BMW:n uudessa patentissa on kyse ilmeisesti nimenomaan sähkömoottoripyörän lataamisen helpottamisesta kotioloissa.

Lataaminen on sähköajoneuvojen yksi suurimmista ongelmista. Sähkömoottoripyörillä on yksi etu autoihin verrattuna: koska ne ovat pienikokoisia, niitä säilytetään todennäköisemmin autotalleissa kuin jätetään kadunvarteen. Se tarkoittaa sitä, että niiden kanssa on helpompi hyödyntää kotona lataamista ja ne ovat normaaliajossa vähemmän riippuvaisia julkisista latauspalveluista ja -pisteistä.

BMW on yksinkertaistettuna napannut ajatuksen langattomasta lataamisesta matkapuhelinmaailmasta. Langattomuus eliminoi fyysisten pistokkeiden tarpeen.

Myös jotkut sähköautovalmistajat ovat tutkineet langattoman latauksen mahdollisuuksia, mutta BMW:n näkemys asiasta osoittaa, että moottoripyörät sopivat teknologian hyödyntämiseen paremmin. Miksikö? Koska silloin, kun moottoripyörä pysäköidään, niin sen sivuseisontatuki (sitä käytettäessä, vaihtoehtona keskiseisontatuki) on fyysisessä kontaktissa maan kanssa.

Täten BMW:n ratkaisu on yksinkertainen: valmistetaan langattomaan lataukseen pystyvä levy, joka asetetaan maahan, ja asennetaan latausvirran vastaanotin sivuseisontatuen jalan pohjaan. Kun pyörä parkkeeraataan sivuseisontatuen varaan kotitallissa, se samalla lataa akut.

BMW:n langattoman latauksen patenttipiirros. Lataus tapahtuu sivuseisontatuen pohjan kautta.

BMW:n langattoman latauksen patenttipiirros. Lataus tapahtuu sivuseisontatuen pohjan kautta.

Autoissa ainoa pinta, mikä normaalisti koskettaa maata ovat renkaat, joiden seos toimii eristeenä. Langaton lataus on sitä tehokkaampaa, mitä lähempänä latauslevy on vastaanotinta, joten ongelma vaatii kehittelemistä autopuolella. Mp-puolella lataava osa on hyvin lähellä latauksen vastaanotinta, joten lataus on suhteellisen tehokasta.

Langaton eli induktiivinen lataus on jo vakiintunutta teknologiaa. Vaikka se on vasta viime vuosina tullut osaan älypuhelimia, samaa ideaa on hyödynnetty jo vuosien ajan mm. sähköisissä hammasharjoissa.

Latauslevyssä on kela, jonka läpi kulkeva vaihtosähkö luo värähtelevän sähkömagneettisen kentän. Vastaanottimessa, eli tässä tapauksessa sivuseisontatuen jalanpohjassa sijaitseva kela puolestaan ottaa kentän vastaan. Faradayn lain mukaan kun vastaanottokela on asetettu magneettikenttään, se tuottaa virtaa, jolla voidaan ladata akku.

BMW Vision DC Roadster -konsepti EICMA:ssa Milanossa.

BMW:n Vision DC Roadster -konsepti EICMA:ssa Milanossa.

Langaton lataaminen on tehottomampaa kuin liittimen kautta tapahtuva, kuten moni matkapuhelimen käyttäjä on varmaan huomannut. Sen etuna on kuitenkin helppous. Tässäkin tapauksessa sinun tarvitsee vain parkkeerata pyöräsi siten, että sivuseisontatuen jalka osuu latauslevyyn ja voit jättää muun latausautomatiikan hoiviin.

Käytännössä Bemarinkin tuleviin sähkömoottoripyöriin jäänee myös pika- ja perinteisellä virtaliittimellä varustettu latausmahdollisuus. Reissun päällä tunnissa-kolmessa akun täyteen tuuttaavaa pikalatausta tarvitaan, jotta matka joutuu päivän mittaan riittävästi. Zeron ja Lightningin pikalatauksella varustetuissa malleissa akku latautuu parhaimmillaan täyteen tunnissa. 80 % lataukseen päästään jo 40 minuutissa. Pikalatauksen käyttö vaatii kuitenkin ulkopuolisten palveluntarjoajien käyttöä.

BMW:n langattoman latauksen patentti toimisi lisäksi hyvin perinteisen bensiinimoottoripyöränkin talvisäilytyksessä akun varauksen vaivattomaan ylläpitoon.

Asiasta kertoi ensin Bikesocial.

Aiheesta aiemmin:

Patenttikuvat todistavat: BMW askaroi sporttisen sähköpyörän parissa

BMW esitteli Vision DC Roadster -konseptin: bokserimoottorin sähköinen herääminen