Damon Motorcycles esittelee Hypersport Pro -sähkömoottoripyöränsä tammikuun 7. päivänä 2020 CES kuluttajaelektroniikkamessuilla Las Vegasissa.

Damonin tiedotteessa todetaan, että moottoripyöräily on maailmanlaajuisesti dominoiva liikennemuoto, sillä 48 % maailmasta on riippuvainen moottoripyöristä – päivittäin. Samalla NHTSA eli National Highway Traffic Safety Administration, USA:n liikenneviranomainen on todennut, että vuonna 2017 moottoripyörällä (Yhdysvalloissa) riski joutua kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen oli 27-kertainen henkilöautoon verrattuna.

Näistä luvuista huolimatta moottoripyörävalmistajat eivät kiinnitä ongelmaan riittävästi huomiota. Havainto siitä, että moottoripyöräily on vaarallista jää haastamatta, ja kun näin on, ei myöskään ole kiirettä korjata asian tilaa.

Törmäyksenvaroitusjärjestelmät voivat estää 40 % onnettomuuksista

Damon Hypersport Pro -prototyyppi. Havainnoinnin toimintaperiaate.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi. Havainnoinnin ja törmäyksenestojärjestelmän toimintaperiaate.

Liikenneturvallisuuden parantamiseen keskittynyt AAA Foundation for Traffic Safety on kuitenkin selvittänyt, että  törmäyksenvaroitusteknologiat voivat estää joka 40 % kaikista ajoneuvojen onnettomuuksista ja jopa 30 % kaikista liikennekuolemista.

Tähän asti Damon on ainoa valmistaja, joka on keskittynyt proaktiivisen onnettomuusriskiä pienentävän teknologian kehittämiseen.

– Tutkimukset osoittavat tyhjentävästi, että miltei puolessa moottoripyöräonnettomuuksista kuljettajat eivät ole toimineet millään tavalla aktiivisesti estääkseen törmäyksen enne kuin tämä tapahtuu. Tästä tiedämme, että kuskit tarvitsevat pidemmän varoitusajan, toteaa Damon Motorcyclesin tekninen johtaja Dom Kwong

Damonin lippulaivamoottoripyörä Hypersport Pro, jossa on CoPilot-järjestelmä laajentaa aistejasi 360 asteeseen sen suhteen, mitä ympärilläsi tahatuu.

– Silloin saat sen ylimääräisen sekunnin, mitä tarvitset ennakoidaksesi mahdollisen törmäyksen ja pystyäksesi reagoimaan siihen turvallisesti.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi.

Keinoäly, sensorit ja tutka huolehtivat turvallisuudestasi

CoPilot-järjestelmässä fuusioidaan pyörän sensorit ja keinoäly. Mukana järjestelmässä on tutka, kameroita sekä ei-visuaalisia sensoreita tarkkailemassa jopa 64 moottoripyörän ympärillä liikkuvan objektin nopeutta, suuntaa ja vauhtia. Jotta motoristin huomiointi säilyisi eteenpäin, missä sitä tarvitaan eniten, CoPilotin edessäpäin olevasta törmäyksestä varoittavat signaalit annetaan haptisesti värinän avulla moottoripyörän ohjaustangon kahvoissa.

Sokeiden pisteiden varoitukset annetaan tuulilasin vasemmassa tai oikeassa reunassa sijaitsevilla ruskeankeltaisilla LED-valoilla.

Takaapäin tulevan törmäyksen riskeistä, jotka muodostavat 11 % mp-onnettomuuksista, kuljettajaa varoitetaan valkoisin LEDein, jotka sijaitsevat tuulilasin yläreunassa ja lisäksi kuvaa näytetään visuaalisesti pyörän 6 tuuman LCD-näytöllä. Näyttö toimii samalla pyörän mittaristona.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi. Visuaalinen varoitus takaa tulevasta uhasta.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi. Visuaalinen varoitus takaa tulevasta uhasta.

Toisin kuin autojen törmäyksenvaroitusjärjestelmät, CoPilot valvoo liikennettä 360° moottoripyörän ympärillä muodostaen lintuperspektiivin itselleen kyetäkseen ennalta aavistamaan autojen, polkupyörien ja muiden kohteiden käytöksen ja siten varoittamaan kuljettajaa ennen kuin on liian myöhäistä.

Ajoergonomia säätyy sähköisesti

Damon Hypersport Pro -prototyyppi.

Damon Hypersport Pro -prototyyppi. Kuljettajan ajoasento säätyy napinpainalluksella ajotavan tai -tarpeen mukaan supersportin makaavasta täysin kaupunkiliikenteeseen sopivan pystyksi.

Ajomukavuuden Damon lupaa viedä uusiin ulottuvuuksiin Shiftiksi nimeämänsä toiminnon avulla. Se säätää elektronisesti kuljettajan ergonomiaa ajon aikana. Näppäimen painalluksella Hypersportin tuulilasi, istuin, jalkatapit ja ohjaustanko liikkuvat samaan aikaan suhteessa toisiinsa säätääkseen kuljettajan ajoasennon huippunopeasta supersport-asennosta mukavaan sport-touring-ajoasentoon sekä täysin pystyyn kaupunkiajoasentoon. Damon väittää, että kyse on niinkin isosta asiasta kuin että omistaisi kaksi pyörää yhden sijasta. 

Damon esittelee uuden pyöränsä suorituskykylukemineen, ominaisuuksineen ja hintoineen CES'issä. Pyörän prototyyppien pitäisi olla liikenteessä ensi vuoden puolivälissä. Lisätietoja saat tietenkin Damonin kotisivuilta, mutta myös videosta linkin takaa.

Aiheesta aiemmin: Damonin ennakoiva tekoäly tuo vallankumouksen moottoripyöräilyn turvallisuuteen