– Tämän matkan olemme ajaneet vuodesta 2014 tähän päivään mennessä, ja se on tulosta T-Racen oikeasta balanssista ja moottorin, säätimen ja akkujen oikeasta suhteesta. Näinä vuosina olemme tehneet kovasti töitä, ajaneet sekä tiellä että offroad-ajoa Rally-laboratoriomoottoripyörällämme, saadaksemme selville, mikä sähkömoottoripyörän keskimääräinen elinikä voisi olla, keränneet dataa ja hioneet yksityiskohtia. Emme ole nuukailleet testiemme vaativuuden osalta. Tarkistettuamme jokaisen komponentin, moottorin, alustan, kytkimen ja akut, kaikki olivat täydellisessä kunnossa, kertoi Pierpaolo Rigo, toinen Tacitan perustajista.

Myös kaikki voimansiirron komponentit olivat samassa kunnossa kuin uutena. Tacitassa on vaihteisto, jonka vaihteiden lyhyet välitykset sallivat optimiväännön käytön kaikissa ajo-olosuhteissa. Pitkillä vaihteilla pystyy taas hyödyntämään moottorin tehoa.

Akut ovat toimineet moitteettomasti pyörässä vuodesta 2014 lähtien ja tuottavat edelleen energiaa ilman merkkejä tehon heikkenemisestä.

Tacita T-Race Rally.

Tacita T-Race Rally Italiassa Turinissa. Kuva Gianni Pogliano

Sama akusto mukana jo 2012  

Alunperin akut asennettiin marraskuussa 2012 Tacitan ensimmäiseen prototyyppiin, jolla merkki osallistui Merzougan Ralliin Marokossa. Sitä ennen yksikään sähkömoottoripyörä ei ollut osallistunut tähän vaativaan erämaaralliin. Se oli kova haaste, ja toimi T-Race Rallyn t&k-testipenkkinä äärimmäisten lämpötilojen ja haastavien olosuhteiden vuoksi.

Kisan jälkeen akkupaketti siirrettiin muihin prototyyppeihin, kunnes 2014 ne löysivät lopullisen päämääränsä pyörästä, jolla on nyt ajettu 120 000 km. Samaisella T-Racella on otettu osaa melkoisiin seikkailuihin: kaksi kertaa Hard AlpiTouriin vuosina 2014 ja 2015 sekä Winter Heroes -tapahtumaan Toscanan valkoisilla teillä 2016. Kuljettajana on toiminut Franco Pirro. Lisäksi pyörillä on ajettu kaikenlaisia vaativia omia testejä kaikissa sääolosuhteissa, ja myös asiakkaat ovat testanneet pyörää.

Tacita T-Race Rally.

Tacita T-Race Rally Italiassa Turinissa. Kuva Gianni Pogliano

Melkein kahdeksan vuoden aikana tätä akustoa on ladattu yli 1700 sykliä, ja akkujen virranantotaso on pysynyt muuttumattomana. Tacitan tiedotteen mukaan tulos kertoo siitä, että lupaus, virranantotason pysymisestä vähintään 80 prosentissa jopa yli 4000 latauskertaan saakka, pitää paikkansa. 

Vuosimallin 2020 Tacita T-Race Rally -mallin akuston koko on 18 kWh, ja kiitos akkujen kasvaneen energiatiheyden, niiden paino ja koko on pysynyt samana kasvaneesta kapasiteetista huolimatta.

Tacitan perustivat Torinossa Italiassa Pierpaolo Rigo ja Dina Ollino tavoitteenaan rakentaa täydellinen sähköinen kisamoottoripyörä. Mallistoon kuuluu T-Race Rally-mallin versioiden lisäksi Street T-Cruise, sähköinen cruiseri.

Aiheesta aiemmin sivuillamme: Italialainen Tacita julkisti pitkän matkan sähkömoottoripyörän, T-Cruisen

Tacita T-Race Rally.

Tacita T-Race Rally erämaassa.