Sähkömoottoripyörien estetiikka on ottanut aivan omanlaisiaan askeleita viime aikoina on sitten kyse konseptimoottoripyöristä, e-polkupyöristä tai jostain siltä väliltä. Niiden futurismi on ajamassa ohi perinteisten polttomoottoripyörien visuaalisesta ilmeestä sekä vasemmalta että oikealta.

Ranskalainen Newron EV-1 lienee yksi parhaita esimerkkejä sähkömoottorin ja akkujen mahdollistamasta vapaudesta suunnitella uudentyyppistä ulkonäköä rajoista piittaamatta. Ja sen ulkonäkö on todella erilainen. Istuin, stonga, vanteet, renkaat ja jarrut ovat "vanhaa" maailmaa, mutta muuten kaikki on ilmaisultaan uutta, ja erityisesti suomalaista sielua lämmittää puun käyttö kate- ja paneelimateriaalina. Tosin takavanne on läpinäkyvä, ettei päädyttäisi liian yksinkertaisiin ratkaisuihin.

Newron EV-1 -konsepti.

Newron EV-1 -konsepti.

Newronin tiiimi on Dassault Systemsistä ja Advansista poikinut hautomoyritys.

– Kyse on eksklusiivisesta ja kestävän kehityksen mukaisesta tuotteesta, kertoi Newron Motorsin pääjohtaja Sebastien Mahut, kyseltyämme häneltä taustatietoja pyörästä. – Pyörän modulaarinen rakenne mahdollistaa sen evoluution sitä mukaan kuin teknologiat kehittyvät.

Newron on rakennettu ison, keskeisen akustopaketin ympärille. Design-teema, joka toistuu monissa muissakin sähkömoottoripyörissä.

Toisin kuin perinteisesti muotoillut akustot useimmissa sähkömoottoripyörissä Newronin akusto on muotoilultaan tynnyrimäinen. Lisäksi sitä ympäröivät Led-valot muuttavat väriään. Tavoiteena on pyörivän liikkeen tunnun jäljitteleminen.

Akkupatteristo on lisäksi hyvin näkyvillä kiitos omintakeisten ja visuaalisesti vaikuttavien puupaneeleiden. Ne tuovat mieleen jonkinlaisen virtaaavan luuranko- tai tukirankaefektin. Myös itse akkujen antama vaikutelma on kuin jonkin eläimen vankan keskivartalon.

Newron EV-1 -konsepti.

Newron EV-1 -konsepti.

Pyörän rakenteissa on käytetty kallisarvoista puuta, laadukasta nahkaa ja hi-tech-materiaaleja.

– Ensimmäinen tunne tulee pyörän linjoista. Materiaalivalintoineen EV-1 poikkeaa valtavirrasta. Akkua epäsymmetrisesti ympäröivä eksoskeleton-rakenne julistaa pyörän liikettä, Mahut selventää.

Hän kuvailee muotoilukieltä ja sen haastavuutta seuraavasti:

– Konseptin tyylin voisi määritellä siten, että se on epäsymmetrinen kierteinen muoto, joka kulkee ympäri koko konseptin. Kuten taideteoksen tai veistoksen ymmärtääksesi, sinun tulee kiertää koko 360° sen ympäri, että pystyt täysin hahmottamaan ja ymmärtämään sen.

Newron EV-1 -konsepti.

Newron EV-1 -konsepti.

Puupaneelit ulottuvat etunapaan asti tukien visuaalisesti girder-etujousitusta, johon on päädytty perinteisen teleskooppiratkaisun sijaan.

Pyörän moottorin tehoksi ilmoitetaan 75 kW (102 hv) ja väännöksi 240 Nm sekä kiihtyvyydeksi nollasta sataan alle kolme sekuntia. Ajomatka latauksella on 300 km.

Newronissa on kardaaniveto, joka on rakennettu yksiaisaisen keinuhaarukan sisään. Ratkaisu on harvinaisempi sähkömoottoripyörissä, mutta sopii ketjua huoltovapaampana ratkaisuna siihen hyvin.

Pyörän valmistus aloitetaan ensi vuonna, jolloin markkinoille tulee rajoitettu, 12 kappaleen erä. Valmistusta ollaan laajentamassa vuonna 2021.

Kyse on tietenkin konseptista, joten emme voi varmasti tietää, toteutuuko Newronin tuotanto, mutta ainakin kyse on visuaalisesti yhdestä kiintoisimmista ratkaisuista, mitä toistaiseksi olemme nähneet.

Hinnasta ei valitettavasti ole tietoa, mutta valmistajan kotisivujen kautta voi tietysti ilmaista kiinnostustaan asiaan.

Aiheeseen liittyen: Arc Vector: sähkömoottoripyörien vallankumous tulee 2020 - ja erittäin mielenkiintoisena

Newron EV-1 -konsepti mustana versiona.

Newron EV-1 -konsepti mustana versiona.