BMW:n tavoitteena oli parantaa S 1000 RR:n kohdalla edellisen mallin suorituskykyä; sekuntia nopeammaksi ratakierroksella, painoa pois yli 10 kilogrammaa ja samalla pyörä piti saada kevyemmäksi ja helpommaksi hallitaa, kerrotaan BMW:n tiedotteessa.

Vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR on nyt sitten 6 kilowattia / 8 hevosvoimaa tehokkaampi kuin aikaisemmin, teho on nyt 152 kilowattia / 207 hevosvoimaa. Moottorin vääntöalue on todella laaja. Pyörän paino on samalla pudonnut 208 kilosta 197 kiloon, M-varustepaketin myötä 193,5 kiloon.

S 1000 RR julkistettiin ensi kerran vuonna 2009, ja nykyinen on sen kolmas täysin uusi sukupolvi

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

.

BMW:n omien sanojen mukaan - todellisuus jää nähtäväksi - pyörä sopii sekä arkiajoon, mutkateille että radalle erityisesti sen vuoksi, että avustavat järjestelmät kuten sutimisen ja wheelien hallinnan, ABS:n ja mäkilähdön kokonaan uudelle tasolle. Sama pätee LED-valoihin ja isoon TFT-näyttöön.

Moottorissa hyödynnetään merkin uutta ShiftCam-teknologiaa, joka ensi kerran tuli julkisuuteen jokunen kuukausi sitten R1250-malleista vuodettujen tietojen myötä. ShiftCam-teknologia parantaa erityisesti ala- ja keskikierrosten tehoa, mutta myös huipputehoa on saatu siten lisää. Siinä moottorin sekä venttiilien ajoitusta että aukioloaikaa muutetaan imupuolella. Moottorin vääntö on parantunut tehtyjen muutosten avulla koko kierrosalueella.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uudelleensuunniteltu nelisylinterinen rivimoottori on nyt neljä kiloa kevyempi kuin aikaisemmin.

Täysin uuden jousituksen jousitusgeometriaa on niin ikään kehitetty ajettavuuden täsmällisyyden ja paremman käsiteltävyyden vuoksi. Pyörään on saatavilla optiona uuden sukupolven elekktroninen jousitus, Dynamic Damping Control (DDC). Järjestelmä on kehitetty erityisesti rata-ajoon.

Vakiona mukana tulee neljä eri ajotapavalintaa: “Rain”, “Road”, “Dynamic” ja “Race”. Ratakäyttöön on saatavilla optiona kolme "Pro Moodia" lisää (Race Pro 1-3). Ne ovat täysin ohjelmoitavissa. Säädettävissä ovat Dynamic Traction Control DTC, ABS ja wheelien ilmaisu, kaasuvaste (vääntö) sekä moottorijarrutus.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Pro moodien mukana tulee myös lähtöavustin sekä konfiguroitava Pit Lane -alueelle tarkoitettu nopeussäädin. S1000RR:ssä on vakiona ylös-alas toimiva shifteri.

Kuusiakselinen sensoristo takaa DTC:n ja wheelien eston toiminnan, samoin kaarteissakin toimivan ABS Pron. Kaikki nämä tulevat vakiona mukana.

Monitoiminäyttönä on 6,5 tuuman TFT, joka on suunniteltu erityisesti kilpailukäyttö huomioiden. Näyttöelementin pitäisi olla hyvin luettavissa jopa vaikeissa valaistusolosuhteissa. Näyttöä voidaan räätälöidä tarpeiden mukaan. 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Myös kuljettajan ajoasennon ergonomiaan on paneuduttu. Aiempaa hoikempi polttoainen tankki ja istuinalueen muutokset antavat paremmin tukea ja paremman otteen polvilla. Optimoidut kontaktipinnat ja kolmio, jonka muodostavat kahvat, istuinosa ja jalkatapit on niinikään optimoitu ergonomia mielessä.

Lisäksi pyörän ulkoasu on uusittu siten, että sen tunnistaa heti uudeksi malliksi. Väritysvaihtoehtoja on kaksi, Racing Red ja Motorsport.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Kohokohdat BMW S 1000 RR:

  • - 4 kiloa kevyempi uudelleenkehitetty rivimoottori, varustettu ShiftCam -teknologialla; muuttuva venttiilien ajoitus ja nokat imupuolella.
  • - Teho kasvanut 6 kilowattia / 8 hevosvoimaa, nyt 152 kilowattia / 207 hevosvoimaa / 13 500 rpm ja vääntöä 113 Nm / 11 000 rpm.
  • - Vähintään 100 Nm vääntöä kierrosalueella 5500 - 14 500 rpm.
  • - Lineaarinen vääntökäyrä; vääntö kasvanut erityisesti ala- ja keskikierroksilla, parantaa ajettavuutta ja hallittavuutta.
  • - Uusittu jousitus, Flex Frame ratkaisussa moottori kantaa isomman osan kuormaa kuin aiemmin
  • - Flex Frame- ratkaisu parantaa myös ergonomiaa
  • - Uudelleenmääritelty jousitusgeometria parempi käsittely tavoitteena, parempi pito ja kristallinkirkas palaute pitoalueen rajalla.
  • - Paranneltu elektroninen jousitus ja vaimennus, Dynamic Damping Control DDC optiona, hyödyntää uutta venttiiliteknologiaa.
  • - Takapyörän uusi jousitus painaa 300 grammaa vähemmän kuin aiemmin Full Floater Pro -kinematiikalla.
  • - Painon vähennys 11-14,5 kg 197 kiloon, kun täysin tankattu ja 193,5 kg M Packagen kanssa.
  • - Uusi pakoputkisto painaa noin 1,3 kg vähemmän kuin aiempi etuvaimentimineen.
  • - 6-akselisesti mittaa sensoristo
  • - Uusi versio dynaamisesta sutimisen estosta - Dynamic Traction Control, DTC - vakiona.
  • - DTC Wheelien esto vakiona
  • - Adjustable (+/- shift) DTC Wheelie Function as an optional equipment item.
  • - ABS Pro kaarreajo-ABS vakiona
  • - Moottorijarrutus säädettävä
  • - Uudet ajotapavalinnat “Rain”, “Road”, “Dynamic” ja “Race” vakiona, kolme “Pro moodia” optiona.
  • - Lähtöavustin tulee Pro moodien mukana optiona, samoin Pit Lane limiter.
  • - Vakionopeudensäädin optiona.
  • - Uusi mittaripaneeli, 6,5" väri-TFT, eri näyttövaihtoehtoja.
 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

 

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.

Uusi vuosimallin 2019 BMW S 1000 RR.