Itse huutokauppa järjestetään 18. - 20. lokakuuta Staffordissa Englannissa Classic Motorcycle Mechanics Show'n yhteydessä.

Myynnissä on maailmanluokan kokoelma kisa- ja maantiemoottoripyöriä Pesarossa, Italiassa toimivasta Morbidellin moottoripyörämuseosta.

Intohimona moottoripyörät

Myyntiin tulevia pyöriä on noin 300, ja ne edustavat kaikkia 1900-luvun vuosikymmeniä. Kokoelman rakensi museon perustaja, moottoripyörien valmistaja ja GP-kisapäällikkö Giancarlo Morbidelli. Hän rakensi kokoelmaa yli 40 vuoden ajan, ja kyseessä on suurin yksittäinen kokoelma, jonka Bonhams on tähän mennessä koskaan myynyt.

– Hän vietti päivänsä ja yönsä museossa. Hänellä ei ollut mitään muuta elämää, tokaisi Gianni Morbidelli isästään Giancarlosta.

Myytävien pyörien joukossa on suuria kansainvälisten brändien edustajia kuten Harley-Davidsoneja, Hondia ja Benellejä, mutta koneiden kirjo ulottuu virheettömästi restauroiduista pyöristä prototyyppeihin ja latolöytöihin.

Pyörät edustavat intohimoa, jota maanviljelijän poika ja puuntyöstöalan yrittäjä tunsi. Samalla kun hän rakensi menestyksekästä yritystä päivätyönään, niin vapaa-aikanaan hän viritti, kisasi ja myöhemmin rakensi omia moottoripyöriään.

Myynnissä kaksi kisa-Morbidelliä 

Kokoelman kohokohtia ovat kaksi Morbidellin GP-kisatiimin pyörää, jotka Giancarlo on suurimmalta osaltaan suunnitellut ja rakentanut. Pyörä on valmistanut pieni, mutta päättäväinen tiimi Morbidellin puualan tehtaan nurkassa. 

Vaatimattomista lähtökohdista huolimatta nämä pyörät osoittautuivat varsinaisiksi jättiläisentappajiksi, joten niillä voitettiin 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruus kolmena vuonna peräkkäin, vuosina 1975, 76 ja 77 sekä 250-kuutioisten mestaruus 1977.

– Hän oli nero pyörien suhteen. Hän teki kaiken itse, ja työskenteli varsin pienessä huoneessa, totesi Gianni Morbidelli.

– 40 vuotta sitten hän laati perustukset tälle uskomattomalle museolle, käyttäen paljon aikaa, energiaa ja rahaa siihen.

– Yksi osa museosta on omistettu ajanjaksolle 1960-1980, jolloin hän rakensi kilpapyöriä. Se on sukuperintöämme, osa elämäämme, mutta ajattelimme, että voisi olla sopivaa myydä myös kaksi isäni rakentamaa Morbidelli-moottoripyörää.

Vuosimallin 1974 Morbidelli 125cc Grand Prix -moottoripyörä

Huutokauppaan tulee myyntiin vuosimallin 1974 Morbidelli 125cc Grand Prix -moottoripyörä, jonka hinnaksi arvioidaan 87 000 - 130 000 euroa. Pyörällä on kisannut itse Angel Nieto, joka ylsi sillä toiselle sijalle Espanjan ja Saksan GP-kisoissa.

Toinen pyörä on saman vuoden 250-kuutioinen, joka suunniteltiin 15-kertaiselle maailmanmestari Giacomo Agostinille, joka ajoi tiimissä sen kultakautena 1976. Agostini ylsi pyörällä toiseksi Misanossa. Pyörän hinnaksi arvioidaan 65 000 - 108 000 euroa.

Morbidellin suku säilyttää kuitenkin itsellään suurimman osan Morbidellin GP -moottoripyörien kokoelmasta. Siihen kuuluvat mm. pyörät, joilla on voitettu 125- ja 250-kuutioisten maailmanmestaruudet. Niillä ovat ajaneet sellaiset suuruudet kuin Paoli Pileri, Pierpaolo Bianchi ja Lego Mario.

Museon kokoelmiin kuuluu suuri määrä Benellin moottoripyöriä, jotka olivat Giancarlon suuri intohimo. Myös Benelli on kotoisin Pesarosta.

I Kruununjalokivi, ahdettu 4-sylinterinen 250-kuutioinen Benelli

Vuosimallin 1940 mekaanisesti ahdettu 250-kuutioisella nelisylinterisellä moottorilla varustettu Benellin kisamoottoripyörä

Yksi kokoelman huippuharvinaisuuksista on vuosimallin 1940 mekaanisesti ahdettu 250-kuutioisella nelisylinterisellä moottorilla varustettu Benellin kisamoottoripyörä. Sillä ei koskaan lopulta kilpailtu, sillä se rakennettiin aikana, jolloin moottoripyöräkisat lopetettiin sodan vuoksi. Sodan jälkeen FIM puolestaan kielsi kisapyörien ahtamisen. Pyörän hinnaksi arvioidaan uskomattomat 430 000 - 650 000 euroa.

Giancarlo Morbidellillä oli hyvä henkilökohtainen suhde ja ystävyys Benellin perheeseen, joten hän pystyi hankkimaan alkuperäiset osat ja rakentamaan täysin toimivan moottoripyörän.

Muita myyntiin tulevia museon kokoelman Benellejä: 

• 1950 Benelli 250cc Grand Prix -kisapyörä. Kyseessä on Dario Ambrosinin pyörä, jolla tämä voitti maailmanmestaruuden. Pyörän hinta-arvio on 87 000 - 130 000 euroa.

• 1934 Benelli 175cc Bialbero, jolla uskotaan Dorino Serafinin ajaneen kilpaa. Yksi kolmesta säilyneestä pyörästä maailmassa. Hinta-arvio 44 000 - 65 000 euroa.

• 1964 Benelli 250 Grand Prix -kisapyörä. Pyörällä on ajanut ja sen on signeerannut kaksinkertainen maailmanmestari Tarquino Provini. Hinta-arvio 87 000 – 130 000 euroa.

Ducatin 4-sylinterinen satapiikki – II kruununjalokivi

Toinen kruununjalokivi Morbidellin kokoelmasta on vuosimallin 1964 nelisylinterinen 125-kuutioinen Ducati 125 Grand Prix -kisamoottoripyörä (jutun aloituskuvassa). Kyseessä on Ducatin pää-insinöörin Fabio Taglionin luomus, jolla ei myöskään kisattu. Pyörän hinta-arvio on 430 000 - 650 000 euroa.

Pyörä katosi näkyvistä joksikin vuodeksi, mutta sen moottori löydettiin Venäjältä ja mm. rungon ja alustan osia Jugoslaviasta, nykyisestä Kroatiasta. Kun olennaiset komponentit oli saatu kasaan, Giancarlo jälleenrakensi myyttisen moottoripyörän. 

Lisäksi kaupan on eriasteisia projekteja ja paljon moottoripyöräilyyn liittyviä muistoesineitä Giancarlon omista kokoelmista; alkuperäisiä piirroksia, palkintoja, allekirjoituksia ja muita alan artefakteja.

Lisätietoja pyöristä Bonhams.com-osoitteesta.

Giacomo Agostini.

Giacomo Agostinin ajopeli, 250-kuutioinen Morbidelli.