Pan American pitäisi tulla tuotantoon tämän vuoden puolella ilmeisesti vuoden 2021 mallina, saa nyt nähdä sitten. Melko hitaasti on sujunut Livewirenkin tulo markkinoille, toki tietysti merkin ensimmäinen sähkömoottoripyörä on eri asia kuin bensamoottorinen, vaikka olisikin uudesta genrestä. Sähkömoottoripyörän kanssa on ratkottavana erilaisia ongelmia kuten esimerkiksi huoltohenkilöstön riittävä koulutus.

Motorcyclenews keskusteli Harleyn kakkosmuotoilujohtajan Brad Richardsin kanssa Pan America -mallista. Mies kertoi, että H-D teki syväluotauksen markkinoilla jo olevista adventurepyörämalleista, ja totesi, että miltei kaikki KTM:ää lukuunottamatta matkivat BMW:tä ja ottavat siitä mallia muotoiluunsa.

– Tajusimme, että yksikään ei ollut käyttänyt pohjoisamerikkalaista designperimää valmistaakseen seikkailumoottoripyörän. Kukaan ei ollut suunnitellut kaksipyöräistä Jeeppiä. Se oli meidän eetoksemme: tehdään kaksipyöräinen Jeeppi, Richards kertoi.

Eräs avainasioista oli, että vaikka kyse on adventurepyörästä, mikä menee Harleyn ydinmarkkinan ulkopuolelle, ihmisten täytyy ensi silmäyksellä tietää, että kyse on Harley-Davidsonista.

Harley-Davidson Pan America 1250 Styling Model EICMA:ssa 2019.

Harley-Davidson Pan America 1250 Styling Model EICMA:ssa 2019.

Markkinatutkimus paljasti, että voimalinja ja moottori on saatava näkyville toisin kuin osalla kilpailijoista.

– Harleyllä eetoksemme on, että V-twin-moottori on kruununjalokivi, ja halusimme, että se on ensimmäinen asia, minkä huomaat, joten loimme tämän linjan pyörän keskiosaan. Kaikki sen yläpuolella on klassista Harley-Davidsonia: kaunis maalipinta ja viimeistely jne.

Suunnittelussa oli omat ongelmansa, mutta kun luonnostelussa oli päästy riittävän pitkälle, oli tiimillä myös tunne, että jotain ainutlaatuista oli saatu aikaan.

Pyörän moottori on 1250 cc 60° V-twin, jonka maksimiteho on 145 hv. Moottorissa on tasapainoakseli vähentämässä värinöitä