ConVeX (Connected Vehicle to Everything) -teknologia tarkoittaa sitä, että kaikki tielläliikkujat jalankulkijoita myöten ovat verkottuneet keskenään sekä lisäksi infrastruktuuriin eli tieympäristöön.

Ducatin mukanaolo perustuu tietysti osin emoyhtiö Audin osaamisen hyödyntämiseen ja täydentämiseen, ja samalla se on olennainen osa Ducatin "Safety Road Map 2025" -strategiaa. Siinä merkki pyrkii kehittämään uusia turvallisuusteknologioita ja -järjestelmiä. Osana tätä koko Ducatin mallistoon on tulossa kaarteissakin toimivat ABS-jarrut ja vuonna 2020 mallistoon on tulossa pyörä, jossa on tutka sekä edessä että takana.

Ducati, Audi, Ford ja Qualcomm Technologies tekevät yhteistyötä kiihdyttääkseen C-V2X-teknologian kaupallista kehittämistä tieturvallisuuden, liikenteen tehokkuuden ja automaattisen ajamisen parantamiseksi, kerrotaan Ducatin tiedotteessa.

Järjestelmän toimintaa demottiin Las Vegasin CES-kuluttajalektroniikkamessuilla autoihin ja Ducati Multistrada 1260:n asennettuina mm. risteysajossa. Siinä nelisuuntaisessa risteyksessä esiteltiin sitä, miten ajoneuvot havaitsevat toisensa, niiden aikomukset voidaan selvittää ajoneuvojen kesken ja siten mahdollistaa turvallinen eteneminen. Samalla selvisi myös, miten langattomien sensoreiden käytön avulla voidaan tieliikenteessä paljastaa myös muiden taakse näkymättömiin jäävien ajoneuvojen sijainti.

Ajoneuvojen keskinen verkottuminen on osa Ducatin vuoteen 2025 ulottuvaa turvallisuusstrategiaa. Kuva Lukas Barth.

Ajoneuvojen keskinen verkottuminen on osa Ducatin vuoteen 2025 ulottuvaa turvallisuusstrategiaa. Kuva Lukas Barth.

Järjestelmään kuuluu erilaisia käsitteitä: yhteys Vehicle-to-Vehicle (V2V) eli ajoneuvosta ajoneuvoon, Vehicle-to-Pedestrian (V2P), jalankulkijan ja ajoneuvon välinen yhteys sekä Vehicle-to-Infrastructure (V2I), yhteys ajoneuvosta infrastruktuuriin. V2P sisältää myös pyöräilijät, ja sen toiminta voi esimerkiksi tarkoittaa sitä, että jos jalankulkija yllättäen astuu kadulle auton tai moottoripyörän reitille, laite osaa hiljentää tai jarruttaa vauhtia sopivasti.

Ducati, Audi ja Ford ovat monien muiden alan yritysten mukaan arvioineet tiukan testaamisen avulla C-V2X-teknologiaa sen luotettavuuden, korkean suorituskyvyn ja valmiuden takia. C-V2X on ainoa vaihtoehto, joka tarjoaa selvän polun 5G-teknologiaan taaksepäin yhteensopivalla tavalla - ja myös riittävän suorituskyvyn.