KTM Industriesin moottoripyörämyynti kasvoi ennakkotiedon mukaan noin 10 %, 261 500 kappaleeseen. Sillä määrällä se ohittaa mm. amerikkalaisen Harley-Davidsonin, ja on tietenkin Euroopan suurin moottoripyörävalmistaja.

KTM:n tärkein markkina on Eurooppa, jonne meni noin 110 000 Kotaria, Pohjois-Amerikka puolestaan osti 55 000 pyörää ja Intiassa myytiin noin 49 600 pyörää. Nämä markkina-alueet olivat myös merkittävässä kasvussa.

Euroopassa KTM kasvoi nopeammin kuin markkinat keskimäärin. Kun Euroopassa mp-markkina kasvoi Saksan, Ranskan ja Italian vetäminä noin 7 % viime vuonna, niin KTM:n kasvu oli peräti yli 20 %.

Yhdysvalloissa markkina puolestaan supistui kaksi prosenttia, mutta KTM:n rekisteröintien määrä nousi yli 10 %.

Lopullisen tuloksensa KTM julkistaa ensi viikolla, 28.1., mutta se vahvisti osakekohtaisen ennakkotuloksen saavuttamisen.

KTM osti lisää Kiskaa

Mielenkiintoiseksi KTM:n toimintatavan tekee sen yhteistyökumppaneiden haaliminen omaan omistukseensa. Esimerkkeinä tästä käyvät niin White Power -vaimenninvalmistaja kuin tietenkin moottoripyörävalmistaja Husqvarna. Viime mainittu toi lisää markkinaosuutta, mutta myös eri tavalla kohdennettavan brändin, mitä KTM on taitavasti hyödyntänyt molempien eduksi.

KTM on osaomistajana myös suomalais-amerikkalaisessa HUD-lisälaitevalmistaja Nuvitzissa, ja viime vuonna se kasvatti omistusosuutensa muotoilustudio Kiskaan jo 50 prosenttiin.

Kiskan muotoilu on ollut varsin merkittävässä osassa KTM:n ja Husqvarnan menestystä, joten epäilemättä panostus kannatti.

Intialainen Bajaj on KTM:n suuri omistaja ja yhteistyökumppani sekä vastaa KTM:n mallien valmistamisesta Intiassa.

Tulevaisuus on valmistautumista alan yhdentymiseen

KTM odottaa mp-alan konsolidoituvan entisestään Euroopan markkinoilla. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Triumphin joutumista / pääsemistäkö KTM:n syliin? Joka tapauksessa KTM aikoo seuraavan kahden vuoden ajan keskittyä parantamaan tehokkuuttaan ja tuottavuuttaan globaalin toimintaympäristön epävakaisuuden vuoksi.

Tällä merkki pyrkii varmistamaan itselleen tukevan aseman alan konsolidointiodotusten toteutuessa.