Sportster-malli on tullut ensi kertaa markkinoille vuonna 1957 ja se on ollut suosittu kustomointikohde. Se on taipunut bobberiksi, chopperiksi, scrambleriksi ja café raceriksi; maaradoille ja kiihdytysajoihin sekä aloittelevien kuljettajien ensimmäiseksi pyöräksi ja yksilölliseksi cruiseriksi.

Bensatankin uusi grafiikka erottaa sekä Iron 1200:n että Forty-Eight Specialin muista Sportstereista. Se yhdistelee vahvoja väriraitoja viralliseen kirjasintyyppiin sekä jo 1970-luvulla suosiossa olleisiin sävyihin ja graafisiin elementteihin.

Pyörien ilme on siis haettu 70-luvun aikalaistrendeistä ja ne korostuvat bensatankeissa.

– Se  on askel kohti yksinkertaista ja puhdasta ilmettä, toteaa Brad Richards, Harley-Davidsonin tyyli- ja suunnitteluosaston varajohtaja. – On myös tärkeää huomata, että kummassakin tapauksessa grafiikka kunnioittaa bensatankin muotoa, joka Sportsterin tapauksessa on klassinen design-elementti jo itsessään.

Iron 1200

Harley-Davidson Sportster Iron 1200

Harley-Davidson Sportster Iron 1200

Iron 1200 on varustettu 1202-kuutiosenttimetrisellä Evolution V-Twinillä. Se tuottaa 36 prosenttia enemmän vääntömomenttia (99 Nm vs. 73 Nm) kuin 883 Evolution -moottori, joka liikuttaa Iron 883:a, eli Sportster-perheen alkuperäistä kaupunkimallia. Iron 1200 tarjoaa lisää tehoa kaduille – lisää tehoa vihreistä valoista kaasuttamiseen ja lisää muskelia liikenteessä luovimiseen, todetaan Harley-Davidsonin tiedotteessa.

Satiininmusta Mini Ape -ohjaustanko on osa pyörän tallihenkistä chopper-ilmettä. Tuuman paksuinen ohjaustanko tarjoaa 8,75 tuuman korotuksen, 32 tuuman kokonaisleveyden ja 6,5 tuuman pullbackin, minkä ansiosta ajoasento on mukava ja avara.

Kiiltävän musta, ajovaloa kehystävä West Coast -tyylinen tuuliohjain korostaa korkeaa tankoa ja ohjaa tuulta poispäin kuljettajasta kovissa vauhdeissa. Samalla se tarjoaa mahdollisuuden personoida pyörästä juuri omanlaisensa. Fastback-muotoinen Café Solo -istuin ulottuu takalokasuojaan asti ja on muotoiltu siten, että kuljettaja pysyy ajoasennossaan, kun Evolution 1200:n vääntömomentti pääsee valloilleen.

Klassisessa 12,5-litraisessa Sportster-bensatankissa on värikäs, raidallinen ja tankin ympäri ulottuva maalausgrafiikka, johon moottorin tummuus ohjaa katseet. Bensatankin värivaihtoehdot ovat Vivid Black, Twisted Cherry ja Billiard White, joka luo silmiinpistävän kontrastin Vivid Black -väriseen tuuliohjaimeen.

Moottorissa venttiilikopat ovat mustat, pakoputken ja vaimentimen lämpösuojat ovat mustat, kuten myös timer cover, ensiövetokotelon suoja ja derby cover. Kromiset pushrod-putket ja venttiilinnostimen suojat ovat pyörän ainoat kiiltävät osat ja korostavat V-Twin -moottorin muotoa. Iron 1200:n viimeistelevät mustat 9-puolaiset vanteet (19 tuuman halkaisija edessä ja 16 tuuman takana) sekä pikimusta hihnasuojus ja takaratas.

Harley-Davidsonin Smart Security System -turvajärjestelmä ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat tehdasasenteisia vaihtoehtoja Iron 1200 -malliin.

Forty-Eight Special

Harley-Davidson Sportster Forty-Eight Special

Harley-Davidson Sportster Forty-Eight Special

Forty-Eight Specialin etupyörä on 130 mm leveä, ja sitä kehystää alumiinisilla t-kappaleilla varmistettu 49 mm:n haarukka ja etupää on viimeistelty kimaltelevan mustalla ja korkealla 7,25-tuumaisella Tallboy-ohjaustangolla.

– Valitsimme Tallboy-tangon juuri sen muodon takia, Richards sanoo. – Sen pullback on maltillisempi kuin Mini-Apessa, ja sen ilme sopii mahtavasti yhteen Forty-Eight Special -mallin raskaan keulan ja pienemmän bensatankin kanssa.

Sportsterin 8,3-litraisessa peanut-bensatankissa on vahvoja vaakaraitoja, jotka kehystävät Harley-Davidsonin tekstilogoa. Tankki on saatavilla kolmella värivaihtoehdolla: Vivid Black, Wicked Red ja Billiard White.

Evolution 1200 -moottori on päältä musta ja alapuolelta laajalti säihkyvän krominen. Kromisia ovat muun muassa ensiövetokotelon suoja, derby cover sekä pakoputken ja vaimentimen lämpösuojat. Kromiset venttiilikopat, pushrod-putket ja venttiilinnostimen suojat luovat selvän kontrastin mustiin sylintereihin ja korostavat V-Twin -moottorin muotoa. Vaativissakin olosuhteissa pärjäävät Michelin Scorcher 31 -renkaat asennetaan sekä edessä että takana mustiin 9-puolaisiin split-alumiinivanteisiin (16-tuumaiset sekä edessä että takana).

Harley-Davidsonin Smart Security System -turvajärjestelmä ja lukkiutumattomat ABS-jarrut ovat tehdasasenteisia vaihtoehtoja Forty-Eight Special -malliin.

Harley-Davidson Sportster Forty-Eight Special

Harley-Davidson Sportster Forty-Eight Special