Aprilia RSV4 X:n peruslukemat ovat kunnioitettavat, tehoa 225 hv ja kuivapainoa 165 kg.Tällainen painonsäästö saadaan aikaan vain jättämällä kaikki pyörän tieliikennekelpoiseksi tekevät osat tehtaan hyllylle ja vaihtamalla mahdollisimman paljon osia hiilikuituisiksi. Pyörä soveltuu siis vain ratakäyttöön.

Aprilia RSV4 1100 Factoryyn verrattuna X painaa 12 kilogrammaa vähemmän. Painoero on saatu aikaan hiilikuituisin kattein sekä kevyemmän bensatankin ja Akrapovicin titaaniputkiston ja -vaimentimen turvin. Pyörässä on myös Marchesinin magnesiumista taotut vanteet ja Pirellin slicksit.

Aprilia RSV4 X

Aprilia RSV4 X

Pyörän sydän on käsinkoottu 165 kW / 225 hv 1078 cm3 65° V4-moottori, jossa on useita parannuksia aiempaan verrattuna. Muutoksiin kuuluvat mm. uudet imunokka-akselit, venttiilien palautusjouset ja venttiilinnostimet, mikä mahdollistaa aggressiivisemmat nokka-akselin profiilit. Moottorin kehitystyöstä vastaa Aprilian kisaosasto ja jokainen niistä on hienosäädetty parhaaseen mahdolliseen vireeseen.

Mielenkiintoista on se, että vaihteiston vapaa sijaitsee nyt ykkösvaihteen alapuolella. Tämän pitäisi lyhentää ykköseltä kakkoselle ja päinvastoin vaihtamiseen kuluvaa aikaa. Samalla vahinkovapaiden mahdollisuus pienenee. Valmistaja nimittää järjestystä ANN:ksi (Aprilia No Neutral). 

RSV4 X on samalla ensimmäinen tuotantopyörä, jossa käytetään Brembon uusia GP4-MS-satuloita.

Pyörän hintako? 39 900 euroa vapaasti Italiassa. Pyörä tulee myyntiin huhtikuun puolivälissä Aprilia Factory Worksin osoitteessa täällä.

Aprilia RSV4 X

Aprilia RSV4 X

Aprilia RSV4 X

Aprilia RSV4 X

Aprilia RSV4 X

Aprilia RSV4 X

Aprilia RSV4 X ja Bradley Smith.

Aprilia RSV4 X ja Bradley Smith.