Taiwanilainen Gogoro esitteli oman sähköskootterikonseptinsa jo 2015. Se perustuu vaihdettaviin akkuihin sekä akkuasemiin, joita asennetaan esimerkiksi kaupunkilla sijaitseviin pysäköintitaloihin. Kun tulet akkuaseman luo, voit vaihtaa tyhjentymässä olevan modulaarisen akkusi täyteen ladattuun pienellä veloituksella.

Honda esitteli PCX-sähköskootterikonseptinsa jo viime vuonna syksyllä Tokiossa, samoin luvassa olevan hybridi-rinnakkaismallin. Sähköskootteri tulee markkinoille Aasiassa, Japani mukaan lukien vielä vuoden 2018 aikana. 

Honda on sähköskootterijärjestelmäänsä kopioinut mallin Gogorolta. Molempien järjestelmässä skoottereiden akut ovat pikalukituksella irrotettavia ja vaihdettavia ja ne voidaan ladata erillisissä latausasemissa. Hondan systeemi on latauksen osalta monipuolisempi, akkua voi ladata useilla tavoilla ja samoja akkuja voidaan käyttää eri laitteissa, jopa kodin varavoimanlähteinä.

Kymco Ionex - kokonainen järjestelmä

Ionexin pitäisi Kymcon mielestä olla hyvännäköinen, älykäs ja lisäksi peittoavan kaikki perinteiset sähköajoneuvojen suunnitteluun liittyvät rajoitteet. Väite tulee siitä, että Ionexissa on sekä kiinteä että vaihdettava akku. Käytännössä järjestelmä toimii niin, että kiinteä akku on "aina" täynnä, sillä pyörä kuluttaa ensin vaihdettavan akun, joka samalla lataa kiinteää akkua. 

Ionexin osalta lataaminen voi tapahtua myös julkisessa pistokkeessa. Parhaimmillaan skootterin sähköinen kulkusäde yltää jopa 200 kilometriin, mutta silloin mukana on jo vara-akkuja, joita varten on erillinen tila skootterin istuimen alla.

Kymco Ionex laturi ja akut.

Kymco Ionex laturi ja akut.

Myös Kymcon vaihdettavat akut ovat kompakteja ja varustettu pikalukituksella, mikä mahdollista vaihtoakkupalveluiden rakentamisen ja käytön. Yksi akku painaa 5 kilogrammaa, ja niiden kahvat on suunniteltu siten, että käyttäjän on helppo nostaa ja käsitellä kahta akkua kerrallaan yhdellä kädellä.

Akut sijaitsevat pyörässä "lattian" alla, joten massapainopiste sijoittuu mahdollisimman alas.

Kymco alkaa myös toimittaa Ionex energia-asemia, joiden periaate on sama kuin Gogorolla. Asema, jossa voidaan ladata kymmeniä akkuja yhtäaikaa ja koska sen rakenne on yksinkertainen, sellainen voidaan asentaa vaikka torin laitaan tai rautatieaseman parkkipaikalle toiminaan 24 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa.

– Seuraavan kolmen vuoden aikana Kymco julkistaa kymmenen sähköistä mallia, rakentaa latausverkoston 20 maahan ja myy yli puoli miljoonaan sähköistä ajoneuvoa ympäri maailman, Kymcon hallituksen puheenjohtaja Allen Ko lupaa. – Kymco Ionexilla aloitamme yhdessä avoimen liikkeen, joka juhlistaa yhtä tärkeimmistä aikamme sosiaalisista missioista.

Lisää Ionexista Kymcon sivuilla

Aiheesta aiemmin:

Hondan PCX-sähköskootteri myyntiin tänä vuonna - onko vaihdettava akkupaketti se iso juttu?

Gogoro päivitti sähköskootteriinsa sormenjälkitunnistuksen

Latausasemista ja vaihtoakuista tunnettu sähköskootterivalmistaja Gogoro laajentaa Japaniin