Milloin päätit, että Pia Koskela tulee purkkiorjaksi viikonlopun kilpailuihin?

– Kouvolan kupeesta kotoisin olevan Matti Liekarin kanssa ollaan harjoiteltu ja muutenkin hän on ollut meidän mukana tässä hommassa, mutta kun hän on kuumeessa eikä pystynyt tulemaan Kemoralle, niin ilmoitin Pialle perjantaina, että lähde kyytiin, ei noista jätkistä ole mihinkään, Markku Artiola kertoili jälleen omaan tyyliinsä.

Kuinka viikonlopun kisat menivät omasta mielestäsi?

– Loppujen lopuksi mielestäni ihan hyvin. Lauantain startissa vähän hölmöilin ja jäätiin muista 11 sekuntia heti kärkeen. Sillä konstilla saatiin yleisölle hupia, kun päästiin vähän ohittelemaan, neljänneksi lauantaina kirinyt Artiola jatkoi vaatimattomana.

Markku Artiola fanien ympäröimänä Imatranalla.

Kuinka Pia Koskela selviytyi kisavauhdissa?

– Ihan hyvin ei siinä mitään. Vasureihin hän on vähän liian kevyt, mutta muuten ei mitään ihmeellistä. Ainakin Pian kanssa ajettuihin kierrosaikoihin ja muutenkin ollaan tyytyväisiä, vakuutti Artiola.

Syytä tyytyväisyyteen olikin, sillä Artiola/Koskela olivat perjantain aika-ajojen ykkösiä. Lauantaina se, huonosta startista huolimatta, kirivät neljänneksi ja sunnuntain osakilpailussa nousivat podiumille kolmantena, vaikka todellisuudessa sijoittuivatkin toisiksi, Timo Kallio/Jere Nuppolan ajaessa ykkösiksi.

Milloin Pia kuulit, että saat lisähommia viikonloppuna?

– Make ilmotti perjantaina, että hän on käynyt ostamassa minulle lisenssin, että "käy Outille (Kalliomäki) antamassa tietoja". Muisti minun nimen, ja että asun samassa osoitteessa, mutta ei halunnut muistanut miten vanha olen, Pia Koskela nauroi.

Millä mielin otit uutisen vastaan?

– Minut myytiin, Make myi minut itselleen. En ihan riemusta pomppinut. Totesin vaan, että aha, minkä sille voi. Sitä on sellanen hullu, ettei osaa pelätä. Olen ollut usein Maken kyydissä harjoituksissa ja näytösajoissa. En ole koskaan halunnut kisapurkkiorjaksi, minusta ei ole kovimpiin vauhteihin, olen niin onnettoman lyhyt ja kevyt. Vaikka näytösajoissakin mennään reippaasti, niin ei niissä koskaan kisavauhtia mennä. Eli tämä oli ensimmäinen kilpailu, missä olin kyydissä ja kun tietää Maken aina tasaisen hienon ajotavan ja tyylin, niin se on iso plussa.

Pia Koskelalle tuli yllättäen lisähommia Kemorassa.

– Perjantaina oli sadekeli ja se sopi meille, kun ei tartte mennä vasuriin samalla tavalla kuin kuivalla kelillä ajettaessa. Minun on helpompi olla sadekelillä kyydissä ja Make ajaa sadekelillä todella pehmeästi. Olimme aika-ajojen ykkösiä se oli aika nannaa, iloitsi Koskela.

– Aika-ajojen jälkeen keskustelimme muutamasta paikasta mitä pitää tehdä toisin, kun vaihdoin kurvissa paikkaa liian aikasin tai yleisemmin myöhässä. Nekin paikat saatiin korjattua. Kun lauantaina lähtö epäonnistu, niin tiesin, että nyt tulee kyytiä. Oli sellainen fiilis, että voi hitto. Siitä sitten lähdettiin "napsimaan" edellä ajaneita yksi kerrallaan.

Lauantaina Artiola/Koskela napsi edellä ajaneita yksi kerrallaan. Tässä ohittamassa Virtanen/Pöyhönen kaksikkoa. Kuva: Timo Nässi

– Sunnuntain startti onnistu ja oli hyvä kilpailu. Viimeisellä kierroksella Rasmus Dombernowsky/Anssi Rekola otti meidät kiinni ja menivät kurvissa ohi. Rasmuksella on 600cc sivuvaunuratamoottoripyörä, joten hän pääsi hyödyntämään kurvin meitä paremmin. Ennen maaliin tuloa nousi punainen lippu, kun Virtasen Petri pöllyytti pihalle. Palkintojen jaossa pokattiin 3. palkinto, mutta koska kisa keskeytettiin viimeisellä kierroksella, niin 7:nen kierroksen järjestys nousi voimaan, eli olimmekin kakkosia. Make kävi toimistossa keskustelemassa ja tulos korjattiin. Sinällään aivan sama. Oli hyvä taistelu ja Rasmus teki niin hienon ohituksen, kehui Pia Koskela.

Pia Koskela on valmis jatkossa olemaan harjotuspurkkarina.

Sivuvaunuratamoottoripyörän kyydissä olo on äkkiseltään aika rankkaa puuhaa. Kuinka jaksoit?

– Kunto kesti ihan hyvin. Kertaakaan en ollut rättiväsynyt enkä edes hikinen. Ilmeisesti nesteytykset meni nappiin, eikä edes kädet menneet maitohapoille. Kun Worm upissa parannettiin aikaa sekunnilla sanoin Makelle, että toi oli hyvä vauhti. 1,15 alkaa olla minulle limiittirajalla... voittamaan ei olisi pystytty. Omaan suoritukseeni olen ihan tyytyväinen, saatiin SM-pisteet kotiin. Ihmettelijöitä riitti. Moni kävi sanomassa, että oot sinä hurja eukko. En ole tottunut kehuihin, mutta kyllä se tuntui hyvältä.

Nähdäänkö sinut jatkossakin Artiola Sidecar Racing:in purkkarina?

– Sivuvaunuratamoottoripyöräily on hieno laji ja soisi suuren yleisön löytävän sen. Pojat on vekkuleita, laittaa tädin hommiin. Kokemuksena tämä oli hieno ja jatkossakin voin auttaa poikia treeneissä, mutta tämä yksi kerta riitti. Meidän neljän hengen tiimi toimi hyvin tänä viikonloppuna. Oli niin hauska hupiviikonloppu, että tätä voi muistella vielä kiikkustuolissakin, vakuutti Pia Koskela tyytyväisenä.

Kemoran sivuvaunu-luokan sunnuntain lopputulokset.

Kemoran sivuvaunuratamoottoripyörien lauantain osakilpailun neljän kärki:

  • 1. Tero Manninen/Joni Manninen
  • 2. Timo Kallio/Jere Nuppola
  • 3. Rasmus Dombernowsky/Anssi Rekola
  • 4. Markku Artiola/Pia Koskela

 

Sunnuntain osakilpailun neljän kärki:

  • 1. Timo Kallio/Jere Nuppola
  • 2. Markku Artiola/Pia Koskela
  • 3. Rasmus Dombernowsky/Anssi Rekola
  • 4. Juha Soppa/Jaana Soppa

 

Seuraavat Road Racingin SM-kilpailut ajetaan 13.-14.7 Viron Auto24ringillä.

Aiheesta aiemmin:

Pia Koskela Artiola Sidecar Racing: Kurkistus kisaviikonloppuun ja sen jo keskiviikkona alkaviin valmisteluihin

Kova kattaus Imatranajon sivuvaunu-luokassa – "lämmittelykisat" Motoparkissa, jossa myös sivuvaunukyyditystä.