Harley-Davidsonin liikevaihto laski vuoden ensi neljänneksellä 1,3 miljardiin dollariin edellisvuoden 1,38 miljardiin dollarista. Samalla liiketulos putosi 69,7 miljoonaan viimevuotisesta 127.9 miljoonasta.

Laimennettu osakekohtainen tulos laski 0,80 dollarista 0,45 taalaan. 

Harleyn moottoripyöriä myytiin jaksolla Yhdysvalloissa 23 732, missä on 15,5 % laskua 28 091 kappaleesta.

EU:n alueella myynti laski vielä rajummin, 28,4 % miltei 11 000 pyörästä 7730 pyörään. Aasian - Tyynen meren lohkolla myytiin 5752 pyörää, 5,3 % vähemmän.

Latinalaisessa Amerikassa luvut olivat 2020 1759 kpl, -21,5 %, 2019: 2241 kpl. Kanadassa myytiin tänä vuonna 1466 pyörää, -24,7% vähemmän verrattuna viime vuonna myytyyn 1948 pyörään.

Kaikkiaan kansainvälinen myynti laski yli viidenneksen viimevuotisesta. Konkreettiset luvut olivat 16 707 ja 21 060, -20,7 %.

Maailmanlaajuisesti meni kaupan 40 439 Harrikkaa, 17,7 % vähemmän kuin viime vuonna, jolloin myytiin 49 151 pyörää. 

Yritys veti koronaviruksen vuoksi pois kaikki taloudelliset ennusteensa loppuvuodelle jo 28.3.  

H-D:n väliaikainen toimitusjohtaja Jochen Zeitz kertoi yrityksen vähitellen aloittavan tuotantoa ja alkavan kulkea kohti jälleenrakennusta.

Kulujen leikkausta; osinkoa pienennettiin 94,7 %

Harley ilmoitti jo aiemmin kulujen leikkauksista kaikissa organisaation osissa, kuten palkanalennuksista ja rekrytointikiellosta ja lisäksi se viivästyttää uusien tuotteiden julkistamista. Kokonaisuutena yritys odottaa säästävänsä tänä vuonna eri toimenpiteillä noin 250 miljoonaa dollaria.

Nyt se kertoi, että luvassa on merkittäviä muutoksia yrityksessä, sen priorisoinneissa, toimintamallissa ja strategiassa. Se pyrkii vähentämään kompleksisuutta, terävöi fokustaan ja parantaa päätöksenteon nopeutta. Lisäksi luvassa on uusi strategia, joka koskee avaintuotteita, mutta fokusoi parempaan voitollisuuteen ja pitkän aikavälin kasvuun.

On mielenkiintoista nähdä, mitä tämä vaikuttaa Pan America - ja Bronx Streetfoghter -mallien esittelyyn. Alun perin niiden piti tulla tuotantoon tänä syksynä. Kysymysmerkin voi laittaa myös kalliin Livewiren, Harleyn ensimmäisen sähkömoottoripyörämallin kohdalle.

Harleyn hallitus päätti yrityksen jakaman kvartaaliosingon reippaasta leikkaamisesta. Vuosi sitten se jakoi osinkoa 38 dollarisenttiä osakkeelta, nyt osinko leikattiin kahteen senttiin. 

Lisäksi yritys lopetti osakkeidensa takaisinoston.

H-D:n kassatilanne on edelleen hyvä, sillä on 1,47 miljardin dollarin edestä käteistä ja helposti käteiseksi muutettavia arvopapereita, tuplasti enemmän kuin vuosi sitten. Lisäksi yritys pyrkii vahvistamaan taloudellista asemaansa hankkimalla 1,3 miljardin dollarin edestä lainaa pankeilta.

Harleyn uusissa tavoitteissa on priorisoida niille markkinoille, joilla on oikeasti väliä sekä kaventaa fokusta ja investoida niille markkinoille, tuotteisiin ja asiakassegmentteihin, joista on odotettavissa eniten voittoa ja potentiaalia. Tähän kuuluu H-D:n aseman vahvistaminen viime aikoina ontuneilla ydinmarkkinoilla eli USA:ssa.

Vaikka Covid-19 virus ehti jo purra Harleyn myyntiin ja toimintaan vuoden ensimmäisellä vartilla, pahin lienee edessäpäin. Kaksi seuraavaa jaksoa, kuukaudet 4-6 ja 7-9 ovat merkin suurimman vuotuisen menekin aikaa, joten jos myynnin lasku jatkuu niiden mittaan samanlaisena, tai jopa pahempana, se on ongelmissa. Mutta kuten totesin jo aiemmin, se ei ole ainoa alan valmistaja, joka kärsii, kaikki ovat samassa veneessä.