Harley-Davidson ajoi ensimmäiset kisansa jo vuonna 1904 osallistuessaan Milwaukeen mailiin Wisconsinissa. Tosissaan merkki kuitenkin aloitti kilpauransa vasta 1914, jolloin se palkkasi Bill Ottowayn kilpailija Thorilta suunnittelemaan uuden moottorin ja perustamaan tehdastiimin. Ottoway rakensi 11-K:n: kisapyörän, jossa ei ole jarruja eikä vaihteita, eikä jousitusta, mutta korkeasti viritetty moottori ja Scheblerin kaasutin.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Nyt kaupan oleva vuosimallin 1915 11-K on yksi 79:stä amerikkalaisen board track racing -kilpa-ajon kultaisilta vuosilta. Pyörä on huippuunsa restauroitu, kuten kuvista näkyy, sen jälkeen kun sen jäännökset löydettiin Argentiinasta.

Jäljelläolevat osat alkuperäisestä rungosta integroitiin uuteen, aikakauden mukaan korjattuun runkoon. Alkuperäinen moottori restauroitiin varovasti, uudet vanteet kiinnitettiin alkuperäisiin napoihin ja kisaetuhaarukka, jossa oli harvinaiset André-iskunvaimentimet, rakennettiin uudelleen.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Pyörän huutohinnaksi kaavaillaan 50 000 - 60 000 dollaria. 11-K:n moottorin tilavuus on 61 kuutiotuumaa, 999 kuutiosenttimetriä.

Pyörä voitti 2017 Greenwhich Concours d’Elegancessa "Most Outstanding Machine" -palkinnon. Asiasta lisää Mecumin sivuilla täällä.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.

Harley-Davidson 11-K vm 1915.