Venturi Groupille kuuluva Voxan Motors aikoo erikoisviritetyllä Wattmanillaan rikkoa Jim Hoogerhyden vuonna 2013 Lightning SB220:llä ajaman 327,61 km/h ennätyksen. Tavoitteena on täysi 205 m/h eli 329,92 km/h nopeus.

Alun perin ennätysyrityksen piti tapahtua heinäkuussa 2020 Salar de Uyunin suolatasangoilla Boliviassa, mutta tapahtuma on siirretty koronaviruksen vuoksi. Monacossa toimiva Venturi Group tiedotti tänään asiasta ja kertoi noudattavansa Monacon hallituksen suositusta, ja on siten määrännyt Voxan Wattmanin kehitystyöstä vastaavan tiimin koteihinsa. Tiimi sai juuri valmiiksi pyörän ratatestit. 

Mutta koska tiimi ei voi enää työskennellä radalla, pyörän hienosäädöt jäävät tekemättä, mikä johti ennätysyrityksen siirtämiseen, kertoo Forbes.

– Tiimini terveys ja turvallisuus ovat ensisijaisia minulle. Nykyisen terveyskriisin näkökulmasta olen pannut käytäntöön vaadittavat toimet. Koko henkilöstöni, työskentelevätpä he sitten Venturi North Americalle Columbuksessa Ohiossa tai Monacon päämajassa, tekee nyt töitään kotoaan käsin, kertoi Gildo Pastor, Venturi Groupin hallituksen puheenjohtaja.

Ennätysyrityksessä käytettävä Voxan Wattman on ensi kerran esitelty jo 2013. Normaalissa perus-Wattmanin sähkömoottorissa on 203 hevosvoiman teho sekä vääntöä 200 Nm, ja se kykenee 0-100 km/h 3,4 sekunnissa.

Ennätyskeulimista varten tehoa on ruuvattu lisää, peräti 367 hevosvoimaan.

Venturi Group osti Voxanin 2010 ja vaihtoi brändin käyttämään sähkömoottoreita. Pääsuunnittelijana toimii Sacha Lakic.

Ennätysyrityksen kuljettajana toiminee kaksinkertainen Superbiken maailmanmestari Max Biaggi. Ajankohta selvinnee, kunhan koronavirusuhka on ohi. 

Voxan Wattman, ranskalaista tyyliä.

Voxan Wattman, ranskalaista tyyliä.