Vesterinen, 17, ajoi Euroopan mestaruussarjakauden KTM-maahantuojan KTM Motorsport Finland -tiimissä. 125-kuutioisten kaksitahtipyörien MM-kilpailuun hän osallistui italialaisen MGR-tiimin jäsenenä. Vesterinen vieraili kesän aikana pariin otteeseen Italiassa tiimin luona ja yhteys pysyi yllä säännöllisesti. Nyt Vesterinen ja MGR ovat tehneet sopimuksen siitä, että ruokolahtelainen kilpailee tiimin väreissä kaudella 2020. Vesterinen siirtyy kansainvälisellä tasolla isompaan, eli 250-kuutioiseen nelitahtiseen pyörään, jollaisella hän ajoi jo tänä vuonna Team Motopalvelun kuljettajana MX2-luokan Suomen mestaruushopeaa. Pyörämerkkinä hänellä säilyy KTM.

- MGR:n tarjoama kokonaispaketti on toimiva ja olen saanut tiimistä erittäin hyvän kuvan. Odotan yhteistyötä innolla, Vesterinen kertoo.

Vesterinen vaihtaa EM-tasolla EMX125-luokasta erittäin kovatasoiseen EMX250-luokkaan, mikä on monella kuljettajalla viimeinen askel ennen mahdollista siirtymistä MM-tasolle.

Lisäksi Vesterinen ajaa Italian mestaruussarjaa. Keväällä on ohjelmassa kovatasoinen, kansainvälisiä kuljettajia vuosittain houkutteleva, kolmiosainen sarja. Sen lisäksi kesällä ajetaan pääosin italialaiskuljettajista muodostuva, erillinen sarja. Edessä saattaa olla myös muita kilpailuja Italiassa.

Vesterinen hakee myös menestystä MX2-luokan SM-sarjassa, missä hän jatkaa yhteistyötä orimattilalaisen moottoripyörätalo Motopalvelun kanssa.

Matias Vesterinen.

Matias Vesterinen. Tampere Supercross 2019. Kuva: Marko Vihriä.

Käsileikkauksista uuteen kauteen

Vesterinen osallistui Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestettyyn Tampere Supercross -kilpailuun parisen viikkoa sitten. Hän oli perjantaina yhden kaatumisen jäljiltä suomalaiskuljettajien Lites-luokassa kolmas, mutta lauantaisen kilpailun hän voitti loppuunmyydyn katsomon edessä.

- Supercross oli todella siisti kokemus. Ajaminen oli kyllä alussa vaikeaa, koska en ole ajanut supercrossia. Mietin, että mitäköhän siitä tulee. Vaikeinta oli sovittaa rytmi hyppyreihin ja uskaltaa hypätä kaikki. Ajoni parani koko ajan, ja oli hienoa, että monella muullakin kuskilla sujui, Vesterinen kuvailee.

- Rata oli normaalia crossia lyhyempi, mutta ajotempo oli kova. Ajaessa tuli kuuma ja hengästyi kunnolla. Supercrossissa ei ehdi levätä. Omanlaisensa hieno kokemus oli myös se, että yleisöä oli todella paljon ja he pääsivät lähelle rataa. Tunnelma oli upea.

Vesterinen kävi suunnitellusti leikkauspöydällä Tampere Supercrossia seuranneena maanantaina. Hän on kärsinyt pitkään kyynärvarsien puutumisesta ajon aikana, ja leikkauksilla pyritään pääsemään eroon harmillisesta vaivasta. Vesterisen kaasukäsi (oikea) operoitiin ensin ja kytkinkäden (vasen) vuoro on ensi viikolla. Alkuperäinen suunnitelma oli leikata molemmat kädet samalla kertaa, mutta Tampere Supercrossin kaatumisen aiheuttama haava siirsi vasemman käden operaatiota tulehtumisriskin takia.

Matias Vesterinen.

Matias Vesterinen keskellä. Tampere Supercross 2019. Kuva Marko Vihriä.

- Tässä tulee nyt aiottua pidempi treenitauko, koska toista kättä ei voitu leikata heti. Liikuntakielto venyi kuitenkin vain parilla viikolla, joten sillä ei ole varsinaisesti väliä. Pääseepähän lepäämään pakotetusti kunnolla ennen valmistautumista ensi kauteen. Hikeä saan ottaa päälle taas joulukuun puolivälin aikoihin.

Vesterisen on tarkoitus suunnata harjoittelemaan Italiaan vielä joulukuun aikana eikä kotimaahan paaluaikataulua ole määritelty.

Moottoriurheilu.tv:n videon Vesterisen Tampere Supercrossista 8.-9. marraskuuta löydät täältä.

Seuraa Matias Vesterisen kilpauraa Facebookissa täällä.