Ajoneuvojen turvavarusteet ovat olleet kasvavan kiinnostuksen kohde varsinkin autoalan yrityksissä, joissa ADAS-järjestelmät eli edistyneet kuljettajan apujärjestelmät ja teknologiat on kehitetty estämään törmäyksiä. Autonomisesti, itsenäisesti ajavien robottiautojen esiinmarssin myötä ADAS-järjestelmät tulevat modernien ajoneuvojen ydinominaisuuksiksi.

Ironista kyllä, korkeamman riskin kaksipyöräisten markkinoita on ylenkatsottu siitä huolimatta, että NHTSA eli Yhdysvaltain Liikennevirastoa vastaava organisaatio tiedotti helmikuussa, että moottoripyöräilijän riski kuolla onnettomuudessa on 28 kertaa suurempi kuin autoilijan. Luvut ovat tilastojen mukaan samansuuntaisia myös Euroopassa.

Neuroverkkoa ja konenäköä

Ride Vision on tiedotteensa mukaan nyt voittanut teknologiset, kustannus- ja koon aiheuttamat esteet, jotka ovat olleet hidastamassa henkiäpelastavien ADAS-järjestelmien soveltamista moottoripyöriin. Ride Visionin törmäyksenestoteknologia, CAT (Collision Aversion Technology), on yhdistelmä neuroverkkoa ja tietokonenäköä, joka mahdollistaa täsmällisen, kohtuuhintaisen ja henkiäpelastavan ratkaisun mihin tahansa moottoripyörään, koska siinä ei ole tarvetta monimutkaisiin laitteisiin tai kalliisiin kameroihin.

CAT-järjestelmän sensorit aistivat uhat kuljettajan näköalueen ulkopuoleltakin ja osoittavat hänelle relevantit uhat, kaikki tämä sadassa millisekunnissa. Teknologia tuottaa miltei täyden 360 asteen suojan moottoripyörän kuljettajalle häiritsemättä tämän keskittymistä ajamiseen. Varoitussignaali annetaan valo- ja äänimuodossa.

Ride Vision antaa miltei täyden 360 asteen suojan motoristille.

Statistan tietojen mukaan maapallolla myydään tänä vuonna 132,4 miljoonaa moottoripyörää, ja vuonna 2022 markkinan arvo on 150 miljardia dollaria. Yksistään USA:ssa kuoli 5286 moottoripyöräilijää vuonna 2016. Luvussa on 5,1 % kasvu edellisvuoteen.

– Siinä missä onnettomuusien estoteknologiat ovat tulleet vakioiksi autoissa, alalla on suurta potentiaalia ratkaista tämä ongelma myös mp-markkinoilla, jotka vastaavat 17 prosentista kaikista liikennekuolemista, toteaa VL Venturesin johtava partneri Yoav Leitersdorf, joka vastasi Ride Visionin rahoituskierroksesta. 

– Uri ja Lior ovat vahva tiimi ja kyvykkäitä motoristeja itsekin, ainutlaatuisessa asemassa palvelemaan tätä suurta haastetta eturintaman tietokonenäöllä ja keinoälyoppimisella. 

"Hallitsemattomat tekijät kasvattavat törmäysriskiä"

– Moottoripyörän kuljettajat ovat tyypillisesti keskittyneitä, valppaita ja hyvin mukana liikennevirrassa tiellä. Meillä on erityissuhde tiehen, mutta valitettavasti monet tekijät, jotka ovat meidän hallitsemattomissa, kasvattavat törmäysriskiä ja pyörän nopea, kevyt ja täysin avoin rakenne tekevät törmäyksistä vaarallisempia, Ride Visionin kanssaperustaja ja pääjohtaja Uri Lavi selventää.

– Olemme itsekin motoristeja, ja päätimme soveltaa oppimisen ja näkemisen teknologian asiantuntemustamme ylittääksemme kustannuksiin ja haasteisiin liittyvät esteet tuoda mihin tahansa moottoripyörään ja kuljettajille kyky nähdä, ennakoida ja estää törmäyksiä sellaisen teknlogian avulla, joka on riittävän älykästä käyttääkseen standardilaitteita ja kameroita sekä pystyy lähettämään varoitussignaalit 100 millisekunnissa häiritsemättä kuljettajan keskittymistä ajamiseen.

– Yrityksen näkemiseen perustuva törmäystenestojärjestelmä mahdollistaa kokonaan uuden aikakauden moottoripyörille parantamalla niiden turvallisuutta ja antaen paremman ajokokemuksen, Leitensdorf lisää.

Ride Visionin perusjärjestelmä.

Toimituksen kommentti

Kuten oheisesta tekstistä ilmenee, järjestelmä on vasta työn alla. On mielenkiintoista nähdä, mihin se johtaa, ja miten pian. Laitteiston kyky nähdä autoilija on olennainen, samoin hinta. Oheisten kuvien perusteella järjestelmä perustuu pariin kameraan ja tietokoneyksikköön. Riittääkö se konenäön toteuttamiseen ja millä tasolla jää nähtäväksi. Samoin järjestelmän näkökyky eri sääolosuhteissa kuten sateella tai sumussa. Ja koska optisiin kameroihin perustuva järjestelmä ei näe autojen "läpi", pystyykö se reagoimaan motoristin kannalta "piilosta", esimerkiksi toisen auton takaa tuleviin kaistanvaihtajiin tai ohittajiin riittävän ajoissa.

Kysymymerkki on myös se, miten paljon kuljettaja tarvitsee sen sadan millisekunnin havainnon ja hälytyksen jälkeen aikaa tai tilaa pystyäkseen reagoimaan riittävän turvallisesti.

Mikäli ymmärsimme järjestelmän toiminnan oikein, se näyttää valo- ja äänisignaaleilla, mistä suunnasta on ongelmia odotettavissa. Tämä tarkoittaisi sitä, että kuljettajan pitää vielä ehtiä katsoa valojen osoittamaan suuntaan ymmärtääkseen, mitä on tapahtumassa, ja reagointi on mahdollista vasta tämän jälkeen.

Ride Vision varoittaa ja jättää kaiken siitä eteenpäin kuljettajan tehtäväksi. Kyseessä ei siis ole vielä järjestelmä, joka tekisi hätäjarrutuksen edelläajavan autoilijan jarruttaessa yllättävästi, vaan varoituksen toteutus jää motoristin tehtäväksi.

Kommenttimme ei tarkoita, että väheksyisimme asiaa tai tulevaa Ride Visionia. Asiassa on vain haasteensa, jotka toivottavasti pystytään ratkaisemaan.

Ride Visionin kotisivulle pääset tästä. Katso järjestelmän esittelyvideo alla.