Valmistajan tietojen mukaan Ariel Ace perustuu uuteen modulaariseen alustaan, joka on rakennettu Honda VFR 1200:n V4-moottorin ympärille. Pyörää valmistetaan pieniä määriä, mutta sitä voidaan konfiguroida monin eri tavoin asiakkaan vaatimusten mukaan uniikiksi pyöräksi, jossa on tarjolla juuri sellainen ergonomia kuin he haluavat.

Runko istuu hienosti V4-moottorin ympärille.

Arielin toimitusjohtaja Simon Sandersin mukaan motoristeilla on todellista intohimoa omaa pyöräänsä kohtaan. He haluavat niiden olevan yksilöllisiä ja niiden olevan heidän omanlaisiaan, ei vain jokin pyörä satojen tuhansien muiden joukossa.

– Tavallinen tapa on ostaa standardipyörä ja sitten lisätä siihen jälkimarkkinoilta komponentteja, jotta pyörästä saadaan sellainen kuin he haluavat. Aceen ainutlaatuisuus voidaan rakentaa jo silloin kun pyörä rakennetaan, ja jokainen on yhtä yksilöllinen kuin omistajansa.

Hieno alurunko

Koossapitävänä voimana toimii hieno kuudesta erillisestä valanteesta tehty alumiinirunko jonka työstämiseen menee yli 70 tuntia, ja siihen lisäksi yhteenhitsaaminen. Jokainen kehys on eloksoitu ja loppuväri voidaan päättää asiakkaan halujen mukaan. Koska kyse on modulaarisesta konseptista, rungossa on useita kiinnityskohtia eri osille, ja ohjauskulmaa voidaan muuttaa käyttämällä epäkeskolaakerinpitimiä. Tällä voidaan ohjauskulmaa säätää välillä 21,8-28,4 astetta. Normaalisti se Acessa on 25,1 astetta.

Ariel Acen alurunko on kuin taideteos.

Arielin Atom-urheiluautossa käytetään Honda Civicin Type-R:n moottoria, joten on luontevaa, että Acessa käytetään myös Hondan moottoria. Se tuottaa 173 hevosvoimaa ja 129 Newtonmetriä vääntöä. 76-asteisen V4-koneen kuutiotilavuus on 1237 cm3. Ariel käyttää ride-by-wire-kaasua ja kustomoitua polttoaineen syöttökarttaa. Tämän myötä Ace tarjoaa voimaa Arielin mukaan progressiivisesti ja responsiivisesti koko kierrosalueella. VFR:n koneen myötä Ariel pystyy myös tarjoamaan Hondan kaksoiskytkinvaihteiston.

Aceen saa kaksi erityyppistä etujousitusta. Upside-down-teleskoopin toimittaa Öhlins. Siinä on säädettävä puristus- ja paluuvaimennus sekä jousitus. Toinen vaihtoehto on keinuhaarukkatyyppinen ratkaisu, joka perustuu Öhlins TTX-monovaimentimen käyttöön. Myös takavaimennus on Öhlinsin käsialaa.

Muunneltavuutta

Etujarrut ovat Nissinin kaksilevyiset 320 mm:n halkaisijalla varustetut kuusimäntäiset, kun takana taas on kaksimäntäinen 276 mm:n levy. Ariel kertoo työskentelevänsä saadakseen vaihtoehdoksi myös Brembon jarrut. Yritys myös käy keskusteluja Goodridgen kanssa hiilikuitujarruista. ABS ja luistonesto ovat pyörässä vakiovarusteina.

Bensatankkeja on saatavilla kolmea eri kokoa välillä 14,1-23 litraa. Pyörään saa myös valittua muita erilaisia katteen yms. osia ja kaikkien valmistusmateriaalin voi valita komposiittimateriaalin ja hiilikuidun välillä.

Esimerkki muunneltavuudesta: sporttinen yhden hengen istuin.

Myös istuinta on saatavilla eri versioina yhden hengen istuimella ja irroitettavalla matkustajan istuimella, kahden hengen versiona sekä yhden hengen sportti-istuimella.

Acen jalkatapit voi asettaa kolmeen eri korkeuteen, joissa on lisäksi kussakin asennossa säätövaraa. Ne on valmistettu koneistetusta alumiinista ja ne saa myös eloksoituina.

Ohjaustankoja on erilaisia ja ne tarjoavat erilaisia asentoja ja korkeuksia sekä erilaisia pintakäsittelyjä. Clip-onit ovat tarjolla sporttisempaan ajamiseen. LCD-näyttö on sama kuin Atomissa. Hinta on vielä avoin, mutta todennäköisesti ei kovin edullinen.

Arielin tavoitteena on valmistaa noin 100-150 Acea vuodessa. Valmistustapa on sama kuin Atom-urheiluautoissakin: yksi insinööri kokoaa koko pyörän alusta loppuun saakka valmiiksi asti ja signeeraa omalla nimellään pyörän. Acen valmistus aloitetaan tammikuussa 2015 ja niitä valmistetaan vain tilauksesta.

Tällaiseltako Honda VFR:n olisi alunperin pitänyt näyttää?