1. ”Kypärä on turha keksintö”

Mp-onnettomuustilanteessa kypärä on motoristin turvaruste numero yksi. Päähän kohdistuneet iskut ovat hyvin usein lopullisia ilman kypärää. Ei varmaan tarvitse selittää enempää? Ohessa Snell foundationin kypäräntestauksesta kertova video, jossa myös muutamia esimerkkejä tapahtuneista onnettomuuksista. Onneki kaikilla oli kypärät päässä.

2. ”Avokypärä on mukavampi”

On varmasti, mutta leuka ja sen säilyminenkin ovat aika mukavia asioita. Jopa ruuan pillillä imeminenkin on vaikeaa, kun pillin saa vain kielen ja yläleuan väliin. Yli kolmannes päähän osuneista onnettomuuksista osuu leuan alueelle.

3. ”T-paita ja farkut riittää, kun on niin kuuma”

Huhhuh. Nopeutta ei tarvitse olla kuin muutaman kymmenen kilometriä tunnissa, kun iho irtisanoo kehonsuojaamissopimuksensa laajalta alueelta poisrouhiutumisen ja palamisen nimissä. Hirvittää katsoa, kun näkee ihmisiä ajelemassa sortseilla tai farkuilla. Katso rohkaisuvideo tästä.

4. ”Jarrunesteet/palat ehtii vaihtaa myöhemminkin”

Jarrupalat kestävät kulumista vain aikansa ja jarrunestekin vanhenee. Pelkkä pohjametalli jarrulevyn metallia vasten ei paljoa pysäytä, vaikka ääniefektit ovatkin tymäkät. Vanhentunut jarruneste puolestaan alkaa kiehua alhaisemmassa lämpötilassa, joten muutama tiukempi jarrutus saattaa viedä kokonaan jarrut pyörästä. Ajosaappaitten pohjat asvalttia vasten eivät paljoa hidasta.

 

5. ”Kokeilen vaan ihan nopeasti, että miten kovaa tämä kulkee”

Ehkä tämän pitäisi olla ykkösenä. Lause on ihan okei kiihdytysradalla, mutta ensi kertaa lausuttuna yleisen liikenteen seassa helposti liian ilmeisesti liian viimeinen, ja myös laitonta. Jos normaalisti ajat moottoritiellä korkeintaan 120 km/h, nopeuden nouseminen kaksinkertaiseksi muuttaa visuaalista suhdettasi maisemaan.

Leveä valtatie vaihtuu kapeaksi kinttupoluksi ja ne asiat, mitä sivuviistosta ehdit nähdä ovat monen sadan metrin päässä edessä. Lähialueelta et ehdi huomata mitään. Lisäksi jos jotain sattuu, ja joudut vaikka paniikkijarruttamaan, pyörä käyttäytyy aivan eri tavalla kuin mihin olet tottunut. Pyörä etenee jo kymmeniä metrejä, ennenkuin edes ehdit reagoida mihinkään. Loivakaarteinen tie muuttuu järkyttävän tiukaksi syheröksi.

Moottoritielläkin edelläajavat muuttuvat helposti vastaantulijoiksi, ja tilanne tiukkenee, kun vastaantulijoita on molemmilla kaistoilla yhtä aikaa.

6. ”Tästä välistä ehtii vielä helposti”

Moottoripyörä kiihtyy nopeasti, mutta silläkin on rajansa, ja jos tilanne on oikeasti tiukka, toivotaan, että sinulla on riittävän pieni vaihde silmässä.

Kaupunkien kaduilla ja liikennevaloissa rivakka kiihdyttely voi johtaa siihen, että ehdit risteävän liikenteen niitten autojen eteen, jotka ovat liikkeellä ”vanhalla vihreällä”.

Kolmas riskin aihe on, että pyöräsi todella kiihtyy silmittömästi, ja pysähtymiseen onkin sitten liian vähän tilaa jäljellä. Kärsivällisyys on hyve kaupunkiliikenteessäkin. Lisäksi kannattaa välttää muun liikenteen ärsyttämistä.

Lisäksi tottumattomalta kiihdyttelijältä saattaa karata moto sanamukaisesti käsistä; loikata pystyyn tai vetäistä peräti kuskin selälleen.

7. ”Hyvin tästä ehtii jarruttaa”

Taitavat kuulua perässäroikkujien koulukunnan viimeisiin kuolemattomiin lausahduksiin? Jos edellämenevään autoon on matkaa pyöränmitta, niin sinulla ei ole mitään mahdollisuuksia ehtiä reagoida esimerkiksi 80 km/h vauhdissa siihen, kun edellämenijä tekee lukkojarrutuksen. Olet siinä vaiheessa jo syvällä auton perässä, kun kehosi vasta ehtii ajalliseti reagoida jarruttamalla, eikä se enää taida auttaa, on tuossa vaiheessa enää refleksi. Turvavälejä, kiitos, vaikka olisitkin ohittamassa edellämenevää ja kyttäisit vain sopivaa ohituspaikkaa.

8. ”Ei tässä ennenkään ole hirviä nähty”

Pätee varmaan myös poroihin. Ei tarvinne enempää selittää tätäkään? Varsinkin hirvimerkkien kohdalla voi kokeilla vauhdin ennakoivaa hiljentämistä satasesta vaikka 80 km/h, joka parantaa reagointi- ja pysähtymismahdollisuuksia jo aika tavalla.

9. ”Näissä renkaissa on vielä hyvin kulutuspintaa jäljellä”

Nykyrenkaitten kuviointi on sellaista, että joissakin tapauksissa pinnan jäljelläolevaa paksuutta on vaikea arvioida, mutta jos urakuvio on ollut eikä sitä enää ole jäljellä tai sen syvyys on alle suositusten, niin renkaat vaihtoon välittömästi, kiitos. Paitsi että sileä rengas on riski sateella, niin pinnan ohentuessa riittävästi myös rikkoontumisalttius kasvaa.

10. ”Tähän kaarteeseen vetää helposti sataa neljääkymppiä”

Pätee varmaan, jos kuljettajana on vaikkapa Mika Kallio, joka varmasti osaa arvioida omat, pyöränsä ja rengaittensa ominaisuudet oikein. Mutta satunnainen kovaa-ajaja ottaa aina riskejä, kun ajaa vauhdilla kaarteisiin. Joku joskus väitti, että ulosajot kaarteissa saattavat monessa tapauksessa johtua siitä, ettei vain luoteta renkaitten pitoon, vaan kun nopeus nousee, ja tullaan kaarteeseen joka yllättää pituudellaan, hätäännytään ja nostetaan pyörä pystyyn, jonka seurauksena ajaudutaan suoraan ulos kaarteesta. 

Voi olla, mutta ongelma kielii siitä, ettei ennakoida tarpeeksi eikä soviteta omaa nopeutta sellaiseksi, että se mahdollistaa riskittömän kaarreajon tasainen veto päällä.

Turvallisia kesäkilometrejä.

Juttu julkaistiin alunperin Motouutiset.fi:ssä 15.7.2014.