Sähkömoottorilla varustettu sivuvaunumoottoripyörä ei monella tapaa ole sinänsä huono ajatus. Vaikka sen ilmanvastus ja massa sekä vierintävastus (kolmas pyörä) ovat tietenkin suuremmat kuin soolopyörässä, niin vaunun pohja tai takaosa on loistava paikka akustolle. Se poistaa vaunusta ylimääräisen painon tarpeen, ja kulkee siellä ikään kuin huomaamatta. 

Tätä tilaa on hyödynnetty Uralinkin cT -sivuvaunupyörästä tehdyssä sähkökonseptissa. Pyörän voimalinjasta vastaa amerikkalainen sähkömoottoripyörien ja akkujen valmistaja Zero, ja se on sijoittunt Uraliin kaksi akustoa, toisen pyörään normaalipaikalle ja toisen vaunuun istuimen alle.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Zeron lisäksi Ural Motorcyclesin USA:n päämaja on tehnyt yhteistyötä kalifornialaisen ICG:n kanssa, joka on vastannut kokonaissuunnittelusta ja proton valmistamisesta. Zeron käsialaa on voimalinjan (moottori, akut, säätöjärjestelmä ja muut komponentit) lisäksi kehitystyössä välttämätön tekninen osaaminen.

Uralin sivuilla todetaan, että sähkö-Ural on helppo hallita kiitos matalan massapainopisteen ja optimaalisen painonjaon. Pyörä on myös erittäin stabiili kiitos kolmen pyörän. Siinä ei ole kytkintä tai vaihdepoljinta - pelkkä kaasukahvan kääntö riittää. "Ja se kiihtyy nopeasti - Uraliksi".

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Sähkö-Uralia on testattu todellisissa olosuhteissa sateessa ja lumessa, kylminä ja kuumina päivinä sekä valtateillä ja kaupunkien kaduilla.

Ja sähköpyöräthän ovat erittäin hiljaisia.

Sähkö-cT:ssä vetää vain pelkkä takapyörä, vaunun pyörä on siis "vedoton" toisin kuin joissain Uralin valmistamissa malleissa.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Pyörän runkoon sijoitetun akun teho on 6,5 kW ja vaunun istuimen alle sijoitettu akku säilöö 13,0 kW. Akkujen yhteinen kapasiteetti on siis 19,5 kW ja moottoriteho 60 hevosvoimaa / 5300 rpm ja vääntö 110 Nm. Akut riittävät 165 kilometrin ajoon - sitä emme tiedä, missä olosuhteissa - ja yhdistelmän huippunopeus on peräti 140 km/h. Akut latautuvat tyhjästä 95 % 13 tunnissa tavallisesta pistorasiasta. Akkujen kanssa Ural-yhdistelmä painaa 373 kg.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Siitä, tuleeko malli tuotantoon asti, ei vielä ole tietoa. Yritys tekee kuitenkin markkinointitutkimuksen aiheesta ja odottaa kuluttajien ja alan asiantuntijoiden kommentteja. Sen verran valmistaja raottaa tulevaisuuden ovea, että tästä tilanteesta tuotantoon vaaditaan noin 24 kuukauden ponnistus, joten kyse ei ole mistään mahdottomasta operaatiosta. 

Aiheesta voit lukea lisää Uralin sivuilla. Katso lisää kuvia alla.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.

Ural Electric sivuvaunu-mp.