Mopojen suurimmaksi sallituksi nopeudeksi on laissa asetettu 45 km/h. Mopoja viritellään kuitenkin kulkemaan tätä kovempaa vauhtia edelleen. Vanhempien on syytä kuitenkin tiedostaa, että vain "vähän" viritettyä mopoa ei ole olemassa. Mopo on joko laillinen tai laiton. Ja sekä taloudellisen että inhimillisen vastuun viritetystä moposta kantaa lopulta aina lapsen huoltaja.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoriston mukaan mopojen nopeuden rajoittaminen ei ole kiusantekoa, vaan sille on perusteet.

– Mopojen nopeusrajoituksen vastustajat perustelevat kantaansa turvallisuussyillä, mutta mikään fakta ei tue väitettä, että suurempi nopeus lisäisi turvallisuutta, Vuoristo muistuttaa.

Liikenneturvan artikkeli "11 väittämää virittämisestä" on luettavissa täällä. Se selventää perusteita, miksi mopolla saa ajaa vain 45 km/h.

Kysy virittämisestä

Virittämisestä kyseleminen mopoilevalta nuorelta on välittämisen merkki, Liikenneturva uskoo.

– Vanhemmilla on usein suuri luottamus nuoren tietoihin sekä liikennekäyttäytymiseen. Siksi näistä asioista ei välttämättä puhuta kotona tarpeeksi. Puuttuminen on välittämistä, Vuoristo kiteyttää.

Mutta miten asiaan voi puuttua, jos epäilee nuoren mopon olevan viritetty? Tai miten sen voi saada selville? Entä millaisia seurauksia virittämisestä voi olla? Näihin kysymyksiin saa vastauksia Liikenneturvan mopovideoista, jotka on suunnattu nuorten huoltajille. Videot löydät täältä. Suosittelemme niitten katsomista, sillä niiden avulla myös ne vanhemmat, joilla ei ole mopoilusta omakohtaisia kokemuksia, saavat asiasta perusteellista tietoa.

Moporatsian kertomaa

Itä-Uudenmaan poliisilaitos ja Liikenneturva järjestivät keskiviikkona 16. toukokuuta moporatsian, jota oli mahdollista seurata suorana Facebook-lähetyksenä. Järvenpäässä toteutetun valvonnan tallenteet ovat katsottavissa myös jälkikäteen. Osa 1 tässä ja osa 2 tässä.

– Ratsiassa monella nuorella oli enemmän tai vähemmän viritetty mopo alla. Silti suurimmalla osalla asiat olivat kunnossa. Onkin hyvä muistaa, ettei koko mopoilevien nuorten ryhmää pidä leimata virittäjiksi. Meidän aikuisten pitää ymmärtää tien päällä myös se, että mopoilijat ovat usein kokemattomia tielläliikkujia, Vuoristo huomauttaa.

– Monelle nuorelle mopo on välttämätön liikkumisväline ja samalla ensimmäinen moottoriajoneuvo. Pidetään siis mopo mopona ja annetaan tulevaisuudessakin nuorille mahdollisuus liikkua sillä.