Testit tehtiin käyttäen hyväksi tämän päivän globaalia navigointijärjestelmää GNSS:ää eli Global Navigation Satellite Systemiä. 

Kuten odotettua oli, tällä hetkellä autoteollisuuden käytössä olevat satelliittipaikannusjärjestelmät eivät osoita riittävän täsmällisesti ajokaistakohtaista sijaintitietoa. Lisäksi osoittautui, että moottoripyörän liikeradan laskeminen heikkojen satelliittisignaalien aikana on paljon vaativampaa autoihin verrattuna, kerrotaan CMC:n tiedotteessa.

Kyse on ns. merkintälaskusta, jossa tämän hetken sijainti lasketaan edellisen määritellyn sijainnin pohjalta. Tai eteneminen kyseiseen sijaintiin tiedetyn tai arvioidun nopeuden perusteella käytetyn ajan ja liikeradan mukaan.

Parametrit eivät ole niin käyttökelpoisia kuin autojen osalta

Autojen osalta ohjauskulma ja renkaiden väliset pyörintäerot antavat avaintietoa liikeradan laskentaan, mutta moottoripyörien osalta kyseinen tieto ei ole saatavilla eikä edes käyttökelpoista. Moottoripyörän etu- ja takarenkaan välinen pyörintäero ei kerro suunnanmuutoksesta.

Lisäksi moottoripyörissä ei ole ohjauskulmaa, joka mahdollistaisi liikeradan suunnan laskemisen, sillä pyöriä ohjataan kallistamalla. Kallistuskulma, nopeus ja massakeskipiste ovat avainsuureita. Erityisesti massakeskipiste on vaikea laskea, koska moottoripyörän kuljettajalla ja hänen kunkinhetkisellä sijoittautumisellaan pyörän selässä on valtava vaikutus siihen.

Testiajoa. Kuva Ingolstadtin Tekninen Korkeakoulu.

Testiajoa. Kuva Ingolstadtin Tekninen Korkeakoulu.

Yhteinen standardi tarvitaan

– Meillä on vielä paljon tekemistä, että pystymme ratkaisemaan moottoripyörien ‘dead reckoning’  eli merkintälaskuongelman. Lisäksi on olennaista, että teemme sen yhdessä CMC:n kanssa siten, että kaikki valmistajat osallistuvat asiaan. Vain jos pystymme päättämään yhteiset standardit ja testimenetelmät, voimme saada aikaan kaikkien tiellä olevien moottoripyörien riittävän tarkan paikantamisen, uskoo Raphael Riebl THI:sta.

– Mikä tärkeintä on ymmärtää, että vasta sitten voimme edetä todellisten turvallisuutta edistävien sovellusten suhteen. Siten seuraavana tärkeänä askelena meidän pitää määrittää moottoripyöräspesifi testijärjestelmä, joka sisältää merkintälaskuongelman ratkaisun.

CMC:n päävoimina ovat BMW Motorrad, Honda Motorcycles ja Yamaha. Valtaosa muistakin mp-valmistajista on mukana, kuten esimerkiksi KTM.

Aiheesta aiemmin:

Kävimme VTT:ssä selvittämässä robottiautoilun haasteita: näkeekö itsekseen ajava auto moottoripyörän?

Laaja automaattiajon testaus alkaa Euroopassa - Suomesta mukana VTT

"Motoristit eivät ole älyautojen keiloja"

Moottoripyörävalmistajat esittelivät tulevaisuuden verkottuneen ja turvallisen moottoripyörän malli