Yksi Pariisin esikaupunkialueista on ottanut kokeilukäyttöön järjestelmän, joka pystyy tunnistamaan äänekkäät ajoneuvot, paikantamaan ne, ja sakottamaan niitä automaattisesti.

Tavoitteena on saada kuriin kovaäänisesti naapurustossa ajelevat ja koneitaan kierrättävät motoristit sekä urheiluautojen kuljettajat.

Laite, jota pormestari kutsuu "äänitutkaksi", on asennettu katulamppuun Pariisin Orlyn lentokentän lähistöllä sijaitsevan Villeneuve-le-Roin kaupungin keskustaan.

Laite aktivoidaan heti, kun hallituksen uusi tällaisia järjestelmiä koskeva lakiehdotus saa hyväksynnän. Kaupunki linkittää äänitallenteet poliisin valvontakamerakuviin, ja lähettäät automaattisesti sakkolapun rikkeeseen syyllistyneelle.

Melu on terveysriski

– Melu on modernin elämän kirous ja myöskin terveysriski. Se vahingoittaa ihmisiä samalla tavalla kuin passiivinen tupakointi, pormestari Didier Gonzales toteaa. Hän on äänisaasteen estoon erikoistuneen Bruitparif-nimisen yrityksen johdossa.

Lakiluonnoksen hyväksymisestä äänestettäneen tänä syksynä, ja toteutuessaan se sallii paikallisten viranomaisten kokeilla järjestelmillä, jotka tallentavat ja sakottavat kuljettajia, jotka ylittävät melurajat. Ranskassa on jo olemassa lainsäädäntö, joka rajoittaa ajoneuvomelua, mutta sitä on hankala toteuttaa, koska poliisin pitäisi ottaa yksitellen lainrikkojat kiinni.

– Meillä ei ole mitään Ferrareita tai Harley-Davidsoneja vastaan, mutta heidän omistajana joskus haluavat demonstroida ajoneuvojensa tehoja, ja meteli todella kiusaa asukkaita, kertoi Remy Jourdan, villeneuvelainen viranomainen.

Bruitparifin insinöörien kehittämässä laitteessa on neljä mikrofonia, jotka mittaavat desibelitasoja sekunnin kymmenesosan välein, ja pystyvät kolmiomittaamaan äänilähteen tarkan sijainnin.

Äänitutka näyttää kovaäänisen ajoneuvon sijainnin ja äänen voimakkuuden väriläikkinä.

Järjestelmä näyttää kuvassa akustisen ääniaallon väriläikkinä liikkuvan kovaäänisen kohteen, kuten revittelevän moottoripyörän takana. Värin sävy myös kertoo äänitason.

– Tämän työkalun avulla ei pysty kiistämään sitä, mistä meteli on lähtöisin, Gonzalez sanoo.

Lähes 40 laitteistoa on jo ollut useiden kuukausien ajan käytössä vilkkaissa kohteissa Pariisin huvialueilla, ja 17 on asennettu tärkeimpien rakennusten läheisyyteen, Bruitparifin johtaja Fanny Mietlicki esittelee.

Bruitparif on myös asentanut laitteiston Saint-Forgetiin, motoristien suosiossa olevalle mäkiselle kukkula-alueelle Pariisin lähellä. Syyskuussa se asentaa kaksi laitteistoa Pariisin keskustaan.

Toistaiseksi järjestelmät ovat vain koekäytössä, eikä niiden avulla ole vielä sakotettu ketään, mutta niin pian kuin uusi laki menee läpi, niin ainakin Villeneuve ottaa laitteet heti käyttöön. Hallitus suunnittelee kahden vuoden koekäyttöaikaa teknologian testaamiseksi ja sakotuksen laukaisevien äänitasojen määrittämiseksi.

Asiasta kertoi mm. Autoblog. Lisätietoja myös Bruitparifin sivuilta