Nembo 32 -moottoripyörä on juuri tällainen. Ja miksikö moottori on ylösalaisin? Massapisteen keskittämisen vuoksi. Moottoripyörävalmistaja Nembon mukaan se on tärkeämpää kuin keveys. Kun moottori on asennettu ylösalaisin, suurin osa painon aiheuttajista sijoittuu lähemmäs toisiaan.

Pyörän ideaa on kehitetty vuodesta 2013 lähtien. Nyt se on valmis tuotantoon, ja Nembo hakee apuasi joukkorahoituksen kautta. Kampanjaa hoitelee Indiegogo. Ainakaan vielä ei ole kysymys mistään suuresta rahoitusmenestyksestä, sillä tätä kirjoitettaessa hanke on kerännyt rahaa 50 euroa yhdeltä kannattajalta. Toki kampanja-aikaa on vielä jäljellä 44 päivää.

Nembo 32

Nembo 32. Ylösalaisen moottorin kampikammio on osa kantavaa rakennetta.

Siihen nähden, että tavoitteena on saada kasaan 3,2 miljoonaa euroa, tulos näyttää heikohkolta. Oma vikansa lienee pyörän hinnassa, joka lähtee noin 60 000 eurosta. Eikä sitä ole mahdollista ostaa edes rahoituskampanjasta suoraan, vaan siitä pystyy ostamaan vain etuja, jotka ovat kovin vaatimattomia luokkaa kiitoskirje tai nimi sivustolla. 

700 euroa maksamalla pääse ajamaan Nembo 32:lla, mutta vasta joulukuussa 2020.

Nembo 32

Nembo 32 on pelkistetyn näköinen kulkija.

Mielenkiintoista pyörän ja moottorin rakenteessa on se, että moottorin kampikammion ulkoiset osat ovat osa runkorakennetta uniikin sijoituksensa vuoksi. Tämä auttaa vähentämään kokonaispainoa. Samalla sylinteriryhmä ja moottorin kansirakenteet säilyvät kuitenkin vapaina eivätkä ole mukana kantavana rakenteena.

Pyörän kokonaispaino on keveimmillään 160 kilogrammaa - ilmeisesti ilman nesteitä - joten tehopainosuhde ainakin on paikallaan.

Nembo 32

Nembo 32

Nembo 32:n mallimerkinnässä 3 tulee sylinterien määrästä ja 2 moottorin litratilavuudesta. 

Valmistaja muistuttelee sivustollaan, että kyse ei ole ensi kerrasta, kun rivisylinterisiä ylösalaisia moottorirakenteita käytetään. Niitä käyttivät toisessa maailmansodassa mm. De Havilland, Daimler-Benz ja Junkers, jotka rakensivat niitä satojatuhansia kappaleita. Saksalaisten hävittäjäkoneista yli puolessa oli juuri tällaiset moottorirakenteet.

Nembo 32

Nembo 32

Lisäksi ranskalainen moottoripyörävalmistaja MGC käytti 600-kuutioisessa mallissaan juuri tätä ratkaisua 1939, mutta valmistus ei koskaan päässyt alkamaan toisen maailmansodan vuoksi. 

Alla video pyörästä. Kannattaa vääntää volyymiä kaakkoon, sillä pyörän ääni on hieno. Indiegogon kampanjasivulle pääset tästä ja valmistajan, Nembo Motocicletten sivuille tästä.

Lisäys 1.1.2020: Nembon joukkorahoitushanke ei valitettavasti tuottanut tulosta teollisen valmistuksen aloittamiseksi, mutta Nembon perustaja vakuuttaa tekevänsä edelleen töitä asian suhteen. Ja Nembosta on ehtinyt ilmestyä jo versio 3, jossa ominaisuuksia on hiottu entisestään. Palaamme asiaan.

Huom: Julkaisemme Joulun – Uuden Vuoden aikana tämän vuoden kymmenen luetuinta juttuamme uusiksi. Lukuiloa! Tämä juttu oli Motouutiset.fi:n  luetuin vuonna 2019.