Saksalainen mekaniikkainsinööri Gottlieb Daimler on melkoinen hahmo autoalan teollisuuden historiassa. Opiskelunsa jälkeen ja oltuaan töissä monissa yrityksissä hän aloitti työskentelyn Nikolaus Ottolle, miehelle, joka keksi nelitahtimoottorin vuonna 1872.

Vuosikymmentä myöhemmin Daimler lähti yrityksestä erään työtoverinsa kanssa. Hän oli niin ikään saksalainen insinööri, jonka nimi saattaa kuulostaa tutulta, nimittäin Wilhelm Maybach. Miehet perustivat yhdessä kokeellisen moottorienvalmistustehtaan. He onnistuivat kehittämään nopeakierroksisen yksisylinterisen moottorin, jota kutsuivat "isoisän kellon moottoriksi", ja patentoivat sen 1885.

Moottorin valmistumisen jälkeen oli tärkeää saada todistettua, että se kykeni kuljettamaan ajoneuvoa. Vaikka Maybachin ja Daimlerin tavoitteena ei ollutkaan rakentaa moottoripyörää, niin he kuitenkin päätyivät suunnittelemaan sellaisen, koska heidän moottorinsa ei kyennyt kuljettamaan isompaa ajoneuvoa. He nimesivät työnsä tuloksen Reitwageniksi, joka patentoitiin elokuussa 1885.

Reitwagenissa on puinen polkupyörän runko, jonka polkimet on poistettu, sekä yksisylinterinen nelitahtinen Otto-moottori kumipaloille asennettuna. Pyörien vanteet on rakennettu puusta, ja niissä on rautavanteet päällimmäisenä. Lisäksi laitteessa on apupyörät kummallakin puolella pitämässä pyörää pystyssä.

Moottori tuotti peräti puolen (0,5) hevosvoiman tehon 600 kierroksella minuutissa, ja sillä Reitwagen saavutti 11 km/h huippunopeuden.

Noin 10.11.1885 pyörällä suoritettiin ensimmäinen julkinen ajo. Kuskina toimi Daimlerin poika Paul, ja hän ajoi 5 kilometrin matkan Cannstattista Unterturkheimiin Stuttgartissa, Saksassa. Matkanopeus vaihteli 5-12 km/h välillä. Koeajo todisti kaksi asiaa: ensinnäkin moottori kykeni kuljettamaan ajoneuvoa ja toiseksi ihminen pystyi ohjaamaan ja hallitsemaan sitä.

Oliko Reitwagen ensimmäinen moottoripyörä?

Kaikki eivät ole samaa mieltä siitä, kenelle kunnia ensimmäisen moottoripyörän valmistamisesta kuuluu, sillä aikanaan rakennettiin myös höyrykäyttöisiä kaksipyöräisiä laitteita, jotka voivat kiistellä tittelistä. Lisäksi Reitwagenissa oli apupyörät mukaan laskien neljä pyörää, mikä edelleen heikentää sen asemaa.

Mutta toisaalta se on ensimmäinen laatuaan, joka toteutettiin bensiinimoottorilla. Asiasta kertoi ensin Hindu.

Jätämme suosiolla kiistelyn ja todistelun muille areenoille.