Vuoden 2018 Euroopan mestari ja World cup -voittaja Sanna Kärkkäinen oppi ajamaan mopolla 3,5-vuotiaana. Silloin tytön jalat eivät vielä edes yltäneet maahan, mutta vuosien saatossa saavutusten lista on kasvanut pitkäksi ja tällä hetkellä 24-vuotiaana hän on maailman nopein naisendurokuski. Kuluneen vuoden aikana hän on myös haastanut kotimaassa mieskuskeja B-luokassa.

- Haaveeni on Päitsillä B-luokan voitto, jos kaikki menee nappiin. Talviajaminen ei ole koskaan ollut vahvuuteni, mutta tänä talvena sekin on alkanut sujua, viime vuosina ajamisessa huimasti kehittynyt nainen komentoi.

Tulevan Päitsin ajo-olosuhteet jännittävät monia kuskeja. Etelä-Suomen lumitilanne ei ole enää yhtä hyvä kuin alkutalvesta.

- Täytyy toivoa, että pakkaset pitäisivät Päitsiin asti, jotteivät reitit muuttuisi reikäisiksi eli lumi ja jää alkaisivat menemään puhki., Kärkkäinen pohdiskelee.

Endurossa Kärkkäisen mielestä parasta on se tunne, minkä ajamisesta saa sekä se, että aina voi asettaa uusia tavoitteita ja ylittää itsensä.

- Päitsi on kilpailuna kiehtova pitkine ajopäivineen, ja lähden innolla mukaan nyt toiselle Päitsilleni! Kuntoni on hyvä ja olen tasainen ajaja, ja pahin vastustajani Päitsillä olen minä itse. Olen talvikisoissa jännittänyt paljon ja epäillyt omia taitojani. Yritän psyykata itseäni nyt Päitsille ja saada uskoa itseeni.

Jukola haluaa uusia voittonsa

Viime vuoden Päitsin yleiskilpailun voittaja sekä E3-luokan 2018 Suomen mestari Aleksi Jukola, 25, tavoittelee jälleen voittoa.

- Toivon pakkasia kisaviikonlopulle. Haastajia löytyy, vahvimpana ehkä Eemil Pohjola, mutta tasaisuus ja sisu ovat valttikorttejani, joilla aion pärjätä nytkin, Jukola kommentoi.

- Päitsin kisapäivät ovat pitkiä, ja mitä tahansa käänteitä voi tapahtua päivien aikana. Täytyy myös muistaa tankata hyvin ennen kisaa ja kisan aikana, jotta energiat riittävät, hän kertoo kisaviikonlopun haasteista.

Jukolan ja Pohjolan lisäksi Päitsillä nähdään monia muitakin Suomen ja maailman parhaita kuskeja, kuten maailmanmestari Eero Remes. Tänäkin vuonna Päitsille osallistuu paljon myös ensikertalaisia, joiden suurin tavoite on voittaa itsensä ja päästä maaliin asti.

Aleksi Jukola. Kuva Milla Vahtila.

Aleksi Jukola. Kuva Milla Vahtila.

39-vuotias perheenisä Alex Halen, ajonimeltään Alex Way, kuvailee Päitsiä ultimaattiseksi kokemukseksi ja itseään yllytyshulluksi, joka ”lähtee Päitsille ottamaan turpaaansa”.

- Saa nähdä, miten tällä kokemuksella käy. Moottoriurheilua olen harrastanut pikkupojasta asti, mutta enduroa vasta vuoden, ja tämä on eka endurokisani. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, miten pystyn taisteleaan siinä vaiheessa, kun kroppa alkaa olemaan rikki ja on kylmä ja väsyttää. Tavoitteena on kuitenkin pitää rento fiilis ja pilke silmäkulmassa, Halen kertoo.

Talvioloissa treenaamisen Halen aloitti vasta parisen kuukautta sitten ja on ajanut spoorissa kymmenisen kertaa. Vaikka talviajokokemusta ei vielä kauheasti ole, niin paitsi asenne niin myös huoltojoukot ovat sitäkin paremmalla mallilla.

- Itse asiassa Päitsilläkin mainetta niittänyt Toni Eriksson oli mukana haastamassa minua kisaan ja toimii myös huoltopäällikkönäni.

Päitsillä nähdäänkin enduroväkeä paitsi ajamassa, niin myös satojen huoltotiimiläisten, järjestäjien ja vapaaehtoisten rooleissa.

Reitti, aikataulu ja kisainfo

Historian 84. Päitsi ajetaan ensi viikonloppuna 16.-17.3.2019, ja osallistujia on yli kaksisataa. Kisa starttaa lauantaiaamuna Vierumäeltä, ja yötauko vietetään niin ikään Vierumäellä. Yleiskilpailun voittaja kruunataan aiemmista parista vuodesta poiketen tällä kertaa Lavangon moottorikeskuksella Vantaalla.

Tulevan viikonlopun Päitsissä ajetaan seuraavissa luokissa: SM-luokat A1, A2, A3, B1, B2 ja B3, kansalliset luokat C1, C2, C3, V40, V50, V60 sekä luokat K, D, Classic (1989 ja vanhemmat) ja Pariajo.

A- ja B -luokille Päitsi on SM-osakilpailu, josta jaetaan kahdet erilliset SM-pisteet lauantain ja sunnuntain tulosten perusteella. V40 ja V50 -luokille Päitsi on CUP-kilpailu, josta vastaavasti jaetaan kahdet erilliset pisteet. Päijänne-kilpi annetaan yleiskilpailun voittajalle kahden päivän yhteistuloksen perusteella.

A, B, C, V40, V50 ja V60 luokat ajavat lauantaina reitin Heinola-Asikkala-Evo-Padasjoki-Kuhmoinen-Jämsä-Luhanka-Joutsa-Hartola-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina reitin Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Kokonaisuudessaan reitille kertyy pituutta noin 700 kilometriä.

K, D, Classic ja Pariajo-luokat ajavat Päitsi Trophy -reitin, joka lauantaina kattaa välit Heinola-Asikkala-Evo-Asikkala-Sysmä-Heinola ja sunnuntaina Heinola-Nastola-Lahti-Hollola-Orimattila-Mäntsälä-Järvenpää-Tuusula-Kerava-Vantaa. Päitsi Trophy -reitin pituus on noin 550 kilometriä.

Ensimmäiset kilpailijat starttaavat lauantaina klo 8.01 ja sunnuntaina klo 8.31. Sunnuntaina Vantaan Lavangon moottorikeskuksella on koko perheen tapahtuma klo 11 alkaen. Erilaiset näytöskilpailut tarjoavat vaihtia siihen asti, kunnes ensimmäiset Päitsin kipailijat saapuvat tapahtuma-alueellla sijaitsevalle Päitsin viimeiselle maastokokeelle noin klo 15.30. Päivä huipentuu Päitsin voittajan julkistamiseen klo 17 aikaan. Tapahtuma on maksuton, ja yleisölle on varattu hyvät parkkitilat.

Päijänneajo ajetaan ns. ralliaikataulua noudattaen, minkä myötä vältetään se, että kuskit joutuisivat ohittelemaan samoja kuskeja useaan kertaan. Renkaita saa vaihtaa vain kokoomatauolla Jämsässä, yötauolla Vierumäellä ja kokoomatauolla Mäntsälässa eli koko viikonlopun kaksipäiväinen kilpailu on pärjättävä neljällä rengasparilla. Kaikkien kuskien on katsastettava pyöränsä Vierumäellä kilpailua edeltävänä perjantaina.

Kisan reittikartta ja aikataulu löytyvät täältä.