Bonhamsin tiedotteessa kerrotaan, että itärannikolta myyntiin tulleeseen kokoelmaan kuuluu useita toista maailmansotaa edeltäneitä kilpapyöriä, kuten 1941 Indian Big Base Scoutin tehdaskilpurin prototyyppi ja pari kaksisylinteristä board track kilpapyörää – 1916 Harley-Davidson ja 1916 Excelsior.

Tämän kokoelman tähti on puolestaan vuosimallin 1918 restauroimaton Harley-Davidson Twin Model J täydellisenä ajan myötä kertyneessä patinassaan. Tämä yli 100-vuotias moottoripyörä on täysin toimivassa kunnossa. Kokoelmaan kuuluu kaikkiaan 15 poikkeuksellista pyörää.

Toinen sotaa edeltävän ajan kilpamoottoripyöriin keskittynyt kokoelma sisältää joitakin varsin epätyypillisiä brittimalleja mukaan lukien kaksi hyvin harvinaista NUT:ia. Nimi tulee sanoista "Newcastle-upon-Tyne". Toinen niistä on vuodelta 1913 ja toinen vuodelta 1925. Vanhempi NUT on on todennäköisesti ainoa laatuaan tällä moottorilla. Lisäksi kokoelmasta tuli myyntiin mm. harvinainen vuosimallin 1938 AJS Model 2.

Koska Bonhamsin huutokaupoissa yleensä myydään Vincentejä, niin tällä kertaakin myynnissä on mm. 1948 Rapide ja 1949 Black Shadow C.

Huutokauppa järjstetään torstaina 23. tammikuuta Las Vegasissa Caesar's Entertainment Studioilla, jotka sijaitsevat Ballyn takana, kivenheiton päässä Stripiltä.

1940 Crocker Big Tank V-Twin

1940 Crocker Big Tank V-Twin. Ja omistaja Elmo Looper.

1940 Crocker Big Tank V-Twin. Ja omistaja Elmo Looper.

Pyörä on aiemmin kuulunut Crockerin työntekijälle Elmo Looperille, ja hintapyyntö on 400 000 - 490 000 euroa. Pyörä on yksi alle 30:sta Big Tankista, mitä on koskaan valmistettu.

Sadan kautta aikain kalleimman huutokaupoissa myydyn pyörän listalla Crocker on yliedustettu, sillä niitä on on sillä peräti 15.

1940 Crocker Big Tank V-Twin.

1940 Crocker Big Tank V-Twin.

Looper oli jäsenenä 13 Rebels -mp-kerhossa ja kuten oheisesta kuvasta näkyy, Looper oli aika selvä todellisen elämän vastine Marlon Brandon "Wild One" -elokuvassa näyttelemälle hahmolle.

1913 NUT 1,000cc OHV -kisamoottoripyörä

1913 NUT

1913 NUT

NUT:in hinnaksi arvioidaan ennakolta 45 000 - 53 000 euroa. Valmistuksen ammattitaitoa kuvataan hienoimpien joukkoon kuuluvaksi. Pyörä onkin esteettisesti varsin näyttävä. Sen moottorina on klassinen brittiläinen JAP.

NUT on insinööri Hugh Masonin hengentuote. Hän perusti merkin 1912. Pyörää valmisti Angus, Sanderson & Company. NUT oli tyylikkään sporttinen, miltei aina varustettu V-Twin-moottorilla ja helposti tunnistettavissa sylinterinmuotoisesta polttoainetankista.

1913 NUT

1913 NUT

Mason voitti vuonna 1913 JAP-moottorisella NUT:illa Mansaaren TT-ajojen junioriluokan, mikä nosti tietenkin pyörän kysyntää, kunnes ensimmäinen maailmansota hyydytti sitä. NUTin taru loppui 20-luvun lopun lamaan, lopullisesti tehtaan ovet suljettiin 1933.

1910 Harley-Davidson 30ci Model 6A Single

1910 Harley-Davidson 30 ci.

1910 Harley-Davidson 30 ci.

Vuosimallin 1910 Harrikan hinta-arvio on 76 000 - 85 000 euroa. Pyörä on yksi 334:stä koskaan valmistetusta, ja sen restauroinnista on vastannut Larry Wood. Hän on erikoistunut varhaisten Harley-mallien kunnostamiseen.

Model 6A:ssa oli magneettosytytys ja 28 tuuman pyörät, ja se on valmistettu Milwaukeessa, Wisconsinissä 1910. Siihen mennessä Harrikoita oli valmistettu vasta yhteensä 3168 kappaletta. Sitä emme tiedä, montako niistä vielä on ajossa, mutta yksi hyvä vastaus on: hyvin harva.

Lisätietoja Bonhamsin Las Vegasin huutokaupasta täällä