Mistä ajatus ja into karttapalvelun rakentamiseen?

– Lähdin tekemään Motoreitti-sivustoani lähinnä pikkuprojektina, johon saisin upotettua aikaani kevättä odotellessa. Aloin kehittämään sitä tämän vuoden alkupuolella testimielessä, mutta loppupeleissä tämänhetkinen versio valmistui yhden viikon spurttina, jolloin omissa töissäni oli hiljaisempaa, Joni Järvenpää kertoo.

– Työskentelen arkisin ohjelmistosuunnittelijana teollisuuden IoT-maailmassa, joten koodaus on aika pitkälti arkipäivää. Idea lähti siitä, että aloin suunnitella erilaisia paikkoja, jossa tänä kesänä tulisi käytyä, kun puolisollekin ollaan hommaamassa prätkää. Huomasin muutamia sivustoja, jotka olivat pitkälti samalla ideapohjalla kuin omani, mutta ne on toteutettu melko vanhentuneella webteknologialla, eivätkä vastanneet sataprosenttisesti sitä, mitä hain.

Helppokäyttöisyys on omalla alallani melko isossa prioriteetissa, jonka pohjalta sain idean helppokäyttöisestä, mobiilioptimoidusta ja käytännöllisestä sivustosta jossa käyttäjä voi suoraan nähdä reitin silmiensä edessä ja kopioida sen Google Mapsiin.

Ideanahan sivu on melko simppeli. Pääominaisuuksiin kuuluu reittien esikatselu ja niiden kopioiminen Google Mapsiin, joka ei vaadi käyttäjältä minkäänlaista kirjautumista. Mainoksiakaan en haluaisi pistää sivulle, sillä tämä on vapaa-ajan projekti, joka on tehty muille ihmisille käyttäjää ajatellen, enkä koe mainoksia kovinkaan käyttäjäystävällisiksi. Kirjautuneet käyttäjät voivat puolestaan arvostella reittejä ja lisätä omiaan.

Polte ajamiseen jäi syksyltä

– Kaksipyöräisten parissa olen ollut 15-vuotiaasta saakka, heti ensimmäisen moponi saatua. Siitä siirryin luonnollista reittiä piikkiin 16-vuotiaana, jolloin pyöränä toimi Aprilia RS 125. Kyykkypyörät ja mutkatiet ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Piikin lähdettyä, ostimme veljeni ja isäni kanssa vanhan museorekisteröidyn Honda CB500 Four -pikkutuutin. Pyörä itsessään oli hauska cruiseri, mutta mutkatiet eivät ihan niin luotettavasti sillä taittuneet ja ajelu jäi pitkälti kaupunkiin.

Samoihin aikoihin kaveriporukan kanssa hankittiin myös pari metsäpyörää, joilla pääsi harrastamaan myös asfaltin ulkopuolella. Nykyään ajelen Kawasaki ZX-6R Ninjalla, jonka hankin viime syksystä. Syksyn ajot jäivät melko pieniksi kelien huononnuttua, jonka takia polte jäi palamaan melko vahvana yli talven, Joni myhäilee.

– Itse Motoreitti-sivuston toteutukseen olen tähän mennessä ollut melko tyytyväinen, jonka vuoksi olisikin hienoa jos sen saisi täytettyä erilaisilla reiteille ennen kesää.

Lisätkäähän reittejä

– Viimeisimpänä lisäyksenä sivulle, tein Tykkäys-napin, jolla käyttäjät voivat antaa suosituksensa reitille.

Käyttäjien rekisteröinti on olemassa yksinkertaisesti sen takia, että näin vältetään automaattiset kaavakkeentäydennys-botit. Rekisteröityminen antaa myös helpomman käyttäjän hallinnoinnin omille reiteille, eli käyttäjät voivat lisätä omia reittejään ja myös poistaa ne. Koodipuolella käyttäjärakenne helpottaa myös hallinnointia.

Vaikka sivusto onkin vielä betavaiheessa, niin sen toiminnallisuus ja tietokannat kantautuvat myös viimeiseen versioon saakka, jonka vuoksi sitä voikin käyttää jo nyt täysin normaalisti.

Tulevaisuuden mietteissä on tehdä käyttäjälle mahdollisuus lisätä reittejä suosikkeihin tai "reittiostoskoriin", joka helpottaisi käyttäjää löytämään suosikkireitit, tai reitit jotka aikoo jossain vaiheessa ajaa.

Tällä hetkellä kuitenkin Motoreitin kehitys on hieman tauolla, koska töissäni on tällä hetkellä menossa ja tulossa isoja projekteja joissa saa koodailla enemmän kuin tarpeeksi, Joni Järvenpää toteaa.

Motoreitti-reittikarttapalvelu löytyy täältä ja se on siis täysin myös mobiilioptimoitu eli käytettävissä kätevästi myös kännykällä. Käykäähän tutustumassa ja lisäämässä lempireittejänne, kun kerrankin on tarjolla joustava ja motoristin elämää helpottava ilmainen palvelu, joka vielä on yhtä lähellä kuin - lähin älypuhelin.