Itse asiassa hänen mukanaolonsa vaikuttaa heti yllättävän paljon, sillä Pedrosa mursi hiljattain solisluunsa ja joudun paikkaamaan häntä jo Malesian testeissä helmikuun alussa. Valitettavasti KTM ei ole päässyt eroon näistä loukkaantumisista, viime vuosi oli katastrofi loukkaantumisten takia ja KTM-kuskit olivat sairastuvalla liian usein.

Käytännössä mulla on testitöitä jatkossa vähän vähemmän mitä aiemmin, johtuen testityön jakamisesta Danin kanssa. Ja tietysti tällä hetkellä on kysymysmerkkejä ilmassa polven suhteen. Vaikka loukkaantumisesta on kohta puoli vuotta aikaa, ei polvi vieläkään ole täysin kunnossa. Ennen joulua käytiin Jerezissä, jossa pääsin ensimmäistä kertaa ajamaan onnettomuuden jälkeen. Se onnistui aika lailla odotusten mukaan, muttei polvi ole vielä lähellekään 100-prosenttisessa kunnossa. Kertaakaan 20 vuoden uran aikana en ole ollut pyörän päältä pois näin pitkään, mutta oli hyvä huomata, ettei fiilis ollut hävinnyt mihinkään ja tuntuma palasi muutamassa kierroksessa…

Mika Kallion polvi leikattiin Suomessa hänen kaaduttuaan pahasti Sachsenringin radalla heinäkuussa. Kuva: Mika Kallion Tiedotus

Kaiken kaikkiaan kuitenkin siihen verrattuna, mitä asiantuntijat ja lääkärit ennustivat, ollaan edetty vähän nopeammassa aikataulussa. Lääkärien näkemysten mukaan olisin todennäköisesti päässyt pyörän päälle vasta helmikuussa, mutta nyt se pystyttiin tekemään jo ennen joulua. Aina on toki vaarana, että tulee kaatumisia ja paikkoja voi hajota, mutta esimerkiksi tuo Jerezin testi yritettiin mennä rauhallisesti ja lähinnä katsoa, mitä polvi kestää. Liikerata on se isoin juttu tällä hetkellä. Kun polvi oli ajoasennossa koukussa ja varasin siihen painoa, niin tuntui, että lihakset eivät toimi. Käskytys aivoista lihaksille ei vain pelitä ja takajarrun käyttö ei näin ollen oikein luonnistu. Niitä pitää parantaa ja saada koipi toimimaan normaalisti. Tuollaisista asioista näkee, että operaatio ei ollut ihan pikkujuttu. Paljon on saanut työtä tehdä, että se ylipäätään toimii ja samaa rataa pitää jatkaa. Pahimmissa skenaarioissa lääkärit ovat sanoneet, että voi mennä vuosikin toipumiseen, mutta katsotaan nyt, miten homma edistyy.

Pedrosan mukaantulon lisäksi omaan tekemiseen tänä vuonna tulee vaikuttamaan myös KTM:n iskaritoimittaja WP. Heillä on projekti, jossa pyritään rakentamaan oma testipyörä, jolla keskitytään pelkästään jousituksen kehittämiseen ja parantamiseen ilman KTM:ää. Tämä projekti siis toteutetaan pienemmällä porukalla. Minä tulen toimimaan myös heidän testikuljettajanaan. Tämä tulee muuttamaan koko kauden suunnitelmaa, koska varmasti tulee paljon sellaisia päiviä, että ajetaan muilla kuin KTM:n MotoGP-pyörällä ja näin pystytään toivottavasti nopeuttamaan iskarien kehittämistä ja se vaikuttaa suoraan Kotarin MotoGP-pyörään. Aika paljon on siis uutta nyt ilmassa aiempiin vuosiin verrattuna.

Aika paljon on myös muuttuvia asioita ilmassa, jotka voivat muuttaa aikataulua, esimerkiksi olen tuuraavaa kuski neljälle KTM:n kuskille. Jos tulee loukkaantumisia kisakuskeille, minä hyppään sarviin. Niiden varaan ei voi kuitenkaan paljon laskea enkä tietysti toivokaan, että loukkaantumisia tulee, mutta kun tietää, miten riskialtis laji on, pitää koko ajan olla valmiudessa, että se soitto kisaan voi tulla.

Itävaltalaistiimin väreihin siirtynyt Johann Zarco on päässyt testaamaan KTM:n MotoGP-pyörää nyt muutamaan kertaan. Kuva: Jesús Robledo

Omalta osaltani on luvassa myös lisää uusia kuvioita. KTM ehdotti, että jos kierrän ainakin alkukaudesta joitain kisoja tavallaan kuskivalmentajan roolissa, eli henkilönä, joka katsoo kuskien ajamista radalla sekä pystyy varmistamaan nähdyt asiat Datalta. Itse oman uran aikana olen tutkinut Dataa paljon kisoissa ja pyrkinyt hyödyntämään sen antaman infon, joten uskon pystyväni antamaan vinkkejä tehdaskuskeille sekä Tech3-satelliittitiimille. Me aloitetaan se projekti nyt Qatarin talvitesteistä ja ekasta kisasta Qatarissa ja sen jälkeen katsotaan yhteenveto, miten kuskit otti sen vastaan ja onko siitä hyötyä. Kuskien auttaminen on se osa-alue, mikä itseä kiinnostaa ja mitä haluaisin kehittää. Välillä ulkopuolelta pystyy havaitsemaan helpommin asioita, joita kehittää kuskien tekemisessä radalla sekä pystyy tuomaan omaa näkemystä siihen, mitä voisi muuttaa pyörän säädöissä tai ajamisessa, jotta kuskin ja pyörän yhteistyö pelaisi paremmin. Kisaviikonloppu on kuskille muuten niin hektinen, ettei välttämättä pysty kaikkiin yksityiskohtiin itse keskittyä, joten apusilmät eivät ole yleensä pahitteeksi. Eli kyllä tänä vuonna ohjelmaa tuntuu olevan ihan riittävästi ja on itsellekin tosi mielenkiintoinen vuosi luvassa.

Mitä koko MotoGP-kauteen tulee, niin uskon, että se tulee olemaan katsojille kiinnostava. On aina mielenkiintoista, kun kuljettajat vaihtavat talleja ja sitä kautta tulee lisää kysymysmerkkejä. Isoin ja mielenkiintoisin juttu on varmasti (Jorge) Lorenzon siirtyminen Hondalle ja miten homma alkaa siellä toimia. Tietysti testit on aina testejä, mutta ekojen testien perusteella näytti, että hän pääsi hyvin sisään ja tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten hän pystyy haastamaan (Marc) Marquezia. Kärjen osalta ei varmasti hirveästi tilanteet muutu, Marquez siellä on jälleen mittarina, jota muut yrittävät tavoitella. Tehdastallit tulevat varmasti taas jakamaan kärkisijoja. Sen verran kuitenkin tehtaan pyörillä on etulyöntiasema verrattuna yksityisiin satelliittitiimeihin, joiden oletan taistelevan tänäkin vuonna sijoista viisi-kuusi.

On myös jännä nähdä, pystyykö viime vuonna kärkeä kohden noussut Suzuki jatkamaan kehitystyötä. Itselle on mielenkiintoista seurata, mitä KTM:n kaverit tekee. Ykköstykiksi on palkattu (Johann) Zarco, mutta saa nähdä, miten hän omaksuu uuden pyörän. Alku ei ollut hirveän helppo. Valencian ja Jerezin testeissä hänellä oli vaikeuksia päästä pyörään sisälle. Paljon on varmasti hommaa, että saa rakennettua pyörästä mieleisensä.

Työ ei siis tule loppumaan meidän tiimiltä tänä vuonna ainakaan kesken. Täysillä mennään! Hyvää ja vauhdikasta vuotta 2019 kaikille!

– Mika

Aiheesta lisää Moottoriurheilu.tv:ssä täällä.