Luvassa on tiukkaa vääntöä taulukon täydeltä, vai mitä mieltä olette: On huhuttu, että viime vuoden mestarilta, Mats Järfiltä, olisi jalka paketissa. Onko tämä taktikoitu juoru vai fakta, mene ja tiedä, mutta mikäli Järf on viivalla, niin lujaahan mies menee. Se on varma. SM-karsinnan voittaja Tomi Norola jätti käyntikorttinsa mestaruustaistoon tuolla suorituksella. Tällä miehellä on kalusto aina tip-top ja äityessään aiheuttaa kiirettä kanssakilpailijoilleen.

Crister Biskop on viime vuoden SM 4. Uusiutuuko finaalipaikka tänäkin vuonna? Mahdollista on, sillä vauhti on ennallaan. Miten voikin noin leppoisa kaveri olla niin ärhäkkä ajamaan kilpaa?

Mitä tekee Matti Isoaho? Pystyykö viime vuoden mitalisti haastamaan jo Järfin? Riittääkö meno mestaruuteen saakka? Kausi tähän asti on ollut nousujohteista ja kilvanajo GP-miesten seassa sitä luokkaa, että se lupaa kyllä lauantaille hyvää.

Lajin SM-kisat ovat pitkään jo olleet avoimet, eli niihin on voinut osallistua ulkomaalaisiakin kuljettajia ja aina silloin tällöin näin on tapahtunutkin. Ja niin käy taas eikä tämä kuski ihan naapurista olekaan, vaan aina Australiasta saakka. Andrew Barret on entinen speedwayammattilainen ja on vanhoilla päivillään hurahtanut jääspeedwayn pariin. Kyselee todellista asennetta matkata toiselta puolen maapalloa harjoittelemaan ja ajelemaan kilpaa. Mies on nyt pidentänyt Suomen visiittiään ja pääsee näin ajamaan myös SM-finaalin, johon hän karsinnoista paikkansa lunasti. Barrett on treenaillut Oulussa ja raportit radan varresta kertovat, että vauhti nousee koko ajan. Pistellään “Anterolle” iso käsi heti ajajaesittelyssä, on kova ukko kyllä tämäkin!

Entäs Tomi Tani sitten? Tani tuli takaisin ajopuuhiin loukkaantumisen jälkeen ja on kilpaillut ahkerasti. SM-mitalit ovat kiertäneet ikävästi miestä ja halu saada arvometallia haltuun on varmasti kova. Varikoilla on myös kuiskittu, että kuluva kausi olisi Tanin viimeinen – tiedä sitten näistä, mutta se on varmaa, että lauantaina radalle jää kaikki mitä ukosta ja ajokista irtoaa. Enkä puhu nyt raajoista tai pyörän osista.

Onko NyrösJussi, eli Jussi Nyrönen valmis mitalitaistoon? Varmasti on. Mies on tahkonnut EM- ja joukkue-MM-kisat vasta, joten rutiinia ja kisavauhtia on treenattuna. Nyrösellä on ollut huonoa onnea SM-kisoissa aiempina vuosina. Nyt todella toivomme hänelle ehjää ja kaikin puolin onnistunutta kisaa.

Jani-Pekka Koivula kävi myös EM-kisat ja on treenannut ahkerasti Heinoossa. Kannattaa laittaa ukko merkille siis. “Hessun” treenikeskuksesta on kantautunut varmaa tietoa siitä, että vauhti on noussut.

Sillä aikaa, kun porukka on käynyt ulkomailla kisaamassa, on Timo Kankkunen hionut omaa kuntoaan iskuun kaikessa rauhassa kotimaassa. “Tiri” on vanha kehäkettu ja startin napatessaan kerrassaan ikävä kuski ohitettavaksi. Vasta 20 vuotta sisälinjaa ajanut Tiri kertoi opetelleensa nyt joutessaan myös ulkoa ajamisen saloja, joten luvassa voi olla monenlaista yllätystä. Vanha kunnon VT joutuu tämän ukon kynsissä.

Paluun jäille on tehnyt myös Alavuden Teppo Toivola. Hän on vanha kettu ja edustanut Suomeakin aikanaan, joten kokemusta on ja SM-karsinnassa mies on myös herätelty kilvoitteluun jälleen.

Ehdottomasti mielenkiintoinen ja hieno lisä kuskilistaan: Jero Kirilov on Kirilovin moottoriurheiluperheen panos tähän kisaan ja lienee myös kisan nuorin osanottaja. Kahvaa kääntää myös isä Tomi ja veli Heikki. Tuoretta voimaa Tampereelta siis! Hämeen kovettua kuskipanosta kilpailuun täydentää vielä Riku Laurunen, Jukka-Pekka Seppä ja Mikko Mäkinen.

Larronmaan suvun jääspeedwayperinnettä jatkaa Markku, joka ajoi karsinnasta heittämällä finaaliin. Siihen kun vielä lisätään Oulunsalon lahja lajille, Professori Smed, sekä varamiehenä oleva Yki Racing kuski Jarno Siltakoski, on lauantain rosteri kasassa.

Kyllä tällä porukalla saadaan hyvät rähinät!