Eräs yhteiskunnan prioriteetteja tällä hetkellä on löytää tapoja julkisen liikenteen käytön vähentämiseksi. Koronaviruksen vuoksi sosiaalisen etäisyyden pitäminen on tärkeää, ja meidän pitäisi rohkaista ihmisiä käyttämään ratkaisuja, jotka tukevat sitä.

Samalla tavoin, jos tärkeimpinä tavoitteinamme on parantaa ilmanlaatua tai vähentää hiilijalanjälkeämme, ratkaisuna on saada yhä useampi ihminen liikkumaan kahdella pyörällä.

Meidän on vain hyväksyttävä, että moottoroiduilla kaksipyöräisillä on tässä olennainen rooli. Mutta pitää myös kysyä, että onko mahdollista saada ihmiset hyväksymään ja käyttämään moottoripyöriä ja skoottereita. Voitko houkutella jonkun, joka ei koskaan ole harkinnutkaan moottoripyörän selkään loikkaamista, ottamaan sen askelen?

Nuoret ihmiset ovat mukavia

"Kohtaat miellyttävimmät ihmiset Hondalla", käännös on kömpelö, mutta se on kuuluisa slogan, jota Honda käytti 60- ja 70-luvuilla, ja se tunnetaan hyvin edelleen. Markkinointikampanjalla oli kestävä vaikutus Hondan imagoon ja asenteisiin moottoripyöräilyä kohtaan. Se oli niin menestyksekäs, että sitä on käytetty myös markkinoinnin case-tutkimusten kohteena. Honda selvittelee parhaillaan, miten käsityksiä voidaan muuttaa modernissa ympäristössä.

Mitä Hondan tutkijat ovat sitten tehneet? Alun alkajaisiksi he ovat todistaneet, että pystyvät yli kaksinkertaistamaan niiden yliopisto-opiskelijoiden määrän, jotka ovat sanoneet haluavansa omistaa moottoripyörän – vain viikossa. 

Mikä parasta, he eivät käyttäneet kidutusta tai epäsopivia psykologisia pakkokeinoja tulokseen päästäkseen.

Teorian testausta: käsitykset voivat muuttua

Honda päätti selvittää käsityksiä moottoripyöräilystä sekä moottoripyöräilyn vetovoimatekijöistä että esteistä. Ajatus oli yksinkertainen: mahdollistamalla se, että nuoret pääsivät kokemaan moottoripyöriä lähietäisyydeltä muuttaa heidän mielipiteitään.

Professori Alex Stedmon työskenteli Englannin Hondan kanssa viikon koejakson ajan. Hän raportoi, että viikon alussa vain 21,7% sanoi haluavansa omistaa moottoripyörän. Viikon lopulla luku oli noussut 50 prosenttiin.

Mitä sitten käytännössä tehtiin, jotta saatiin älykkäät nuoret ihmiset muuttumaan wannabe-bikereiksi?

– Ajatuksena oli saada niin monta ihmistä kuin mahdollista Nottingham Trentin suunnitteluosastolle. Kun he olivat siellä, he voivat katsella pyöriä, istua niiden päällä sekä vastata kyselyihin ja ottaa osaa pieniin työpaja-aktiviteetteihin, joita järjestimme. Ja sitten perjantaina meillä lopulta oli "show'n tähti": ainutlaatuinen liikkuva tie, mikä tarkoitti sitä, että nuoret voivat ajaa moottoripyörällä ohjatusti, täysin turvallisesti ja ilman tarvetta ajokorttiin, kertoi Stedmon.

Opiskelijoita 'altistettuna'.

Opiskelijoita 'altistettuna' moottoripyörille.

Mutta miten tehdä heistä motoristeja?

Ideana oli panna käyttäjä kaiken keskukseksi. Ensimmäinen harjoitus oli kysely, jossa selvitettiin jokaisen osallistujan asenteita moottoripyöräilyä kohtaan. Siinä kysyttiin heidän mieltymyksistään tai toisinpäin, mitkä tekijät olivat estämässä heitä hankkimasta pyörää. Lisäksi kysyttiin mm sitä, mitä sosiaalinen media vaikuttaa opiskelijoiden ajatuksiin ja asenteisiin moottoripyöriä ja niillä ajamista kohtaan.

Seuraavaksi järjestettiin designiin liittyvä kysely. Siinä näytettiin erilaisten ja erityyppisten moottoripyörien kuvia, sekä kyseltiin niiden kiinnostavuudesta; mitä kukin niistä sai tuntemaan? Näyttivätkö ne käytännöllisiltä, mukavilta, ja miten turvallisilta ne vaikuttivat?

Lisäksi oli nuorten motoristien työpajoja, joissa keskusteltiin moottoripyöräilyyn, mukavuuteen ja turvallisuuteen liittyvistä käsityksistä. Tämä sisälsi liikkuvan tien ajokokemuksen.

Tutkimuksen viimeisenä osana tehtiin silmän liikkeen jäljityskoe. Erityisiä mittausmenetelmiä hyödyntäen selvitettiin osallistujien reaktioita erilaisiin pyöriin ja kerättiin dataa visuaalisiksi kartoiksi siitä, mikä malli oli kuuma, ja mikä ei kenenkäkin mielestä.

Toimiko se?

Tutkimus oli tietenkin pieni, mutta se osoitti, miten nopeasti ihmiset voivat muuttua avoimemmiksi ja innostuneemmiksi moottoripyöriä ja moottoripyöräilyä kohtaan. Muutokset tapahtuivat, kun opiskelijat "altistettiin" täysin moottoripyörille.

Yksi rohkaisevimpia tuloksia oli täyskäännös lauseen "Pidän moottoripyörää parempana kuin autoa". Ennen Honda-viikkoon osallistumista vain 9,1 % oli samaa mieltä lauseen kanssa. Kokemuksen jälkeen tuo määrä oli noussut 37,5 prosenttiin. Se todistaa, että ihmisistä enemmän kuin yli neljännes, jotka eivät vielä ole kiinnostuneet moottoripyöräilystä voisi olla potentiaalinen moottoripyörän ostaja.

Tutkimus osoittaa myös, että mitä enemmän nuoret ihmiset ovat tekemissä moottoripyörien kanssa ja saavat mahdollisuuden päästä kahdelle pyörälle, sitä innostuneempia ja myönteisempiä heistä tulee koko konseptin suhteen. Mitä paremmin moottoripyöräilyn hyödyt ja nautinto tuodaan esille, sitä enemmän nuoria ihmisiä ajaa kahdella pyörällä tulevaisuudessa.

Moottoripyörien ja skoottereiden käyttö ratkaisuna on todellinen ja saavutettavissa, ei vain pelkkä unelma. Nuoret, älykkäät ihmiset voi käännyttää moottoripyöräilijöiksi samoin kuin kenet tahansa.

Lisää aiheesta Ride to Work Day -sivustolla täällä.