäkeskustelumahdollisuus, jolloin kuljettaja pystyy olemaan yhteydessä ajokavereihin ajon aikana.

Lisätietoja kypärästä CrossHelmetin kotisivuilla täällä. Kannattaa myös katsoa alla oleva video, jolla motoristi ja kypärän suunnittelija sekä Borderless-yrityksen perustaja Arata Oono kertoo suunnitteluperusteista.

CrossHelmet

CrossHelmetin heijastusnäyttöyksikkö.

Aiheesta aiemmin:

Kestotestissä: Nuviz, kypärään tarkoitettu heijastusnäyttölaite - onko hinnalle katetta?

CrossHelmet: uusi heijastusnäytöllä varustettu älykypärä tulossa?