Custom Works Zon esitteli Departedin Yokohamassa Japanissa Hot Rod Custom show'ssa viime sunnuntaina, joulukuun toisena päivänä. Mikä tekee asian mielenkiintoiseksi on, että se oli BMW:n antama tilaustyö, joka rakennettiin heidän täysin uuden bokserimoottorinsa prototyypin ympärille.

Custom Works Zonin ovat perustaneet Yuichi Yoshizawa ja Yoshikazu Ueda Shigan prefektuuriin vuonna 2003, ja se on tunnettu poikkeuksellisista luomuksistaan. Heidät kutsutaan säännöllisesti tunnettuihin kustomointi-skenen show-tapahtumiin, kuten “Mama Tried Show'hun” Milwaukeessä, “The Hand Built Motorcycle Show'hun” Austinissa ja “Brooklyn Invitationaliin”.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Pikku pajalla on lukematon määrä voittaja ja palkintoja hyllyssään. Selvä todiste rakentajien taidoista, käsityöosaamisesta ja omaperäisestä tyylistä.

– Oli suuri kunnia ja haaste saada rakentaa moottoripyörä niin spektaakkelimaisen uuden moottorin prototyypin ympärille yhdelle traditionaalisimmista moottoripyörän valmistajista, Yuichi Yoshizawa totesi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Moottori ja pyörä herättivät paljon spekulaatiota show'ssa. Ulkoinen rakenne ja näkyvät elementit kuten työntötangot. Ne ovat näkyvä osa protoa, kuten ne olivat BMW Motorradin boksereissa 60-luvulla, mutta moottorin tilavuus on paljon isompi ja se on varustettu ilma / öljyjäähdytyksellä.

Moottorin yksityiskohdista ja sen mahdollisesta tulevasta käytöstä tiedotetaan myöhempänä ajankohtana, kerrotaan BMW:n tiedotteessa.

Asia, joka varmasti herättää kiinnostusta paitsi bokserimoottorin faneissa, myös kilpailijoissa kuten Harley-Davidson. Spekulaatiota heräsikin nimenomaan siitä, onko BMW:ltä tulossa jenkkivalmistajien kanssa kilpailevia isokuutioisia boksericruisereita ja -customeja. Yksi iskun kohde voisi olla Ducatin Diavel.

BMW ei itse ole ilmoittanut uuden bokserimoottorinsa sylinteritilavuutta, mutta maailmalla kiertävät sitkeät huhut 1800-kuutiosenttimetristä. Joka tapauksessa uuden bokserimoottoriproton sylinterit ovat todella kookkaat.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Zonin omaperäinen jälki on selkeästi tunnistettavissa: klassista tyyliä, modernia tuotantotekniikkaa ja runsaasti käsityötaidon osaamista yksityiskohdissa. Kaikki tämä tuotettuna korkeimpien japanilaisten laatustandardien mukaisesti. Pyörän äärimmäisen matala siluetti tuo mieleen Ernst Hennen ennätyspyörät 1920- ja 1930-luvuilta.

Korkeat, etupyörän 21" ja takapyörän 26"vanteet on työstetty alumiinista, ja niissä on kohtuullisen kapeat renkaat, girder-etuhaarukka on niinikään alumiinista.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Takakeinuhaarukka on valmistettu teräsputkesta. Moottori on osa kantavaa runkorakennetta.

Custom Works Zon'in ja BMW:n yhteistyönä syntynyt pyörä sai paljon huomiota osakseen. Se palkittiin korkeimmalla Hot Rod Custom Show'n kunnianosoituksella eli “Best of Show Motorcycle” -palkinnolla.

Mooneyes Show – kuten tapahtumaa kutsutaan kustomoijien scenessä – järjestettiin 27. kerran Yokohamassa. Näytteillä oli lähes 300 autoa ja 650 moottoripyörää kaikkialta maailmasta.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.

Japanilaisen Custom Works Zonin rakentama Departed, jossa moottorina on BMW:n 1800-kuutioisen bokserimoottorin prototyyppi.